Sessions:
Lloc:
Pedreres de s'Hostal. Ciutadella. Camí Vell, km1
Màxim per aula: grup aula
Destinataris
1r educació primària |
2n educació primària |
3r educació primària |
4t educació primària |
5è educació primària |
6è educació primària |
1r ESO |
2n ESO |
3r ESO |
4t ESO |
1r batxillerat |
2n batxillerat |
Responsable/s
FUNDACIÓ LIITHICA-PEDRERES DE S'HOSTAL | | |
Descripció
Menorca posseeix un important i singular patrimoni arquitectònic i immaterial relacionat amb la pedra que dóna testimoni de la important activitat dels oficis de pedra desenvolupats durant els diversos segles: ramadera en paret seca; extracció de pedra de marès en pedreres.
El taller parteix dels quaderns didàctics elaborats per la Fundació Líthica i s’organitza en dues parts: una teòrica a l’aula per conèixer la part conceptual que envolta el paisatge i l’activitat tradicional; i una part pràctica a les pedreres per ‘tocar’ la pedra i prendre consciència del patrimoni cultural que ens identifica.
Objectius
La finalitat d’aquestes didàctiques és l'estudi i el coneixement d’una part de les manifestacions i pràctica de la cultura de la pedra a Menorca, des d’un punt de vista etnològic. Centrat en les pedreres de marès i els oficis tradicionals de la pedra, trencadors i paredadors. Elements culturals i patrimonials que es troben en la base de la nostra identitat cultural i paisatge rural i urbà.
Així un dels objectius principals és proporcionar eines als alumnes per identificar els diversos elements que formen el paisatge de l’illa, ja sigui de pedra seca o de canteria, així com aprendre la relació entre la història i la vida quotidiana actual.
Aquest coneixement proporcionarà el benefici de l’estimació d’aquest patrimoni, fruit de l’esforç de generacions de menorquins, i crear compromisos responsables per mantenir el patrimoni i millorar-ne la conservació.
Continguts
Conceptes:
PAISATGE I PAISATGES DE PEDRA A MENORCA: sobre el concepte i la consciència del paisatge humanitzat de pedra a Menorca (natural, de tanques, de pedreres).
TRENCADORS, HOME I PEDRES: sobre els artesans trencadors, les pedreres com elements etnològics, i l’ofici i tècnica de tallar pedra.
PAREDADORS, HOME I TANQUES: sobre els artesans que fan les parets seques, el paredadors, l’ofici i tècnica de fer paret seca, i el paisatge humanitzat que identifica Menorca.
Procediments:
Conèixer les característiques i la nomenclatura de l’ofici tradicional de la pedra, trencadors i paredadors. La identificació del tipus de paisatge que genera cada activitat.
Actituds:
Ser conscient de la presència d’aquests paisatges, de l’activitat i tradició cultural pròpia menorquina que els ha generat i de la seva relació amb els menorquins d’avui dia. Al final el coneixement donarà l’estimació i una actitud de respecte i conservació de la identitat pròpia cultural.
Metodologia
Abans:
Si és possible una preparació per part del mestre o professor per saber que van a una pedrera, visita, tipus de conceptes patrimonials, cultura pròpia.
Coordinació amb el professorat per tal de adaptar els temes, el material i les activitats a les necessitats del grup.
Durant:
Una visita a les pedreres amb dues parts:
1. Teòrica: presentació a l'espai del trencador que hem adaptat a Lithica. 15.00 minuts aproximadament
2. Visita per les Pedreres de s'Hostal: per veure en directe i actiu els pais, reconèixer les pedres, les eines, les accions i fins i tot provar algunes pràctiques de l’artesà.
Després:
Recursos
Observacions
La durada de la visita entre les dues parts serà d'hora i mitja, l'hora resultarà justa.
Aconsellam fer el taller-visita en èpoques de major establilitat climàtica, però fent una petició directa podem acordar la data en qualsevol moment del curs.