110. LES PEDRES PARLEN: SOBRE ELS OFICIS DE PEDRA A MENORCA 

Sessions:
Lloc: Pedreres de s'Hostal. Ciutadella. Camí Vell, km1
Màxim per aula: grup aula

Destinataris

1r educació primària
2n educació primària
3r educació primària
4t educació primària
5è educació primària
6è educació primària
1r ESO
2n ESO
3r ESO
4t ESO
1r batxillerat
2n batxillerat

Responsable/s

FUNDACIÓ LIITHICA-PEDRERES DE S'HOSTAL  

 

Descripció
Menorca posseeix un important i singular patrimoni arquitectònic i immaterial relacionat amb la pedra que dóna testimoni de la important activitat dels oficis de pedra desenvolupats durant els diversos segles: ramadera en paret seca; extracció de pedra de marès en pedreres.
El taller parteix dels quaderns didàctics elaborats per la Fundació Líthica i s’organitza en dues parts: una teòrica a l’aula per conèixer la part conceptual que envolta el paisatge i l’activitat tradicional; i una part pràctica a les pedreres per ‘tocar’ la pedra i prendre consciència del patrimoni cultural que ens identifica.


Objectius
La finalitat d’aquestes didàctiques és l'estudi i el coneixement d’una part de les manifestacions i pràctica de la cultura de la pedra a Menorca, des d’un punt de vista etnològic. Centrat en les pedreres de marès i els oficis tradicionals de la pedra, trencadors i paredadors. Elements culturals i patrimonials que es troben en la base de la nostra identitat cultural i paisatge rural i urbà.

Així un dels objectius principals és proporcionar eines als alumnes per identificar els diversos elements que formen el paisatge de l’illa, ja sigui de pedra seca o de canteria, així com aprendre la relació entre la història i la vida quotidiana actual.

Aquest coneixement proporcionarà el benefici de l’estimació d’aquest patrimoni, fruit de l’esforç de generacions de menorquins, i crear compromisos responsables per mantenir el patrimoni i millorar-ne la conservació.


Continguts
Conceptes: PAISATGE I PAISATGES DE PEDRA A MENORCA: sobre el concepte i la consciència del paisatge humanitzat de pedra a Menorca (natural, de tanques, de pedreres).
TRENCADORS, HOME I PEDRES: sobre els artesans trencadors, les pedreres com elements etnològics, i l’ofici i tècnica de tallar pedra.
PAREDADORS, HOME I TANQUES: sobre els artesans que fan les parets seques, el paredadors, l’ofici i tècnica de fer paret seca, i el paisatge humanitzat que identifica Menorca.

Procediments: Conèixer les característiques i la nomenclatura de l’ofici tradicional de la pedra, trencadors i paredadors. La identificació del tipus de paisatge que genera cada activitat.

Actituds: Ser conscient de la presència d’aquests paisatges, de l’activitat i tradició cultural pròpia menorquina que els ha generat i de la seva relació amb els menorquins d’avui dia. Al final el coneixement donarà l’estimació i una actitud de respecte i conservació de la identitat pròpia cultural.

Metodologia
Abans: Si és possible una preparació per part del mestre o professor per saber que van a una pedrera, visita, tipus de conceptes patrimonials, cultura pròpia.
Coordinació amb el professorat per tal de adaptar els temes, el material i les activitats a les necessitats del grup.

Durant: Una visita a les pedreres amb dues parts:
1. Teòrica: presentació a l'espai del trencador que hem adaptat a Lithica. 15.00 minuts aproximadament
2. Visita per les Pedreres de s'Hostal: per veure en directe i actiu els pais, reconèixer les pedres, les eines, les accions i fins i tot provar algunes pràctiques de l’artesà.

Després:

Recursos



Observacions

La durada de la visita entre les dues parts serà d'hora i mitja, l'hora resultarà justa.

Aconsellam fer el taller-visita en èpoques de major establilitat climàtica, però fent una petició directa podem acordar la data en qualsevol moment del curs.