229. VISITA GUIADA AL LLATZERET 

Sessions:
Lloc:
Màxim per aula: grup aula

Destinataris

3r educació primària
4t educació primària
5è educació primària
6è educació primària
1r ESO
2n ESO
3r ESO
4t ESO
1r batxillerat
2n batxillerat

Responsable/s

Llatzeret - Departament de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació  

 

Descripció
Amb aquesta visita els alumnes podran conèixer els espais exteriors del recinte i entrar en alguns edificis, veuran que el recinte està dividit en tres parts (patents): neta, sospitosa i bruta (apestada), per evitar el contacte entre les persones segons el grau de malaltia que patissin. Pujaran a una de les quatre torres de vigia, des d’on es vigilava que no passés cap vaixell sense passar el control. En aquesta torre podran conèixer un fenomen que es dona en pocs llocs, que és la reverberació del so, que passa d’un racó a l’altre sense que se n’adonin els que estan al mig, per la qual cosa s’anomena Torre dels Secrets.
Podran veure els diferents utensilis i productes de la farmàcia, així com els necessaris per al culte religiós que contenia la capella.
També visitaran els estables, on habitaven les bísties que feien servir per a la mobilització dels malalts i de les càrregues que contenien els vaixells per airejar-les i els carros de desinfecció dels edificis, i també veuran la casa on vivia el seu cuidador, equipada amb mobles i estris de l’època.


Objectius
Aprendre una part de la història de Menorca a partir del patrimoni arquitectònic i històric comentat, declarat BIC (bé d’interès cultural), que fa més de 200 anys servia per a la prevenció dels contagis de malalties infeccioses arribades per la mar, que ocasionaven epidèmies com la febre groga, la pesta negra o bubònica i el còlera, entre d’altres, amb la cura dels tripulants dels vaixells que navegaven pel Mediterrani, que algunes vegades acabava amb sanació i d’altres en defunció (480 morts documentats durant l'ús del recinte).

Continguts
Conceptes: A través de la història, conèixer que les pandèmies antigament ja existien i que després de 200 anys es tenen les mateixes actituds d’ara, com s’ha pogut comprovar amb la darrera pandèmia: desinfecció i distància entre els afectats, cosa que ja es practicava en el segle XIX.
Procediments:
Actituds:

Metodologia
Abans:
Durant: Als grups escolars se’ls farà una explicació en el temps de com, quan i per què es construïen els llatzerets i la seva importància per al transport marítim d’aquell moment, quan les pandèmies arrasaven les poblacions.

Abans, en arribar a l’illa, se’ls situarà a la Menorca de finas de selge XVIII, quan es comença a construir el llatzeret amb les pedres del castell de Sant Felip, que estava just davant, a l’altra banda del port. El recorregut serà guiat en tot moment per part de personal del Llatzeret, de la persona que faci la visita guiada i amb la tutela dels professors.
A mitja visita es farà una aturada en un lloc i espai adequat perquè els escolars puguin berenar, beure aigua i fer ús dels WC.

Durant la visita, podran comprovar la similitud amb la pandèmia de covid.

Després s’adonaran de la importància de les cures sanitàries en la societat.

La darrera visita es farà a la sala on s’ubica l’Esfera Armil·lar i es tornarà de nou cap als molls per al retorn as Castell.

El discurs de la visita guiada s’adaptarà al nivell dels grups escolars. Els grups de 3r, 4rt i batxillerat poden optar a una exposició de més contingut i adaptada al seu nivell academic, mentre que els grups menors rebran una explicació més adequada al seu nivell de curs escolar, tot adaptant els temps de recorregut.

Després:

Recursos

MaterialEquipamentAporta respoAporta centre
Presentació, vídeo 
Qüestionaris, díptics/tríptics i altres publicacions 
Ordinador 
Projector, canó 


Observacions

Octubre 2023, abril, maig i juny 2024. Sessions disponibles en funció de les condicions meteorologiques i de la disponibilitat de la barca que ha de fer el trasllat.