91. SIGUIS AMABLE AMB TU MATEIX/A
Sessions:
Lloc:
Màxim per aula: grup aula
Destinataris
1r educació primària |
2n educació primària |
3r educació primària |
4t educació primària |
5è educació primària |
6è educació primària |
1r ESO |
2n ESO |
3r ESO |
4t ESO |
FPB |
CFGM |
CFGS |
1r batxillerat |
2n batxillerat |
Batxillerat artístic |
Responsable/s
Descripció
Avui dia ser infant o jove és prou complicat. No tan sols perquè creixen rodejats/ades de constants estímuls que no poden controlar, els quals generen en ells/es un gran impacte, amb les consegüents repercussions des del punt de vista personal i social. Sinó també perquè no disposen dels recursos adients per saber gestionar-ho. Actualment, es dona un gran malestar psicològic entre la població, incloent-hi joves i infants. L'autoexigència i el perfeccionisme estan molt arrelats a aquest malestar. La recerca indica que l'autocompassió cap a un mateix/a i cap als altres és una molt bona eina per afrontar aquest problema. L'autocompassió disposa de tres branques. En primer lloc, el mindfulness com a eina d'observació imparcial. En segon lloc, ser amable amb un mateix. I per acabar, la interconnexió amb el teu patiment i el dels altres. Tres aspectes, entre d'altres, que es treballen a partir d'aquest taller. Arran d'això sorgeixen diferents qüestions, com és el fet d'entendre la nostra ment. Avui en dia, les persones ens qüestionam els nostres pensaments? És a dir, entenem el per què del nostre estat d'ànim, del nostre comportament, etc.? Diria que no, anem fent així com podem i això ens genera possibles malestars o incerteses, amb els quals simplement aprenem a conviure, sense saber que existeix la possibilitat d'entendre'ns més a nosaltres i a les persones que ens rodegen. En una societat tan competitiva, perfeccionista i sobreestimulada, quants de nosaltres ens sentim realment bé amb nosaltres mateixos/es? Som compassius/ives amb nosaltres o vivim dominats per una alta autoexigència i indirectament cap al nostre entorn? Majoritàriament, som persones amables i empàtiques cap als altres, però ho som amb nosaltres?
Com deia Sharon Salzberg, estimar-nos a nosaltres mateixos/es implica les capacitats de resiliència, compassió i comprensió, que formen part del simple fet d'estar vius. Necessitam cuidar-nos per poder cuidar la resta. Els infants i joves són el futur de la nostra societat, donem-los l'oportunitat de créixer amb totes les eines a escala personal i emocional necessàries per afrontar tots els reptes que estan per venir i on la coneixença i compassió cap a la seva ment pot ser el seu millor aliat.
Objectius
Els objectius establerts podran acotar-se i variar en funció de l'edat madurativa del grup i de les demandes i suggeriments del professorat.
- Crear un espai còmode i obert per tractar el tema de la salut mental
- Prendre consciència sobre la salut mental
- Identificar, analitzar, entendre i gestionar les nostres pròpies emocions, pensaments i comportaments
- Entendre el funcionament de la nostra ment
- Identificar el diàleg interior que cadascun/a tenim amb nosaltres mateixos/es
- Fomentar l'empatia cap a un mateix i cap als altres
- Promoure l'assertivitat cap a un mateix i cap als altres
- Impulsar la compassió cap a un mateix i cap als altres
- Aprendre a ser amables amb nosaltres mateixos
- Interioritzar el mindfulness com a eina per al nostre dia a dia
- Prendre consciència del perfeccionisme i l'autoexigència que ens rodeja
- Treballar el perfeccionisme i l'autoexigència amb nosaltres mateixos/es
Continguts
Conceptes:
Es treballaran conceptes com: salut mental, emocions, l'assertivitat, l'autoconcepte, resiliència, relacions intrapersonals i interpersonals, perfeccionisme, autoexigència, mindfulness, compassió, amabilitat, empatia, diàleg interior, responsabilitat afectiva, la societat actual d'acord amb xarxes socials, contextos socials (amb els més grans), etc.
Procediments:
Procediment:
1. Anàlisi i debat en relació amb els coneixements previs.
2. Mapa de conceptes, aprenentatge dels continguts de manera dinàmica.
3. Interioritzar la teoria a través de dinàmiques i recursos específics.
4. Aportació d'estratègies/tècniques (mindfulness, tècniques visuals i pràctiques enfocades des de la psicologia cognitivoconductual, entre d’altres) per donar respostes al que s'hatreballat.
5. Conversar, debatre i reflexionar sobre els temes tractats i nous que puguin sorgir i generar un espai d'aportacions.
Actituds:
Metodologia
Abans:
En relació amb el centre educatiu, s’hi durà a terme una coordinació amb per concretar dates i modalitats de la sessió. Pel que fa a l’alumnat, en un primer moment es presentarà la temàtica del taller, fent èmfasi en quatre aspectes clau i seguidament es generarà un espai còmode per als infants i joves, on aquests siguin els principals impulsors i protagonistes del taller. La idea principal és que tot contingut s’interioritzi a través de dinàmiques i la pròpia experiència i reflexió dels infants/joves al llarg de taller.
Durant:
Presentar els continguts amb breus explicacions, dinàmiques i recursos visuals, per tal d’incentivar la comprensió i aprofundiment de l’alumnat a través de la interacció i la pràctica. D’aquesta manera es pretén captar la seva atenció i fer-ho entretingut i interessant per a ells/es.
Després:
A la segona sessió, se'ls donaran certes estratègies/tècniques cognitivoconductuals que poden utilitzar per donar resposta a tot el que s’ha treballat anteriorment. La idea és que puguin portar-ho a la pràctica. Es pretén que hi pugui haver un retorn vers les seves experiències portant a la pràctica aquestes estratègies i, finalment, obrir un debat de tancament que permeti als joves compartir les seves experiències i crear un espai de reflexió.
Es facilitarà un qüestionari de satisfacció tant a professorat com a alumant per recollir opinions, suggeriments i poder tenir-los en compte per a sessions futures.
Recursos
Observacions
Cal remarcar que és un taller que tracta un tema que influeix en totes les edats, des dels més petits/es fins als/les més grans i que, per tant, sempre som a temps de treballar. Per aquest motiu, és un taller amb capacitat adaptativa en funció del grup al qual vagi destinat.
És un taller per impartir a un mínim de 10 alumnes.
Es pot realitzar durant tot el curs escolar.
|