207. LITERATURA EN FEMENÍ: 17 dones premi Nobel 

Sessions: 1 Taller podria ser de 2 sessions
Lloc: Dins l'aules dels Centres sol·licitants.
Màxim per aula: grup aula

Destinataris

5è educació primària
6è educació primària
1r ESO
2n ESO
3r ESO
4t ESO
FPB
CFGM
CFGS
1r batxillerat
2n batxillerat

Responsable/s

Mª Beatriz Rodríguez Bisquert  

 

Descripció
Moments de la Història, van rebre el Premi Nobel de literatura. Descobrirem el que ens ensenyen i el missatge que cadascuna d'elles ens transmeten, en relació a qüestions que ens poden concernir.
Parlarem també de la seva biografia i dels obstacles que de vegades van haver de vèncer per poder escriure sense pressions externes.
Es tracta de llibres seleccionats per la ponent del curs, apassionada lectora.
Es pretén donar major visibilitat a aquestes escriptores, que tenen en comú pertànyer al gènere femení, que al llarg de la Història, ha estat i en ocasions continua sent discriminat per raó de sexe.

Estructura de cada sessió, on analitzarem a vuit autores, de les setze autores :
1ª Sessió (120 minuts):
- Presentació 4 primeres que per ordre cronològic van rebre el Premi Nobel de Literatura: Biografia, moment històric : 15 minuts aprox
- Resum de La seva obra literària : 15 minuts aprox.
- Projecció vídeo o enllaç a webs / blocs literaris : 15 minuts aprox.
- Llegint fragments d'alguna de les obres seleccionades : 15 minuts aprox.
- Posada en comú en el grup (Opinions alumnat) : 15 minuts aprox.
- Presentació de les 4 següents Premi Nobel de Literatura: Biografia, moment històric : 15 minuts aprox
- Resum de La seva obra literària : 15 minuts aprox.
- Projecció vídeo o enllaç a webs / blocs literaris : 15 minuts aprox.
- Llegint fragments d'alguna de les obres seleccionades : 15 minuts aprox.
- Posada en comú en el grup (Opinions alumnat) : 15 minuts aprox.

2ª Sessió (120 minuts) :
L'estructura de la segona sessió serà la mateixa que la de la primera , durant la primera hora analitzarem les quatre autores següents de la llista de les Premi Nobel, i en la segona hora veurem les quatre autores que més recentment han rebut aquest Premi, arribant a una posada en comú final amb tot l'alumnat participant.

- Metodologia: Dinàmica de grups, anàlisi del material didàctic exposat, aprenentatge col·laboratiu, i lectura dels llibres de les autores seleccionades a cada sessió, al menys fragments, posada en comú, i conclusions del que s'ha après.
- Avaluació: A través de l'observació del procés d'aprenentatge i de la realització d'activitats que permetin evidenciar-ho, i de la pròpia autoavaluació de les persones participants.


Objectius
Argumentar el perquè té importància llegir i els beneficis que ens aporta la lectura de llibres.
Analitzar l'obra literària de diverses autores de tots els temps, la seva biografia i els reptes als quals de vegades es van haver d'enfrontar per poder escriure i així arribar a tenir empatia amb elles.
Crear un espai per compartir el plaer de llegir i aprendre i créixer amb aquestes lectures.
Conscienciar pel que fa a qüestions considerades rellevants per a la humanitat, i especialment les que es refereixen a la situació de vulnerabilitat, discriminació i fins i tot violència exercida cap a les dones en el món.
Desenvolupament de la capacitat crítica.
Generar una rutina de lectura freqüent en les persones participants.


Continguts
Conceptes: Anàlisi i comentari de les biografies i dels llibres seleccionats per la ponent
d'escriptores que van rebre el Premi Nobel de Literatura, i que apareixen a aquesta llista de l'Acadèmia Sueca des de la creació del premi en 1901:

- 1909: Selma Lagerlöf (Suècia)
- 1926: Grazia Deledda (Itàlia)
- 1928: Sigrid Undset (Noruega)
- 1938: Pearl Buck (EUA)
- 1945: Gabriela Mistral (Xile)
- 1966: Nelly Sachs (Suècia)
- 1991: Nadine Gordimer (Sud-àfrica)
- 1993: Toni Morrison (EUA)
- 1996: Wislawa Szymborska (Polònia)
- 2004: Elfriede Jelinek (Àustria)
- 2007: Doris Lessing (Gran Bretanya)
- 2009: Herta Müller (Alemanya)
- 2013: Alice Munro (Canadà)
- 2015: Svetlana Alexiévich (Bielorússia)
- 2018: Olga Tokarczuk (Polònia)
- 2020: Louise Glück (Estats Units)
- 2022 : Annie Ernaux (França)

Procediments: Reunions prèvies presencials, telefòniques o telemàtiques amb els/les tutors/es que hagin sol·icitat aquest Curs.
Actituds: Dinàmica de grups, anàlisi del material didàctic exposat, aprenentatge col·laboratiu, i lectura dels llibres de les autores seleccionades de cada sessió, almenys fragments, posada en comú, i conclusions del que s'ha après.




Metodologia
Abans: Reunions prèvies presencials, telefòniques o telemàtiques amb els/les tutors/es que hagin sol·icitat aquest Curs.
Durant: - Dinàmica de grups, anàlisi del material didàctic exposat, aprenentatge col·laboratiu, i lectura dels llibres de les autores seleccionades de cada sessió, almenys fragments, posada en comú, i conclusions del que s'ha après.

- Quant a l'avaluació d'aquesta activitat es farà mitjançant l'observació del procés d'aprenentatge i de la realització d'activitats que permetin evidenciar-ho, de la pròpia autoavaluació de les persones participants.

Després:

Recursos



Observacions

Al llarg de tot el Curs 2023-2024.
Existeix la posibilitat de fer-ho en dues sessions.
Secundària (1er, 2n, 3er, 4t ESO), Batxillerat, CFGM, Formació Professional).
Primària, preferentement 5è i 6è.
Quant a l'avaluació d'aquesta activitat es farà mitjançant l'observació del procés d'aprenentatge i de la realització d'activitats que permetin evidenciar-ho, de la pròpia autoavaluació de les persones participants.