Sessions:
2 sessions de 2 hores
Lloc:
Menjador/cuina/aula
Màxim per aula: grup aula
Destinataris
5è educació primària |
6è educació primària |
1r ESO |
2n ESO |
3r ESO |
4t ESO |
1r batxillerat |
2n batxillerat |
Responsable/s
CIM- CONSORCI DE RESIDUS URBANS I ENERGIA DE MENORCA
Descripció
Farem un taller de cuina d'aprofitamente on una persona gran ens cuinarà una recepta molt sàvia. Hi haurà dues parts. A la primera part del taller farem una anàlisi de diferents conceptes com el cicle de vida dels productes alimentaris, producte de temporada i de proximitat, productes de Menorca, residus i problemàtica ambiental generada pel consum alimentari... A continuació cuinarem una recepta d'aprofitament alimentari i finalment farem una reflexió de com consumim. Ens aproparem a les generacions passades que ens contaran com s'aprofitava tot.
Objectius
- Conèixer la cuina d'aprofitament.
- Descobrir els beneficis del consum de productes de proximitat i de temporada.
- Analitzar el cicle de vida dels productes alimentaris.
- Analitzar la quantitat de menjar que acaba en el fem.
- Investigar les conseqüències socioambientals d'un consum irresponsable dels aliments.
- Conèixer els productes Menorquins i on podem consumir-los.
- Interactuar amb les persones majors i gaudir de la seva saviesa i experiència en aquesta temàtica.
Continguts
Conceptes:
- Cuina d'aprofitament.
- Cicle de vida dels productes alimentaris.
- Productes de temporada i de proximitat.
- Custodia agrària del territori.
- Contaminació de l'aigua, i de la terra en l'ús de pesticides. Agricultura intensiva.
- Productes Menorquins i denominació d'origen.
Procediments:
Actituds:
Metodologia
Abans:
El/la responsable del taller contactarà amb l'associació de jubilats del municipi (es contactarà amb el municipi del centre sol·licitant) i es cercarà a una persona major per interactuar amb l'alumnat per fer el taller de cuina i contar la seva experiència.
Es recomana fer un anàlisis dels comerços més propers de consum de producte local.
Durant:
Es faran dues sessions de treball. Dia 1. Treballarem diferents conceptes mitjançant una dinàmica amb l'objectiu de fer una compra el més sostenible possible; a continuació hauran d'anar a fer la compra dels ingredients necessaris per poder fer la recepta. Dia 2. Vindrà al centre la persona major a contar la seva experiència i a fer la recepta. Analitzarem també els productes comprats pels alumnes, el seu cicle de vida i el seu preu ambiental.
Després:
Es proposarà la continuïtat d'aquest taller amb l'elaboració d'un receptari amb l'experiència dels majors més propers als/les alumnes (àvies i avis dels mateixos alumnes o contacte amb el centre de dia de majors del municipi).
Recursos
Observacions
Aquest taller està pensat per desenvolupar-lo en dues sessions de treball.
Hi haurà dues persones per realitzar aquest taller. Més la persona major invitada a fer la recepta. El taller constarà de dues sessions de treball en dies diferents i cada dia es farà una sessió de 2 hores. El taller es farà amb un total de 4 hores repartits en dos dies.