49. ASSETJAMENT ESCOLAR: PREVENCIÓ I COM ABORDAR-LO
Sessions:
1 hora 1 taller
Lloc:
A l’aula, pati o gimnàs de l’escola.
Màxim per aula: grup aula
Destinataris
P3 educació infantil |
P4 educació infantil |
P5 educació infantil |
1r educació primària |
2n educació primària |
3r educació primària |
4t educació primària |
5è educació primària |
6è educació primària |
1r ESO |
2n ESO |
3r ESO |
4t ESO |
Responsable/s
LUCAS PALOMO SAGALÉS / MÉS ACCIÓ | | |
Descripció
En aquest taller començarem presentant el proverbi africà “Per a educar fa falta la tribu sencera”.
A mode de presentació, contextualització sobre el cas i les vivències personals introduirem el concepte d’assatjament. S’aplicaran activitats pràctiques on es fomenta la interacció entre els participants per generar un ambient de coneixença i respecte, i després d’altres que en contra les dificulten. D’entre el principi i el final de la sessió la intenció és que els alumnes hàgin reconegut quan succeeix l’agressió i com abordar-la. Finalment, farem
Objectius
Conèixer el concepte i origen de bullying. - Comprendre les peculiaritats d'aquest assetjament d'acord amb l'edat: Factors de risc i protecció. - Aprendre a identificar les característiques de totes les parts implicades en el bullying (víctimes, agressors, observadors, etc.). - Aprendre a avaluar i detectar el problema. - Conèixer estratègies d'intervenció davant el problema. - Paper de l'escola i de la família en el bullying. - Conèixer les conseqüències de l'assetjament escolar. - Conèixer noves formes d’assatjament.d’assetjament: Ciberbullying
Continguts
Conceptes:
S'explicaran els temes corresponents i es realitzaran exercicis pràctics sobre la teoria que s'imparteix a través de l'anàlisi de textos, imatges i vídeos. S'ampliarà el material teòric mitjançant recursos complementaris i es proposaran activitats grupals relacionades amb aquest material. Es valorarà la participació activa a l’aula.
Procediments:
Actituds:
Metodologia
Abans:
Em presentaré (experiència i formacions), com la Certificació de Prevenció de Conductes de Risc . També, la meva vivència del passat per empatitzar amb l’acció que s’explicarà. Mitjançant això, parlarem sobre el què entenen ells per Assatjament o Bullying (pluja d’idees). Activitat pràctica 1: Transmisissió de respecte per a prevenció del bullying en infants. “Cistella revolta” (presentació): Joc educatiu on els participants en forma de rotllana i el dinamitzador al mig preguntarà algun aspecte sobre el company/a de la dreta. Si no ho sap anirà al mig i seguirà la volta.
Durant:
Durant: Presentarem als alumnes un vídeo a on s’identificaran alguns casos sobre assatjament (verbal, física o indirecta), i mitjançant un exercici grupal respondran a: Quin tipus de discriminació heu reconegut? Quin llenguatje s’utilitza per a fer referència als personatges, quin són els motius pel qual es produeixen? 1. Origen de la discriminació: actitut, prejudicis, intolerància i discriminació (explicar). 2. Aparició del maltracte: intimidació verbal o psicológics, agressió física o aïllament social. Activitat pràctica 2: Un dels dos grups (A) col·loca obstacles al circuit, i l’altre (B) haurà d’arribar al final o meta. Els qui preparen el circuit, anomenaran casa una o dues passes una condició que limita als participants (cama coixa, un ull tancat, cul al terra…). Després faran intercanvi de rols. *Al principi serà divertit, però hi haurà un moment que no avançaran cap a la meta, o serà molt difícil. Més endavant, per grups de 4 se’ls proposarà explicar al gran públic per què no s’ha de discriminar, i argumentar.
Després:
Després: Finalment, abordarem el concepte d’igualtat, i promourem les condicions per a la llibertat i igualtat individual.
Més endavant, per grups de 4 se’ls proposarà explicar al gran públic per què no s’ha de discriminar, i argumentar.
Recursos
Observacions
Una vegada s’hagi impartit el taller, al finalitzar-lo es mostrarà als alumnes havent-ho parlar amb el tutor/a un formulari de detecció del bullying perquè els participants comptin amb una eina facilitadora per col·laborar amb la causa i evitar situacions cada vegada més problemàtiques.
Dues hores, entre la part d’explicació i les propostes pràctiques.
|