49. ASSETJAMENT ESCOLAR: PREVENCIÓ I COM ABORDAR-LO 

Sessions: 1 hora 1 taller
Lloc: A l’aula, pati o gimnàs de l’escola.
Màxim per aula: grup aula

Destinataris

P3 educació infantil
P4 educació infantil
P5 educació infantil
1r educació primària
2n educació primària
3r educació primària
4t educació primària
5è educació primària
6è educació primària
1r ESO
2n ESO
3r ESO
4t ESO

Responsable/s

LUCAS PALOMO SAGALÉS / MÉS ACCIÓ   

 

Descripció
En aquest taller començarem presentant el proverbi africà “Per a educar fa falta la tribu sencera”.
A mode de presentació, contextualització sobre el cas i les vivències personals introduirem el concepte d’assatjament. S’aplicaran activitats pràctiques on es fomenta la interacció entre els participants per generar un ambient de coneixença i respecte, i després d’altres que en contra les dificulten. D’entre el principi i el final de la sessió la intenció és que els alumnes hàgin reconegut quan succeeix l’agressió i com abordar-la. Finalment, farem



Objectius
Conèixer el concepte i origen de bullying. - Comprendre les peculiaritats d'aquest assetjament d'acord amb l'edat: Factors de risc i protecció. - Aprendre a identificar les característiques de totes les parts implicades en el bullying (víctimes, agressors, observadors, etc.). - Aprendre a avaluar i detectar el problema. - Conèixer estratègies d'intervenció davant el problema. - Paper de l'escola i de la família en el bullying. - Conèixer les conseqüències de l'assetjament escolar. - Conèixer noves formes d’assatjament.d’assetjament: Ciberbullying

Continguts
Conceptes: S'explicaran els temes corresponents i es realitzaran exercicis pràctics sobre la teoria que s'imparteix a través de l'anàlisi de textos, imatges i vídeos. S'ampliarà el material teòric mitjançant recursos complementaris i es proposaran activitats grupals relacionades amb aquest material. Es valorarà la participació activa a l’aula.
Procediments:
Actituds:

Metodologia
Abans: Em presentaré (experiència i formacions), com la Certificació de Prevenció de Conductes de Risc . També, la meva vivència del passat per empatitzar amb l’acció que s’explicarà. Mitjançant això, parlarem sobre el què entenen ells per Assatjament o Bullying (pluja d’idees). Activitat pràctica 1: Transmisissió de respecte per a prevenció del bullying en infants. “Cistella revolta” (presentació): Joc educatiu on els participants en forma de rotllana i el dinamitzador al mig preguntarà algun aspecte sobre el company/a de la dreta. Si no ho sap anirà al mig i seguirà la volta.
Durant: Durant: Presentarem als alumnes un vídeo a on s’identificaran alguns casos sobre assatjament (verbal, física o indirecta), i mitjançant un exercici grupal respondran a: Quin tipus de discriminació heu reconegut? Quin llenguatje s’utilitza per a fer referència als personatges, quin són els motius pel qual es produeixen? 1. Origen de la discriminació: actitut, prejudicis, intolerància i discriminació (explicar). 2. Aparició del maltracte: intimidació verbal o psicológics, agressió física o aïllament social. Activitat pràctica 2: Un dels dos grups (A) col·loca obstacles al circuit, i l’altre (B) haurà d’arribar al final o meta. Els qui preparen el circuit, anomenaran casa una o dues passes una condició que limita als participants (cama coixa, un ull tancat, cul al terra…). Després faran intercanvi de rols. *Al principi serà divertit, però hi haurà un moment que no avançaran cap a la meta, o serà molt difícil. Més endavant, per grups de 4 se’ls proposarà explicar al gran públic per què no s’ha de discriminar, i argumentar.
Després: Després: Finalment, abordarem el concepte d’igualtat, i promourem les condicions per a la llibertat i igualtat individual.


Més endavant, per grups de 4 se’ls proposarà explicar al gran públic per què no s’ha de discriminar, i argumentar.



Recursos



Observacions

Una vegada s’hagi impartit el taller, al finalitzar-lo es mostrarà als alumnes havent-ho parlar amb el tutor/a un formulari de detecció del bullying perquè els participants comptin amb una eina facilitadora per col·laborar amb la causa i evitar situacions cada vegada més problemàtiques.

Dues hores, entre la part d’explicació i les propostes pràctiques.