68. FANZINES 

Sessions: 1 SESSIÓ 3H / 1 SESSIÓ 1H + 1 SESSIÓ 2 H
Lloc: AULA
Màxim per aula: grup aula

Destinataris

1r ESO
2n ESO
3r ESO
4t ESO
CFGM
CFGS
1r batxillerat
2n batxillerat

Responsable/s

CECILIA LIGERO LLEU  

 

Descripció
Un fanzine (fan + magazine) és una “revista” autoeditada que tracta, des d’una perspectiva normalment personal, un tema en concret per a qui n’estigui interessat, fanàtics o seguidors d’aquell tema.
En aquest taller s’introduirà el concepte de Fanzine i es mostraran alguns exemples. Es donaran pautes o tècniques d’inspiració per a, seguidament, cada participant pugui crear el seu fanzine (d’1 sola pàgina). Un cop fets, es podran fotocopiar i repartir. Es poden treballar temes en comú per a divulgar o de temàtica lliure.


Objectius

- Que cadascú elabori des de 0 el seu propi fanzine.
- Reflexionar sobre un tema determinat (o bé pautat pel centre o bé lliure)
- Expressió i reflexió d’autoconeixement i desenvolupament personal
- Treballar la paciència i el ritme de la feina amb les mans i la capacitat de seleccionar i sintetitzar informació.
- Aconseguir desconnectar de fora per connectar a través de la pràctica manual. Treball de present conscient.


Continguts
Conceptes:
Creativitat, art, treball manual, collage, informació, divulgació, consciència…

Procediments:
treball guiat pas a pas + creació lliure a partir d’una pauta + tècnica i expressió lliure + debat.

Actituds:
Concentració, paciència, confiança, capacitat d’anàlisi, reflexió, expressió…


Metodologia
Abans:
- No és necessari cap coneixement previ.
- La tallerista prepararà tot el material necessari.
- S’acordarà data i hora de cada sessió amb el centre. S’aprofitarà aquesta conversa per a decidir conjuntament una temàtica a treballar. En funció del grup es podrà enfocar l’activitat cap a un tema o altre. Es pot aprofitar per tractar tremes que s’estiguin treballant a l’aula, derivar-lo cap a temes d’interès personal o fins i tot temàtica lliure. (És recomanable proposar un tema del que partir).
Segons quin tema s’esculli, es pot començar a treballar prèviament a l’aula o demanar als participants que hi vagin pensant / preparin material per a l’execució.

Durant:
- Dinàmica de presentació + introducció a l’activitat i al tema.
- Execució del fanzine
- Presentació dels fanzines i tancament per compartir l’experiència.

Després:
- Si el centre ho vol, es podran fer còpies dels fanzines per a repartir entre els alumnes del centre o de l’aula o fora.


Recursos

MaterialEquipamentAporta respoAporta centre
Presentació , vídeo Material per fer el fanzineOrdinador Projector - canó
TisoresOrdinador Projector - canó


Observacions


No cal preparació prèvia. Si el centre vol tractar una temàtica en concret, pot treballar-la prèviament amb el grup. Un cop acabada aquesta sessió, si el centre ho vol, es podran fer còpies dels fanzines (a càrrec del centre) per a repartir entre l’alumnat de l’aula o fora, o per a difondre la temàtica treballada a fora del centre.

El taller té una durada d’1 sessió de 3 hores (seguides).
*Si el centre ho prefereix, es pot fer 1 sessió d’1 hora per a presentar el treball i fer alguna dinàmica per a que tots els participants agafin inspiració, i una 2ª sessió un segon dia, de 2 hores, per a executar el fanzine.

No hi ha mínim (es pot fer per 1 persona). L’ideal seria un grup no superior a 15 persones però és possible fer l’activitat per unes 20 persones. Si el grup és més gran, el millor seria dividir-lo en 2 i fer 2 sessions (1/grup).

El taller es pot personalitzar i adaptar-se a cada grup tant com es desitgi. Quanta més informació rebi la tallerista per part del centre més fàcil serà adaptar-se al grup i a les seves necessitats o inquietuds.

El taller es pot fer en qualsevol moment durant el curs (setembre 2024 - juny 2025).