89. TRB 2. PRESENTACIÓ ORAL DEL TREBALL-CONTROL TEMPS, COHERÈNCIA I COMUNICACIÓ NO VERBAL 

Sessions: 2SESSIÓN 1SOL·LICITUD
Lloc: AULA
Màxim per aula: grup aula

Destinataris

2n batxillerat

Responsable/s

Ariadna Ferrer i Anglada LA PRESENTACIÓ DEL TdR

 

Descripció

Continuació del taller TRB 1. EINES COMUNICATIVES PER A UNA PRESENTACIÓ ORAL EFECTIVA DEL TREBALL DE RECERCA. En aquest cas, la sessió se centra a posar en pràctica els conceptes apresos en la primera part del taller, treballant amb les presentacions que ja hagin preparat els i les alumnes. La pràctica és imprescindible per assegurar un control del temps, de la comunicació no verbal, de la coherència del discurs i del repte de tenir un públic crític davant.
En el cas que el grup no hagi fet el taller TRB 1, s'adapta la sessió per combinar, en una sola doble sessió, teoria i pràctica, per bé que aquesta segona és molt més reduïda.


Objectius

L'objectiu principal és que l'alumnat, fent una feina vivencial, guanyi en seguretat a través del domini de tots els aspectes que intervenen en una exposició oral. Es treballa en aquesta seguretat posant en pràctica les eines de comunicació apreses i prenent consciència de la importància dels detalls per donar consistència al conjunt. També se cerca assolir un domini de la comunicació no verbal, tenir control del temps i aprendre tècniques de relaxació. És important assenyalar que l'objectiu és potenciar les virtuts de cada alumne, ajudant-lo a disminuir l'angoixa, alhora que es treballa en aquells aspectes en els quals té marge de millora.


Continguts
Conceptes: El taller, per a 2n de batxillerat, permet a l'alumnat practicar amb el seu treball de recerca davant d'un públic. És una feina personalitzada, que, alhora, aporta informació essencial a tota l'aula, que viu el doble paper de ser jutge i persona jutjada. La formadora, amb l'ajuda de tot l'alumnat que assisteix al taller, analitza críticament els discursos i les presentacions digitals, amb especial atenció als petits detalls que marquen la diferència. Es tracta, a través de la pràctica, de prendre consciència de tot el que demana una exposició oral: preparar la benvinguda i el comiat, tenir clar el fil argumental, atenció a qüestions com el volum, la vocalització i la velocitat, saber adequar el llenguatge al context, tenir consciència del temps que es dedica a cada tema, disposar de feedback i assolir eines per interpretar la percepció del públic.
Procediments:
Actituds:

Metodologia
Abans: La formadora manté contacte amb el professorat per adaptar la sessió presencial a les necessitats específiques de cada grup. Si el grup no ha fet la sessió destinada a 1r, se li envia un qüestionari previ per tenir coneixement dels aspectes que vol treballar. .
Durant: Es treballa, a través de la pràctica, tots els conceptes teòrics que intervenen en una exposició oral i es donen eines per assolir la màxima puntuació en tots els aspectes que es tenen en compte en la rúbrica.

Després: La tallerista està a disposició del professorat i de l'alumnat per resoldre dubtes

Recursos

MaterialEquipamentAporta respoAporta centre
Presentació , vídeo Qüestionaris, Díptics/tríptics i altres publicacions Ordinador 
 Projector - canó Pisarra Connexió a internet


Observacions

Donat que es treballa amb les presentacions de l'alumnat, com més hagi avançat aquest en la feina amb el seu treball de recerca (preparació del discurs i elaboració del suport digital que l'acompanya), més profit es traurà del taller. Un cop acabada la sessió, el professorat tindrà més eines per ajudar l'alumnat a acabar de preparar les presentacions.

Aquesta proposta formativa neix de la necessitat d'ampliar el temps dedicat a treballar les presentacions orals del treball de recerca. Durant el curs 23-24 es va detectar que una sola sessió no permetia treballar la teoria i, alhora, dedicar temps a la pràctica. La divisió en TRB 1 i TRB 2 permet suplir aquesta mancança, dedicant temps de qualitat a tot el que implica una exposició oral: una bona preparació i molt d'entrenament. Curs 2024-2025