57. CONEIXEMENT I CURA DEL MEU CERVELL PER MILLORAR LES MEVES RELACIONS AMB ELS ALTRES
Sessions:
Consta de 2 sessions d'una hora cadascuna
Lloc:
AULA
Màxim per aula: grup aula
Destinataris
1r educació primària |
2n educació primària |
3r educació primària |
4t educació primària |
5è educació primària |
6è educació primària |
1r ESO |
2n ESO |
3r ESO |
4t ESO |
FPB |
CFGM |
CFGS |
1r batxillerat |
2n batxillerat |
Batxillerat artístic |
Responsable/s
Camila Puerta | | CONEIXENT I CURA DEL MEU CERVELL PER A MILLORAR LES MEVES RELACIONS AMB ELS ALTRES |
Descripció
Per poder tenir millors relacions amb nosaltres mateixos i amb els altres és imprescindible conèixer-nos a nosaltres mateixos. Som cos, ment, emocions i totes aquestes parts estan interrelacionades entre si. En aquest taller ensenyarem als estudiants de manera didàctica, pràctica, entretinguda i replicable al seu entorn, dins i fora de l'aula, com funciona el cervell, quina relació tenen les nostres emocions, alimentació i companyies en nosaltres, com podem entrenar-nos per cuidar-nos a nosaltres mateixos i col·laborar els uns amb els altres per tenir classes més connectades, respectuoses i cooperatives. En tenir informació (clara i adaptada a cada grup d'edat) sobre com funcionam a nivell neurobiològic i comprendre la relació que existeix amb el nostre cervell, intestí, estat d'ànim, estil de vida, ambients físics que freqüentam i fins i tot les persones que ens envolten, podem comprendre, normalitzar unes certes coses que jutgem sobre nosaltres mateixos i sobre els altres i d'aquesta manera prevenir malalties de salut mental com la depressió, l'estrès, l'ansietat, els comportaments violents, la desconnexió amb els altres i la falta d'empatia en un món tan incert com el que habitam. Com funciona, què necessita i aprendre a identificar els moments que els apropen o els allunyen de les altres persones. Aprendre a calmar-se i a tenir cura d’ells mateixos, amb estratègies senzilles que anirem descobrint entre tots, sense oblidar que són els adults al seu càrrec els qui han de proporcionar-los un ambient emocional segur per poder tenir una autoestima sòlida. Que puguin modificar els seus ambients per sentir-se segurs, escoltats i tinguts en compte.
Estarà adaptat a cada fase del desenvolupament, amb les seves necessitats específiques.
Objectius
Moments que els apropen o els allunyen de les altres persones. Que aprenguin a calmar-se i a tenir cura d’ells mateixos, amb estratègies senzilles que anirem descobrint entre tots, sense oblidar que són els adults al seu càrrec els qui han de proporcionar-los un ambient emocional segur per poder tenir una autoestima sòlida. Que puguin modificar els seus ambients per sentir-se segurs, escoltats i tinguts en compte.
Estarà adaptat a cada fase del desenvolupament, amb les seves necessitats especifiques.
Aquest taller respondrà a les preguntes per què ens comportem com ho feim; per què en moments d'estrès reaccionam, atacam, fugim o fins i tot complaem, i com amb tots aquests coneixements clars i portats a l'esfera quotidiana poden ensenyar-nos molt sobre nosaltres mateixos i sobre les nostres relacions humanes.
Continguts
Conceptes:
Cervell, emocions, reacció, connectar, desconnectar, reconeixement de les pròpies emocions i de les dels altres. Explotar i implotar.
Procediments:
- Jocs
- Dinàmiques
- Vídeos
- Moviments
- Autocura
Actituds:
- Propi coneixement
- Reflexió
- Cohesió de grup
- Autogestió
Metodologia
Abans:
Reunió entre professor i facilitador per conèixer les necessitats del grup i d’aquesta manera poder
adaptar els continguts i les diferents activitats proposades.
Uns dies abans de la trobada, el professor comentarà amb el grup el treball que es realitzarà amb la
informació que posarà a disposició el facilitador.
Durant:
Treballarem de forma lúdica i creativa com funciona el cervell, de tal manera que els estudiants comprenguin en quins moments estam disponibles per conversar, crear i créixer a prop d’altres persones i en quins moments estam poc flexibles, a la defensiva i ens costa escoltar els altres.
El grup dinamitzarà moltes de les activitats, es dividirà en petits grups i així es podran divertir i posar els seus propis exemples i vivències per aprendre de veritat.
Realitzarem activitats de respiració i moviment entre exercicis i amb la finalitat d’incentivar la cura d’un mateix, apreciar el valor de la pausa i activar emocions.
Després:
Si es pogués realitzar a alumnes, professors i famílies, seria l'ideal. En tot cas seria enriquidor rebre una xerrada informativa per a tots els professors del centre. Si han demanat tallers aquesta xerrada és gratuïta.
Recursos
Observacions
Consta de dues sessions d'una hora cadascuna.
Es recomana que els mestres estiguin atents a nova informació emocional que pot sorgir durant el taller sobre els seus alumnes, sobretot els més desafiadors i en la reunió de tancament podem donar eines per acompanyar-los.
Els tallers es realitzaran durant el període escolar d'OCTUBRE a MAIG.
Es podrien complementar amb xerrades dirigides a mestre i pares/mares per enfortir la connexió i crear una harmonia entre els diferents grups del centre.
Les xerrades, si les demanen, són gratuïtes.
|