199. POBLAT TALAIÒTIC DE TORRE D'EN GALMÉS
Sessions:
Lloc:
Punt de trobada, pàrquing del jaciment.
Màxim per aula: grup aula
Destinataris
P3 educació infantil |
P4 educació infantil |
P5 educació infantil |
1r educació primària |
2n educació primària |
3r educació primària |
4t educació primària |
5è educació primària |
6è educació primària |
1r ESO |
2n ESO |
3r ESO |
4t ESO |
FPB |
CFGM |
CFGS |
1r batxillerat |
2n batxillerat |
EPA (educacio persones adultes) |
Responsable/s
BORJA CORRAL Cultura i Educació del CIM | arqueòleg | CIM CULTURA |
Descripció
Visita al Poblat Talaiòtic de Torre d'en Galmés.
Objectius
Apropar als infants a la Menorca Talaiòtica mitjançant la visita a un dels poblats més importants, descobrint aquells elements més característics d'aquesta cultura tan singular.
Aprendre conceptes històrics mitjançant la manipulació i l'observació, des d'una perspectiva arqueològica.
Facilitar que els centres educatius coneguin i utilitzin les possibilitats educatives que ofereixen els recursos naturals i patrimonials del seu entorn immediat.
Promoure entre els infants la importància del nostre patrimoni, tant cultural com mediambiental, a tots els nivells i donar a conèixer com pot repercutir en el futur i el benestar dels illencs sabent que són béns que esdevenen recursos turístics que cal promocionar i passen a formar part de la riquesa de Menorca.
Continguts
Conceptes:
Conceptes: Contextualització del poblat mitjançant l'assimilació de la Prehistòria de Menorca, concretament el període talaiòtic inicial i final (s.XII - 123 ANE) així com les relacions entre els pobladors i les cultures externes del Mediterrani, fenicis i romans.
Com vivien els talaiòtics (indumentaria, alimentació, ceràmica, ramaderia, agricultura, defensa, etc...).
Procediments:
Procediments: Visita dinàmica, buscant que el discurs no sigui unidireccional, els alumnes deuen anar qüestionant-se els diversos temes que es vagin tocant.
Realitzarem una aproximació a la ceràmica talaiòtica observant i tocant algunes de les restes que encara es conserven a nivell superficial al jaciment, així com un petit conjunt de reproduccions (proporciona el guia).
Realitzarem una aproximació a la figura del foner baleàric mitjançant una petita classe de tir amb fona per part del guia que posteriorment complementarà algun alumne.
Actituds:
- Respecte vers els valors culturals i patrimonials de l'illa i la seva conservació.
- Respecte vers altres societats, religions i creences.
- Coneixement dels nostres propis recursos i posar-los en valor.
Metodologia
Abans:
La visita resulta probablement més profitosa si els alumnes tenen coneixements bàsics sobre la Menorca talaiòtica, però en cap cas és imprescindible. Aquesta visita pot ser l'inici per a posteriorment ampliar els coneixements amb major interès, o completar els ja adquirits.
Ens situem a l'inici del poblat, allà es farà una breu presentació dels objectius i itinerari de la visita, a continuació contextualitzem l'entorn natural i un breu resum de la Prehistòria de Menorca (eix cronològic).
Durant:
En el transcurs de la visita, farem un recorregut amb aturades per contemplar i conèixer els elements més característics (muralla, talaiots, recinte de taula, hipogeus, cercles, sala hipòstila, zona de recaptació d'aigua i estructures islàmiques), sempre es buscarà la interacció amb els alumnes preguntant pels seus interessos, respostes a hipòtesis o opinions. Com a detall per millorar l'interès mostrarem rèpliques d'objectes talaiòtics (vas troncocònic, olleta, llàntia, fona, bala de fona, punxó d'os), aprofitarem per valorar la importància de la ciència arqueològica com a font de coneixement.
Després:
Finalment a la part sud del poblat abordarem l'explicació de la figura dels foners talaiòtics i això ho complementem amb una demostració real de tir amb fona.
Recursos
Observacions
Disponibilitat tot l'any.
Sense límit.
|