Sessions:
Lloc:
Castell de Santa Àgueda
Màxim per aula: grup aula
Destinataris
3r educació primària |
4t educació primària |
5è educació primària |
6è educació primària |
1r ESO |
2n ESO |
3r ESO |
4t ESO |
FPB |
CFGM |
CFGS |
1r batxillerat |
2n batxillerat |
EPA (educacio persones adultes) |
Responsable/s
BORJA CORRAL Cultura i Educació del CIM | arqueòleg | CIM CULTURA |
Descripció
Visita guiada al Castell de Santa Àgueda.
Objectius
- Contextualitzar la Menorca musulmana a través de la visita al Castell de Santa Àgueda. Aprofitarem per complementar aquest gran tema amb tots els elements presents en el paisatge i els canvis al llarg del temps.
- Conèixer el conjunt patrimonial i natural de Menorca com a testimoni que hem de preservar i que suposa un bé turístic indiscutible.
- Apropar els infants de Menorca a la realitat cultural de l'illa.
Continguts
Conceptes:
Conceptes: Els elements arquitectònics del Castell de Santa Àgueda; arquitectura defensiva a l'Edat Mitjana a Menorca i al món; La Menorca musulmana i la reconquista cristiana: conquesta i reconquesta, societat, economia, vida quotidiana, ciència, religió, toponímia, gastronomia, relacions culturals...; vies de comunicació, els camins antics de Menorca; béns etnogràfics de l'Edat Moderna i Contemporània de Santa Àgueda.
Procediments:
Procediments: Explicació adaptada al nivell i interessos del professorat i alumnes; exemplificació de bones pràctiques durant la visita als béns patrimonials i la natura.
Actituds:
- Respecte vers els valors culturals i patrimonials de l'illa i la seva conservació.
- Respecte vers altres societats, religions i creences.
- Coneixement dels nostres propis recursos i posar-los en valor.
Metodologia
Abans:
Ens situem a l'inici de la pujada al Castell de Santa Àgueda i allà es farà una breu presentació dels objectius i itinerari de la visita, a continuació contextualitzem l'entorn natural i la història de ses antigues escoles rurals abandonades.
Posteriorment anirem pujant i farem diverses aturades per contemplar elements singulars (el camí, la natura, l'antic cotxe oxidat) sempre es buscarà la interacció amb els alumnes preguntant pels seus interessos o opinions.
Abans d'arribar al castell farem una aturada per contextualitzar l'entorn immediat i la seva relació amb el castell. A l'arribada deixarem una estona per berenar.
Després de berenar contextualitzarem l'inici del de la conquesta musulmana i l'origen del castell.
Durant:
A continuació iniciam la visita de l'interior del castell, anirem tocant temes diversos que facilitin la connexió amb la història i l'alumnat. Després de tractar els elements històrics, estratègic, arquitectònics... posarem en valor el paisatge insular com a conjunt que s'ha de preservar així com el respecte cap al patrimoni cultural i natural.
Després:
Finalment tornarem al punt d'inici al costat de l'església i abordarem el tema de la reconquesta i l'evolució posterior del castell fins als nostres dies. Com a detall mostrarem alguns fragments de ceràmica musulmana per valorar la importància de l'arqueologia com a font de coneixement.
Recursos
Observacions
Disponibilitat tot l'any.
Sense límit.