160. CASTELL DE SANTA ÀGUEDA 

Sessions:
Lloc: Castell de Santa Àgueda
Màxim per aula: grup aula

Destinataris

3r educació primària
4t educació primària
5è educació primària
6è educació primària
1r ESO
2n ESO
3r ESO
4t ESO
FPB
CFGM
CFGS
1r batxillerat
2n batxillerat
EPA (educacio persones adultes)

Responsable/s

BORJA CORRAL Cultura i Educació del CIMarqueòleg CIM CULTURA

 

Descripció
Visita guiada al Castell de Santa Àgueda.

Objectius
- Contextualitzar la Menorca musulmana a través de la visita al Castell de Santa Àgueda. Aprofitarem per complementar aquest gran tema amb tots els elements presents en el paisatge i els canvis al llarg del temps.
- Conèixer el conjunt patrimonial i natural de Menorca com a testimoni que hem de preservar i que suposa un bé turístic indiscutible.
- Apropar els infants de Menorca a la realitat cultural de l'illa.


Continguts
Conceptes: Conceptes: Els elements arquitectònics del Castell de Santa Àgueda; arquitectura defensiva a l'Edat Mitjana a Menorca i al món; La Menorca musulmana i la reconquista cristiana: conquesta i reconquesta, societat, economia, vida quotidiana, ciència, religió, toponímia, gastronomia, relacions culturals...; vies de comunicació, els camins antics de Menorca; béns etnogràfics de l'Edat Moderna i Contemporània de Santa Àgueda.



Procediments: Procediments: Explicació adaptada al nivell i interessos del professorat i alumnes; exemplificació de bones pràctiques durant la visita als béns patrimonials i la natura.
Actituds: - Respecte vers els valors culturals i patrimonials de l'illa i la seva conservació.
- Respecte vers altres societats, religions i creences.
- Coneixement dels nostres propis recursos i posar-los en valor.


Metodologia
Abans: Ens situem a l'inici de la pujada al Castell de Santa Àgueda i allà es farà una breu presentació dels objectius i itinerari de la visita, a continuació contextualitzem l'entorn natural i la història de ses antigues escoles rurals abandonades.
Posteriorment anirem pujant i farem diverses aturades per contemplar elements singulars (el camí, la natura, l'antic cotxe oxidat) sempre es buscarà la interacció amb els alumnes preguntant pels seus interessos o opinions.
Abans d'arribar al castell farem una aturada per contextualitzar l'entorn immediat i la seva relació amb el castell. A l'arribada deixarem una estona per berenar.
Després de berenar contextualitzarem l'inici del de la conquesta musulmana i l'origen del castell.



Durant: A continuació iniciam la visita de l'interior del castell, anirem tocant temes diversos que facilitin la connexió amb la història i l'alumnat. Després de tractar els elements històrics, estratègic, arquitectònics... posarem en valor el paisatge insular com a conjunt que s'ha de preservar així com el respecte cap al patrimoni cultural i natural.
Després: Finalment tornarem al punt d'inici al costat de l'església i abordarem el tema de la reconquesta i l'evolució posterior del castell fins als nostres dies. Com a detall mostrarem alguns fragments de ceràmica musulmana per valorar la importància de l'arqueologia com a font de coneixement.

Recursos



Observacions

Disponibilitat tot l'any.
Sense límit.