2. ART I CULTURA PEL BENESTAR EMOCIONAL
Sessions:
1
Observacions:
Durada:
Entre una 1 hora y media y 2 horas, según la edad y el número de participantes.
Lloc:
Aula de plástica o aula en la que se pueda mover el mobiliario y con acceso cercano a agua.
Màxim per grup:
8
Destinataris
| 1r educació primària |
| 2n educació primària |
| 3r educació primària |
| 4t educació primària |
| 5è educació primària |
| 6è educació primària |
| 1r ESO |
| 2n ESO |
| 3r ESO |
| 4t ESO |
| FPB |
| CFGM |
| CFGS |
| 1r batxillerat |
| 2n batxillerat |
| EPA (educacio persones adultes) |
| famílies |
| Professorat |
| altres grups |
| ARTISTIC BATXILLERAT |
| MENORS PROTECCIÓ |
Responsable/s
Descripció
Al llarg de la vida, les persones viuen experiències que ens proporcionen alegria, gaudi, benestar i plenitud. Però també hem de saber com superar moments incòmodes, d’incertesa i dolor. L’art i els materials plàstics ofereixen l’oportunitat d’expressar-nos amb un llenguatge diferent de les paraules, connectar amb la sensorialitat i veure’ns des de fora quan observam la nostra pròpia creació.
Aquest taller és una proposta per explorar els ancoratges del benestar. És una oportunitat per investigar diferents aspectes del desenvolupament emocional dels participants (tolerància a la frustració o al canvi, autoconcepte, relacions interpersonals, etc.). La sessió es divideix en tres etapes:
1. Observació i diàleg amb obres d’art seleccionades. Es distribuiran diferents obres d’art legitimades per l’espai, creant una galeria petita i senzilla. Les obres s’escolliran segons els objectius específics de cada grup.
2. Temps per a la creació plàstica personal a través de preguntes obertes. S’ofereix un temps per a la creació de treballs plàstics amb diferents materials (pintures, llapis, papers, collage, teixits, fils, elements naturals, etc.). Com a eix d’activació, s’oferiran preguntes com ara: Alguna d’aquestes obres m’ha cridat l’atenció?, Què diu això de mi?, Alguna obra ha generat rebuig en mi?, Em connecten amb alguna experiència personal?, Hi ha alguna cosa de mi en elles?, etc.
3. Les obres creades en grups es comparteixen. Es convida els participants a narrar la seva experiència i s’ofereix l’oportunitat de diàleg i intercanvi entre ells.
Objectius
— Explorar els pilars del benestar en un espai segur i creatiu a través del llenguatge plàstic.
— Reflexionar sobre la dualitat entre incomoditat i benestar.
Continguts
Conceptes:
— Art i cultura com a eina d’expressió i benestar emocional.
— Obres legitimades seleccionades específicament per al grup de participants.
Procediments:
— Expressió de pensaments, preocupacions, sentiments o emocions a través d’un llenguatge plàstic i artístic.
— Elaboració d’una obra pròpia.
Actituds:
— Identificació de les pròpies sensacions i sentiments.
— Respecte per l’experiència i l’obra dels altres.
— Responsabilitat i cura del material.
Metodologia
Abans:
No cal cap coneixement previ d’art o tècniques com la pintura, el collage, el brodat, etc. No es busca la perfecció tècnica, sinó l’expressió genuïna i personal.
Durant:
El treball a través de l’art, la creació artística i la salut mental és molt ampli i versàtil. Aquest taller ofereix treballs centrats en les emocions, la tolerància a la incomoditat i el benestar psíquic; però la dinàmica ha d’adaptar-se a les circumstàncies dels participants. Per això, abans de cada taller es revisen els objectius específics amb la persona responsable del grup i, en conseqüència, s’adapten les obres seleccionades. Alguns exemples poden ser: convivència, exploració d’objectius personals, objectius de grup o investigació de valors universals.
La importància dels grups petits, de no més de 8 persones, és essencial per promoure una bona comunicació i un ambient proper.
Després:
Recursos
Observacions
Actualment estic finalitzant els meus estudis de màster: Arteraterapia i educació artística per a la inclusió social de la Universitat Complutense de Madrid
|