82. ELS RASTRES DEL BOSC 

Sessions: 1
Observacions:

Durada: La sessió té una durada de 3 hores (més anada i tornada).

Lloc: Finca d'Alforí de Dalt
Màxim per grup: 25

Destinataris

1r educació primària
2n educació primària
3r educació primària
4t educació primària
5è educació primària
6è educació primària

Responsable/s

Ona Mir Ruiz Colegio de Licenciados en Ciencias Ambientales de las Islas Baleares (COAMBIB)

 

Descripció
Les i els alumnes es converteixen en autèntics exploradors, descobriran com reconèixer rastres de diferents animals; les petjades, plomes, pèl, excrements... tot i no poder-los veure esbrinaran que hi ha molts animals diferents, al bosc.

Objectius
- Descobrir com identificar rastres. Els animals viuen al bosc encara que no els veiem.
- Descobrir la fauna i flora que viu al bosc.
- Incentivar l’hàbit de l’observació en l’entorn natural.
- Potenciar la participació i el treball en grup.
- Aprendre a respectar els éssers vius i a no fer malbé el seu hàbitat.
- Identificar quines accions humanes poden malmetre als animals i el seu hàbitat.


Continguts
Conceptes: - L’ecosistema del bosc; fauna i flora.
- La funció i identificació de rastres animals.
- La identificació de les plantes.
- Impactes ambientals que afecten el bosc.
- L’alzinar de Menorca: característiques, fauna i flora.

Procediments: Convertim el taller en un joc d’exploradors i exploradores a on, amb uns materials repartits per grups (peus de rei, lupes, llapis, prismàtics, etc.), els alumnes han de descobrir i dibuixar al quadern el rastre trobat i fer les seves hipòtesis a quin animal, mamífer o au correspon.

Després de berenar hauran de descobrir 8 rastres més i descobrir característiques dels animals dels rastres.

Actituds: - Treball en equip.
- Coneixement, respecte i estima pels éssers vius.
- Actitud d’explorar, observar, descobrir i reflexionar.


Metodologia
Abans: Durant el desenvolupament de l’activitat s’explicaran els conceptes bàsics, però sí que es recomana que els alumnes hagin tractat conceptes de bosc i quins animals podem trobar.
Durant: - Abans del taller: Es concreta amb el centre educatiu una data, així com l’hora d’arribada i l’hora de partida amb el bus per poder gestionar la realització i el temps del taller. Aquest taller requereix un muntatge i preparació prèvia per col·locar els espais i els rastres a les diferents zones.

- Durant el taller: Un cop arriba l'alumnat i el professorat, els hi donam la benvinguda. Seguidament els reunim a tots al costat de l’Alzina singular. S’explica qui som, i què farem. A continuació partim cap a la primera zona on se’ls reparteix un quadern per cada alumne. Aquí trobarem quatre tancats amb petjades a dins i hauran d’observar, mesurar, dibuixar i fer les hipòtesis de quin animal correspon.
Ens anam a berenar i en acabar seguim en grup on hauran de descobrir 8 rastres, en acabar se’ls dóna uns trencaclosques dels animals per construir-lo i relacionar-lo amb alguns dels rastres i se’ls explica algunes característiques d’aquests animals.

- Després del taller: En acabar els acompanyam al bus i se’ls recorda a les/els professors que han de fer l’avaluació així com poden seguir treballant el quadern a l’aula.

Després: En acabar l’activitat es repartirà un quadern de treball per poder seguir treballant a l’aula el bosc i els diferents animals que podem trobar a Menorca.

Recursos

MaterialEquipamentAporta respoAporta centre
Qúestionaris, Diptics/trípics i altres publicacions 


Observacions

- El taller es realitza amb dues persones.

- És necessari transport escolar fins a l'aparcament públic de Cala Pilar.

- En el cas que es superi el nombre màxim de sol·licituds hi haurà una llista d'espera.

- CORREU DE CONTACTE CURS 26/27:
educacioambientalrbm@gmail.com