97. L’AUTOBOMBA I ELS BOMBERS FORESTALS VISITEN EL CENTRE
Sessions:
2
Observacions:
Durada:
2 hores
Lloc:
AULA I PATI
Màxim per grup:
25
Destinataris
| P3 educació infantil |
| P4 educació infantil |
| P5 educació infantil |
| 1r educació primària |
| 2n educació primària |
| 3r educació primària |
| 4t educació primària |
| 5è educació primària |
| 6è educació primària |
| 1r ESO |
| 2n ESO |
| EDUCACIÓ ESPECIAL |
| 3r ESO |
| 4t ESO |
| FPB |
| CFGM |
| CFGS |
| 1r batxillerat |
| 2n batxillerat |
| EPA (educacio persones adultes) |
| famílies |
| Professorat |
Responsable/s
| XARXA FORESTAL-NURIA GALARZA | | |
Descripció
Activitat per conèixer de prop els mitjans terrestres que intervenen en la prevenció i l’extinció dels incendis forestals a Menorca.
Un camió autobomba i una brigada forestal de l’IBANAT es desplaçaran fins al centre educatiu. L’alumnat podrà observar el vehicle, les eines, els equips de protecció individual i altres materials utilitzats durant les actuacions de prevenció i extinció.
Amb els grups d’Educació Infantil i primer cicle de Primària, la visita començarà amb el contacontes “Ni un foc al bosc!”. Amb els nivells superiors, es realitzarà una xerrada adaptada sobre els boscos de les Illes Balears, el risc d’incendi forestal, la prevenció, la gestió forestal i el funcionament de l’operatiu d’extinció.
Les explicacions, els materials i les dinàmiques s’adaptaran a l’edat, al nivell educatiu i a les característiques del grup.
Objectius
• Conèixer els mitjans terrestres i aeris que intervenen en l’extinció dels incendis forestals.
• Descobrir la feina de les brigades forestals i el funcionament de l’operatiu.
• Observar l’autobomba, les eines i els equips de protecció individual.
• Comprendre la importància de la prevenció i la gestió forestal.
• Fomentar comportaments responsables per evitar els incendis i protegir els boscos.
Continguts
Conceptes:
• Incendis forestals, causes i mesures de prevenció.
• Gestió forestal i reducció del risc d’incendi.
• Brigades forestals i organització de l’operatiu d’extinció.
• Mitjans terrestres: autobomba, eines i equips de protecció.
• Mitjans aeris i coordinació amb els equips terrestres.
Procediments:
• Escolta d’un conte o d’una xerrada adaptada al nivell educatiu.
• Observació directa del camió autobomba i del seu equipament.
• Identificació de les eines i dels equips de protecció individual.
• Relació de cada mitjà amb la funció que desenvolupa durant una emergència.
• Participació en preguntes i dinàmiques sobre prevenció i extinció.
Actituds:
• Respecte per la feina de les brigades forestals.
• Interès per la prevenció dels incendis.
• Respecte pels vehicles, les eines i els equips.
• Valoració dels boscos i de la necessitat de protegir-los.
Metodologia
Abans:
Abans de l’activitat, el centre rebrà les indicacions necessàries per preparar l’espai i garantir l’accés i la sortida del camió autobomba.
Durant:
Amb els grups d’Educació Infantil i primer cicle de Primària, l’activitat començarà amb el contacontes “Ni un foc al bosc!”. A través del conte s’introduirà, d’una manera senzilla, què és un incendi forestal, com es pot prevenir i què podem fer per cuidar el bosc. Aquesta primera part tindrà una durada aproximada de 45 minuts.
Amb l’alumnat de Secundària, Batxillerat, Formació Professional i EPA, es realitzarà una xerrada d’una hora aproximada. Es parlarà dels boscos de les Illes Balears, del risc d’incendi, de la necessitat de gestionar el territori, de les mesures de prevenció, de la manera d’actuar en cas d’emergència i dels mitjans terrestres i aeris d’extinció.
Després del conte o de la xerrada es podrà fer una pausa d’aproximadament 30 minuts. A continuació, arribarà al centre el camió autobomba amb la brigada forestal de guàrdia.
Durant la visita s’explicarà el funcionament de l’autobomba, la utilitat de les eines i dels equips de protecció individual i la funció de la brigada dins l’operatiu. Les explicacions es combinaran amb preguntes i petites dinàmiques adaptades al nivell educatiu.
Després:
Una vegada acabada l’activitat, els troncs quedaran al centre educatiu com un recurs permanent de joc i contribuiran a crear un pati més natural, lúdic i sostenible. El centre s’encarregarà de revisar-ne periòdicament l’estat i garantir-ne un ús segur.
Recursos
Observacions
La disponibilitat de l’autobomba i de la brigada forestal dependrà de les necessitats de l’operatiu. En cas d’emergència, l’activitat es podrà anul·lar o ajornar. Si es rep un avís durant la visita, la brigada haurà de partir immediatament.
El centre haurà de disposar d’un pati o una zona exterior prou ampla perquè el camió autobomba hi pugui entrar, maniobrar i sortir amb facilitat. L’accés i la sortida hauran de quedar lliures durant tota l’activitat.
La visita de l’autobomba es realitzarà sempre que les condicions d’accés i seguretat del centre siguin adequades.
Aquesta activitat es podrà complementar amb les propostes següents de Xarxa Forestal:
• “Com s’apaga un incendi forestal? Coneixem els mitjans terrestres i aeris.
• “El bosc a prova de foc”
• “Investigam els incendis forestals”,
• “Un bosc es gestiona? Visita a una finca pública”
• “El bosc re-viu”
Aquesta activitat també està oferta a través del programa de Xarxa Forestal. https://xarxaforestal.org/
|