92. EL BOSC RE-VIU. CONEIX UNA ZONA FORESTAL AFECTADA PER UN INCENDI, TEMPORAL O UN ALTRE FENÒMEN DESTRUCTIU 

Sessions: 1
Observacions:

Durada: 50
Observacions Durada:

Lloc: el grup es desplaçarà fins a un espai forestal prèviament acordat
Màxim per grup: 30

Destinataris

1r educació primària
2n educació primària
3r educació primària
4t educació primària
5è educació primària
6è educació primària
1r ESO
2n ESO
3r ESO
4t ESO
FPB
CFGM
CFGS
1r batxillerat
2n batxillerat
EPA (educacio persones adultes)

Responsable/s

XARXA FORESTAL-ANTÒNIA LLABRÉS BERNAT  

 

Descripció
Visita guiada a una zona forestal que ha patit un incendi, una tempesta o un altre fenomen natural que ha alterat greument el paisatge. L'alumnat podrà observar de prop les conseqüències visibles d'aquests esdeveniments, però també descobrir com el bosc es regenera i torna a viure, gràcies a la seva resiliència i a l'ajuda de la gestió forestal.

Objectius
-Entendre els efectes que poden tenir els incendis, temporals o altres fenòmens sobre els boscos.
-Observar de forma directa com es veu un bosc després d'un episodi destructiu.
-Conèixer processos naturals de regeneració i les accions de restauració que s'hi poden aplicar.
-Desenvolupar una actitud de respecte, empatia i responsabilitat envers el bosc.
-Reforçar el vincle emocional amb el territori i la importància de la seva cura.


Continguts
Conceptes: -Impactes d'un incendi forestal, ventada o pluja torrencial sobre l'ecosistema.
-Tipus de danys: vegetació, sòl, fauna, estructura del bosc.
-Processos de regeneració natural (rebrot, germinació, arribada de fauna...).
-Accions de restauració forestal: reforestació, protecció del sòl, retirada d'arbres caiguts.
-Resiliència ecològica i adaptació dels ecosistemes.

Procediments: -Observació directa del paisatge alterat i identificació dels senyals de l'impacte.
-Comparació entre zones afectades i zones no afectades.
-Explicació de processos naturals de recuperació i exemples de gestió forestal post-impacte.
-Recol·lecció d'observacions en petits grups (dibuixos, llistes, fotos...).
-Reflexió conjunta sobre el que hem vist i sentit.

Actituds: -Sensibilitat i respecte davant les conseqüències dels fenòmens naturals o antròpics.
-Confiança en la capacitat de recuperació del medi natural.
-Interès per la protecció i gestió responsable dels boscos.
-Compromís personal i col·lectiu amb la prevenció d'incendis i altres riscos.


Metodologia
Abans:
Durant: Visita guiada estructurada en diferents punts d'observació, amb explicacions contextualitzades i espais per a la participació activa de l'alumnat. Es combina l'aprenentatge emocional i vivencial amb l'observació críticat.

Introducció prèvia a l'aula per explicar el context del lloc a visitar.

Caminada amb parades interpretatives sobre els danys, la recuperació i la gestió.

Activitats sensorials i de registre (dibuix, fotografia, notes).

Espai de diàleg i reflexió: "com ens ha fet sentir?", "què podem fer nosaltres?".

Després:

Recursos



Observacions

Antònia Llabrés Bernat: Llicenciada en Biologia
Francisco G. Gordiola Castillo: Llicenciat en Biologia
Marina Bolaños: Grau en Ciències de l'Esport. Certificació de professionalitat d'Educació Ambiental