Sessions:
1
Observacions:
Durada:
50
Observacions Durada:
Lloc:
el grup es desplaçarà fins a un espai forestal prèviament acordat
Màxim per grup:
30
Destinataris
| 1r educació primària |
| 2n educació primària |
| 3r educació primària |
| 4t educació primària |
| 5è educació primària |
| 6è educació primària |
| 1r ESO |
| 2n ESO |
| 3r ESO |
| 4t ESO |
| FPB |
| CFGM |
| CFGS |
| 1r batxillerat |
| 2n batxillerat |
| EPA (educacio persones adultes) |
Responsable/s
| XARXA FORESTAL-ANTÒNIA LLABRÉS BERNAT | | |
Descripció
Visita guiada a una zona forestal que ha patit un incendi, una tempesta o un altre fenomen natural que ha alterat greument el paisatge. L'alumnat podrà observar de prop les conseqüències visibles d'aquests esdeveniments, però també descobrir com el bosc es regenera i torna a viure, gràcies a la seva resiliència i a l'ajuda de la gestió forestal.
Objectius
-Entendre els efectes que poden tenir els incendis, temporals o altres fenòmens sobre els boscos.
-Observar de forma directa com es veu un bosc després d'un episodi destructiu.
-Conèixer processos naturals de regeneració i les accions de restauració que s'hi poden aplicar.
-Desenvolupar una actitud de respecte, empatia i responsabilitat envers el bosc.
-Reforçar el vincle emocional amb el territori i la importància de la seva cura.
Continguts
Conceptes:
-Impactes d'un incendi forestal, ventada o pluja torrencial sobre l'ecosistema.
-Tipus de danys: vegetació, sòl, fauna, estructura del bosc.
-Processos de regeneració natural (rebrot, germinació, arribada de fauna...).
-Accions de restauració forestal: reforestació, protecció del sòl, retirada d'arbres caiguts.
-Resiliència ecològica i adaptació dels ecosistemes.
Procediments:
-Observació directa del paisatge alterat i identificació dels senyals de l'impacte.
-Comparació entre zones afectades i zones no afectades.
-Explicació de processos naturals de recuperació i exemples de gestió forestal post-impacte.
-Recol·lecció d'observacions en petits grups (dibuixos, llistes, fotos...).
-Reflexió conjunta sobre el que hem vist i sentit.
Actituds:
-Sensibilitat i respecte davant les conseqüències dels fenòmens naturals o antròpics.
-Confiança en la capacitat de recuperació del medi natural.
-Interès per la protecció i gestió responsable dels boscos.
-Compromís personal i col·lectiu amb la prevenció d'incendis i altres riscos.
Metodologia
Abans:
Durant:
Visita guiada estructurada en diferents punts d'observació, amb explicacions contextualitzades i espais per a la participació activa de l'alumnat. Es combina l'aprenentatge emocional i vivencial amb l'observació críticat.
Introducció prèvia a l'aula per explicar el context del lloc a visitar.
Caminada amb parades interpretatives sobre els danys, la recuperació i la gestió.
Activitats sensorials i de registre (dibuix, fotografia, notes).
Espai de diàleg i reflexió: "com ens ha fet sentir?", "què podem fer nosaltres?".
Després:
Recursos
Observacions
Antònia Llabrés Bernat: Llicenciada en Biologia
Francisco G. Gordiola Castillo: Llicenciat en Biologia
Marina Bolaños: Grau en Ciències de l'Esport. Certificació de professionalitat d'Educació Ambiental