79. CONEIXES EL TEU BOSC MÉS PROPER? 

Sessions: 1
Observacions:

Durada: 50
Observacions Durada:

Lloc:
Màxim per grup: 30

Destinataris

1r educació primària
2n educació primària
3r educació primària
4t educació primària
5è educació primària
6è educació primària
1r ESO
2n ESO

Responsable/s

XARXA FORESTAL-ANTÒNIA LLABRÉS BERNAT  

 

Descripció
Sortida guiada al bosc més proper al centre educatiu per descobrir la riquesa natural i cultural que s'amaga al nostre entorn quotidià. A través de l'observació, l'exploració i activitats lúdiques, l'alumnat aprendrà a reconèixer les espècies més comunes, a entendre com funciona l'ecosistema forestal i a valorar el bosc com un espai viu i proper.

Objectius
- Conèixer les característiques del bosc proper al centre escolar.
- Identificar espècies vegetals i animals habituals dels entorns forestals locals.
- Comprendre com funciona un bosc: estrats, cicles naturals i interaccions entre éssers vius.
- Afavorir el vincle emocional amb l'entorn natural proper.
- Fomentar actituds de respecte, observació i cura envers la natura local.


Continguts
Conceptes: - Elements bàsics d'un bosc: arbres, sotabosc, fauna associada.
- Espècies vegetals autòctones de l'entorn local.
- Estructures i estrats del bosc (arbustiu, herbaci, arbòric...).
- Cicle de la matèria i funcions ecològiques del bosc (producció d'oxigen, refugi d'espècies, retenció d'aigua...).

Procediments: - Caminada interpretativa pel bosc amb aturades per jugar, observar, escoltar i explorar.
- Identificació d'espècies a partir de fulles, escorces, rastres o sons.
- Activitats sensorials: escoltar el bosc, tocar escorces, olorar plantes aromàtiques.
- Recollida d'elements naturals (no vius) per a una activitat posterior de classificació o creació artística.
- Ús de quaderns de camp, fitxes d'identificació o mapes senzills.

Actituds: - Curiositat per descobrir el que ens envolta.
- Respecte pels éssers vius i pels espais naturals.
- Compromís amb la conservació del bosc local.
- Valoració del bosc com a espai d'aprenentatge i benestar.


Metodologia
Abans:
Durant: Activitat a l'aire lliure, dinàmica i adaptada al ritme dels infants. Es proposa una visita guiada amb moments d'exploració lliure, jocs d'observació, parades explicatives i activitats participatives. El bosc es converteix en aula viva, on aprendre des de l'experiència directa.

Sortida amb recorregut planificat i adaptat a l'edat.

Activitats d'exploració, descoberta i reconeixement d'espècies.

Espai de descans i reflexió a la natura.

Després:

Recursos



Observacions

Antònia Llabrés Bernat: Llicenciada en Biologia
Francisco G. Gordiola Castillo: Llicenciat en Biologia
Marina Bolaños: Grau en Ciències de l'Esport. Certificació de professionalitat d'Educació Ambiental