Sessions:
1
Observacions:
Durada:
50
Observacions Durada:
Lloc:
Màxim per grup:
30
Destinataris
| 1r educació primària |
| 2n educació primària |
| 3r educació primària |
| 4t educació primària |
| 5è educació primària |
| 6è educació primària |
| 1r ESO |
| 2n ESO |
Responsable/s
| XARXA FORESTAL-ANTÒNIA LLABRÉS BERNAT | | |
Descripció
Sortida guiada al bosc més proper al centre educatiu per descobrir la riquesa natural i cultural que s'amaga al nostre entorn quotidià. A través de l'observació, l'exploració i activitats lúdiques, l'alumnat aprendrà a reconèixer les espècies més comunes, a entendre com funciona l'ecosistema forestal i a valorar el bosc com un espai viu i proper.
Objectius
- Conèixer les característiques del bosc proper al centre escolar.
- Identificar espècies vegetals i animals habituals dels entorns forestals locals.
- Comprendre com funciona un bosc: estrats, cicles naturals i interaccions entre éssers vius.
- Afavorir el vincle emocional amb l'entorn natural proper.
- Fomentar actituds de respecte, observació i cura envers la natura local.
Continguts
Conceptes:
- Elements bàsics d'un bosc: arbres, sotabosc, fauna associada.
- Espècies vegetals autòctones de l'entorn local.
- Estructures i estrats del bosc (arbustiu, herbaci, arbòric...).
- Cicle de la matèria i funcions ecològiques del bosc (producció d'oxigen, refugi d'espècies, retenció d'aigua...).
Procediments:
- Caminada interpretativa pel bosc amb aturades per jugar, observar, escoltar i explorar.
- Identificació d'espècies a partir de fulles, escorces, rastres o sons.
- Activitats sensorials: escoltar el bosc, tocar escorces, olorar plantes aromàtiques.
- Recollida d'elements naturals (no vius) per a una activitat posterior de classificació o creació artística.
- Ús de quaderns de camp, fitxes d'identificació o mapes senzills.
Actituds:
- Curiositat per descobrir el que ens envolta.
- Respecte pels éssers vius i pels espais naturals.
- Compromís amb la conservació del bosc local.
- Valoració del bosc com a espai d'aprenentatge i benestar.
Metodologia
Abans:
Durant:
Activitat a l'aire lliure, dinàmica i adaptada al ritme dels infants. Es proposa una visita guiada amb moments d'exploració lliure, jocs d'observació, parades explicatives i activitats participatives. El bosc es converteix en aula viva, on aprendre des de l'experiència directa.
Sortida amb recorregut planificat i adaptat a l'edat.
Activitats d'exploració, descoberta i reconeixement d'espècies.
Espai de descans i reflexió a la natura.
Després:
Recursos
Observacions
Antònia Llabrés Bernat: Llicenciada en Biologia
Francisco G. Gordiola Castillo: Llicenciat en Biologia
Marina Bolaños: Grau en Ciències de l'Esport. Certificació de professionalitat d'Educació Ambiental