Sessions:
1
Observacions:
Durada:
50
Observacions Durada:
Lloc:
Màxim per grup:
30
Destinataris
| 1r educació primària |
| 2n educació primària |
| 3r educació primària |
| 4t educació primària |
| 5è educació primària |
| 6è educació primària |
| 1r ESO |
| 2n ESO |
| 3r ESO |
| 4t ESO |
| FPB |
| CFGM |
| CFGS |
| 1r batxillerat |
| 2n batxillerat |
| EPA (educacio persones adultes) |
Responsable/s
| XARXA FORESTAL-ANTÒNIA LLABRÉS BERNAT | | |
Descripció
Taller d'exploració i descoberta per conèixer els rastres i les restes que deixen els animals al bosc: petjades, plomes, excrements, caus, restes d'aliment... A través de materials reals i recursos visuals, l'alumnat es converteix en petit investigador de la fauna local i aprèn a reconèixer la presència dels animals sense veure'ls directament.
Objectius
- Identificar diferents tipus de rastres i restes d'animals als boscos de les Illes Balears.
- Relacionar cada rastre amb l'animal que l'ha deixat i amb el seu comportament.
- Desenvolupar la capacitat d'observació i interpretació de l'entorn natural.
- Fomentar el respecte i la curiositat per la fauna silvestre.
- Comprendre la importància de conservar els hàbitats forestals.
Continguts
Conceptes:
-Tipus de rastres: petjades, excrements, plomes, nius, caus, restes d'aliment, etc.
-Espècies de fauna forestal balear i els seus hàbits.
-Relació entre rastres i comportament animal (alimentació, desplaçament, reproducció...).
-Importància dels rastres per al seguiment de la biodiversitat.
Procediments:
-Observació de mostres reals (o rèpliques) de rastres i restes d'animals.
-Ús de guies visuals per identificar l'animal corresponent.
-Activitats d'associació rastre-animal-hàbitat.
Actituds:
-Curiositat per la fauna i el funcionament dels ecosistemes.
-Respecte pel medi natural i per tots els éssers vius.
-Atenció als detalls i ganes d'explorar i descobrir.
-Interès per conservar els boscos com a espais plens de vida.
Metodologia
Abans:
Durant:
Taller actiu i vivencial que combina l'observació directa amb el joc simbòlic i la descoberta guiada. Es treballa amb materials reals o simulats i s'adapta el nivell d'exigència segons l'edat dels participants.
Introducció inicial amb suport visual sobre la fauna balear i els seus rastres.
Activitats per observar, identificar i classificar rastres.
Dinàmiques de posada en comú per compartir descobertes i conclusions.
Espai final de reflexió sobre el paper dels animals al bosc i la importància de no deixar-ne empremta humana.
Després:
Recursos
Observacions
Antònia Llabrés Bernat: Llicenciada en Biologia
Francisco G. Gordiola Castillo: Llicenciat en Biologia
Marina Bolaños: Grau en Ciències de l'Esport. Certificació de professionalitat d'Educació Ambiental