85. DE QUI ÉS AIXÒ? RESTES I RASTRES AL BOSC 

Sessions: 1
Observacions:

Durada: 50
Observacions Durada:

Lloc:
Màxim per grup: 30

Destinataris

1r educació primària
2n educació primària
3r educació primària
4t educació primària
5è educació primària
6è educació primària
1r ESO
2n ESO
3r ESO
4t ESO
FPB
CFGM
CFGS
1r batxillerat
2n batxillerat
EPA (educacio persones adultes)

Responsable/s

XARXA FORESTAL-ANTÒNIA LLABRÉS BERNAT  

 

Descripció
Taller d'exploració i descoberta per conèixer els rastres i les restes que deixen els animals al bosc: petjades, plomes, excrements, caus, restes d'aliment... A través de materials reals i recursos visuals, l'alumnat es converteix en petit investigador de la fauna local i aprèn a reconèixer la presència dels animals sense veure'ls directament.

Objectius
- Identificar diferents tipus de rastres i restes d'animals als boscos de les Illes Balears.
- Relacionar cada rastre amb l'animal que l'ha deixat i amb el seu comportament.
- Desenvolupar la capacitat d'observació i interpretació de l'entorn natural.
- Fomentar el respecte i la curiositat per la fauna silvestre.
- Comprendre la importància de conservar els hàbitats forestals.


Continguts
Conceptes: -Tipus de rastres: petjades, excrements, plomes, nius, caus, restes d'aliment, etc.
-Espècies de fauna forestal balear i els seus hàbits.
-Relació entre rastres i comportament animal (alimentació, desplaçament, reproducció...).
-Importància dels rastres per al seguiment de la biodiversitat.

Procediments: -Observació de mostres reals (o rèpliques) de rastres i restes d'animals.
-Ús de guies visuals per identificar l'animal corresponent.
-Activitats d'associació rastre-animal-hàbitat.

Actituds: -Curiositat per la fauna i el funcionament dels ecosistemes.
-Respecte pel medi natural i per tots els éssers vius.
-Atenció als detalls i ganes d'explorar i descobrir.
-Interès per conservar els boscos com a espais plens de vida.


Metodologia
Abans:
Durant: Taller actiu i vivencial que combina l'observació directa amb el joc simbòlic i la descoberta guiada. Es treballa amb materials reals o simulats i s'adapta el nivell d'exigència segons l'edat dels participants.

Introducció inicial amb suport visual sobre la fauna balear i els seus rastres.

Activitats per observar, identificar i classificar rastres.

Dinàmiques de posada en comú per compartir descobertes i conclusions.

Espai final de reflexió sobre el paper dels animals al bosc i la importància de no deixar-ne empremta humana.

Després:

Recursos

MaterialEquipamentAporta respoAporta centre
Presentació, vídeo  
Qüestionaris, Díptics/tríptics i altres publicacions 
 Ordinador
 Projector - canó


Observacions

Antònia Llabrés Bernat: Llicenciada en Biologia
Francisco G. Gordiola Castillo: Llicenciat en Biologia
Marina Bolaños: Grau en Ciències de l'Esport. Certificació de professionalitat d'Educació Ambiental