Sessions:
1
Observacions:
Durada:
50
Observacions Durada:
Lloc:
Màxim per grup:
30
Destinataris
| 1r educació primària |
| 2n educació primària |
| 3r educació primària |
| 4t educació primària |
| 5è educació primària |
| 6è educació primària |
| 1r ESO |
| 2n ESO |
| 3r ESO |
| 4t ESO |
| FPB |
| CFGM |
| CFGS |
| 1r batxillerat |
| 2n batxillerat |
| EPA (educacio persones adultes) |
Responsable/s
| XARXA FORESTAL-ANTÒNIA LLABRÉS BERNAT | | |
Descripció
Taller pràctic i sensorial per descobrir el món de les llavors, petites estructures plenes de vida i potencial. A partir de l'observació i la manipulació de llavors d'espècies forestals balears, l'alumnat aprendrà com són, com es dispersen i com donen lloc a nous arbres. Una aproximació a la regeneració natural dels boscos.
Objectius
-Conèixer què és una llavor i quina funció té en la reproducció vegetal.
-Identificar llavors d'arbres i arbusts forestals de les Illes Balears.
-Entendre els mecanismes de dispersió de les llavors (vent, aigua, animals...).
-Valorar la importància de les llavors per a la regeneració i conservació dels boscos.
-Fomentar l'observació, la curiositat i el respecte per la natura.
Continguts
Conceptes:
-Estructura bàsica d'una llavor i el seu cicle vital.
-Diversitat de formes, mides i estratègies de dispersió.
-Espècies forestals balears i les seves llavors característiques.
-Procés de germinació i naixement d'un arbre.
Procediments:
-Observació directa i manipulació de llavors reals de diferents espècies forestals.
-Classificació de llavors segons criteris visuals i funcionals.
-Associació de llavors amb les seves plantes d'origen mitjançant fitxes visuals.
-Possibilitat de sembrar alguna llavor i fer-ne el seguiment.
Actituds:
-Curiositat i respecte pels processos naturals.
-Valoració de la biodiversitat forestal i del paper clau de les llavors.
-Interès per la conservació del bosc i la seva regeneració natural.
-Compromís amb la cura del medi ambient des de l'observació i l'experimentació.
Metodologia
Abans:
Durant:
Taller vivencial, manipulatiu i adaptat al nivell de l'alumnat. Es promou el contacte directe amb les llavors i l'exploració activa, combinant activitats pràctiques amb reflexions compartides.
Introducció inicial amb suport visual i mostra d'exemples reals.
Manipulació i classificació de llavors en petits grups.
Possibilitat d'elaboració de fitxes d'observació o un petit "banc de llavors de classe".
Espai final de posada en comú i reflexió sobre la importància de preservar els boscos i les seves espècies.
Després:
Recursos
Observacions
Antònia Llabrés Bernat: Llicenciada en Biologia
Francisco G. Gordiola Castillo: Llicenciat en Biologia
Marina Bolaños: Grau en Ciències de l'Esport. Certificació de professionalitat d'Educació Ambiental