113. LES LLAVORS, UNES CAPSETES PLENES DE VIDA 

Sessions: 1
Observacions:

Durada: 50
Observacions Durada:

Lloc:
Màxim per grup: 30

Destinataris

1r educació primària
2n educació primària
3r educació primària
4t educació primària
5è educació primària
6è educació primària
1r ESO
2n ESO
3r ESO
4t ESO
FPB
CFGM
CFGS
1r batxillerat
2n batxillerat
EPA (educacio persones adultes)

Responsable/s

XARXA FORESTAL-ANTÒNIA LLABRÉS BERNAT  

 

Descripció
Taller pràctic i sensorial per descobrir el món de les llavors, petites estructures plenes de vida i potencial. A partir de l'observació i la manipulació de llavors d'espècies forestals balears, l'alumnat aprendrà com són, com es dispersen i com donen lloc a nous arbres. Una aproximació a la regeneració natural dels boscos.

Objectius
-Conèixer què és una llavor i quina funció té en la reproducció vegetal.
-Identificar llavors d'arbres i arbusts forestals de les Illes Balears.
-Entendre els mecanismes de dispersió de les llavors (vent, aigua, animals...).
-Valorar la importància de les llavors per a la regeneració i conservació dels boscos.
-Fomentar l'observació, la curiositat i el respecte per la natura.


Continguts
Conceptes: -Estructura bàsica d'una llavor i el seu cicle vital.
-Diversitat de formes, mides i estratègies de dispersió.
-Espècies forestals balears i les seves llavors característiques.
-Procés de germinació i naixement d'un arbre.

Procediments: -Observació directa i manipulació de llavors reals de diferents espècies forestals.
-Classificació de llavors segons criteris visuals i funcionals.
-Associació de llavors amb les seves plantes d'origen mitjançant fitxes visuals.
-Possibilitat de sembrar alguna llavor i fer-ne el seguiment.

Actituds: -Curiositat i respecte pels processos naturals.
-Valoració de la biodiversitat forestal i del paper clau de les llavors.
-Interès per la conservació del bosc i la seva regeneració natural.
-Compromís amb la cura del medi ambient des de l'observació i l'experimentació.


Metodologia
Abans:
Durant: Taller vivencial, manipulatiu i adaptat al nivell de l'alumnat. Es promou el contacte directe amb les llavors i l'exploració activa, combinant activitats pràctiques amb reflexions compartides.

Introducció inicial amb suport visual i mostra d'exemples reals.

Manipulació i classificació de llavors en petits grups.

Possibilitat d'elaboració de fitxes d'observació o un petit "banc de llavors de classe".

Espai final de posada en comú i reflexió sobre la importància de preservar els boscos i les seves espècies.

Després:

Recursos

MaterialEquipamentAporta respoAporta centre
Presentació, vídeo  
Qüestionaris, Díptics/tríptics i altres publicacions 
 Ordinador
 Projector - canó


Observacions

Antònia Llabrés Bernat: Llicenciada en Biologia
Francisco G. Gordiola Castillo: Llicenciat en Biologia
Marina Bolaños: Grau en Ciències de l'Esport. Certificació de professionalitat d'Educació Ambiental