123. RECUPERACIÓ DE LA MEMÒRIA SOBRE ELS USOS TRADICIONALS DEL BOSC 

Sessions: 1
Observacions:

Durada: 50
Observacions Durada:

Lloc:
Màxim per grup: 30

Destinataris

1r educació primària
2n educació primària
3r educació primària
4t educació primària
5è educació primària
6è educació primària
1r ESO
2n ESO
3r ESO
4t ESO
FPB
CFGM
CFGS
1r batxillerat
2n batxillerat
EPA (educacio persones adultes)

Responsable/s

XARXA FORESTAL-ANTÒNIA LLABRÉS BERNAT  

 

Descripció
Taller de caràcter intergeneracional i participatiu que convida l'alumnat a recuperar i documentar els usos tradicionals que s'han fet històricament dels boscos a les Illes Balears. A través de la recerca oral amb familiars i coneguts, els participants descobriran com es vivia del bosc, quins recursos se n'obtenien i com es gestionava de manera sostenible.

Objectius
-Recuperar coneixements locals i tradicionals relacionats amb els usos del bosc.
-Valorar la saviesa popular i la transmissió oral com a part del patrimoni cultural.
-Identificar usos tradicionals com l'explotació de llenya, l'aprofitament de plantes, la ramaderia extensiva o l'elaboració artesanal.
-Afavorir la connexió entre generacions a través de la recerca.
-Reflexionar sobre els canvis en la relació entre societat i medi natural.


Continguts
Conceptes: -Usos tradicionals del bosc: llenya, carbó vegetal, resina, plantes medicinals, pastura, construcció, etc.
-Gestió forestal tradicional i sostenibilitat abans de la mecanització i l'abandonament rural.
-Cultura oral i transmissió de coneixement entre generacions.
-Relació entre patrimoni natural i patrimoni immaterial.

Procediments: -Disseny d'un petit qüestionari o guia d'entrevista per fer a familiars o veïns.
-Recollida d'informació oral i escrites (relats, fotografies, objectes antics, receptes, etc.).
-Organització i registre de la informació obtinguda.
-Posada en comú dels resultats i elaboració d'un mural, dossier o exposició col·lectiva.
-Comparació entre els usos tradicionals i els usos actuals del bosc.

Actituds: -Respecte per la saviesa i experiència de les persones grans.
-Interès per conèixer i conservar les pràctiques tradicionals relacionades amb el medi.
-Valoració del bosc com a font de recursos, cultura i vida.
-Curiositat i esperit d'indagació respecte a la pròpia història local.


Metodologia
Abans:
Durant: Taller actiu i d'investigació basat en l'aprenentatge per projectes i en la metodologia de recerca oral. Es promou la implicació de l'alumnat en totes les fases: des de la planificació de l'entrevista fins a la presentació de resultats. L'activitat fomenta el vincle amb la comunitat i el territori.

Realització de la recerca en família o amb membres de la comunitat.

Organització de la informació i creació de materials de síntesi (cartells, mapes, textos...).

Introducció teòrica amb exemples de pràctiques tradicionals forestals.

Presentació final i debat a l'aula sobre què hem après i què podem conservar.

Després:

Recursos

MaterialEquipamentAporta respoAporta centre
Presentació, vídeo  
Qüestionaris, Díptics/tríptics i altres publicacions 
 Ordinador
 Projector - canó


Observacions

Antònia Llabrés Bernat: Llicenciada en Biologia
Francisco G. Gordiola Castillo: Llicenciat en Biologia
Marina Bolaños: Grau en Ciències de l'Esport. Certificació de professionalitat d'Educació Ambiental