Sessions:
1
Observacions:
Durada:
50
Observacions Durada:
Lloc:
Màxim per grup:
30
Destinataris
| 1r educació primària |
| 2n educació primària |
| 3r educació primària |
| 4t educació primària |
| 5è educació primària |
| 6è educació primària |
| 1r ESO |
| 2n ESO |
| 3r ESO |
| 4t ESO |
| FPB |
| CFGM |
| CFGS |
| 1r batxillerat |
| 2n batxillerat |
| EPA (educacio persones adultes) |
Responsable/s
| XARXA FORESTAL-ANTÒNIA LLABRÉS BERNAT | | |
Descripció
Taller de caràcter intergeneracional i participatiu que convida l'alumnat a recuperar i documentar els usos tradicionals que s'han fet històricament dels boscos a les Illes Balears. A través de la recerca oral amb familiars i coneguts, els participants descobriran com es vivia del bosc, quins recursos se n'obtenien i com es gestionava de manera sostenible.
Objectius
-Recuperar coneixements locals i tradicionals relacionats amb els usos del bosc.
-Valorar la saviesa popular i la transmissió oral com a part del patrimoni cultural.
-Identificar usos tradicionals com l'explotació de llenya, l'aprofitament de plantes, la ramaderia extensiva o l'elaboració artesanal.
-Afavorir la connexió entre generacions a través de la recerca.
-Reflexionar sobre els canvis en la relació entre societat i medi natural.
Continguts
Conceptes:
-Usos tradicionals del bosc: llenya, carbó vegetal, resina, plantes medicinals, pastura, construcció, etc.
-Gestió forestal tradicional i sostenibilitat abans de la mecanització i l'abandonament rural.
-Cultura oral i transmissió de coneixement entre generacions.
-Relació entre patrimoni natural i patrimoni immaterial.
Procediments:
-Disseny d'un petit qüestionari o guia d'entrevista per fer a familiars o veïns.
-Recollida d'informació oral i escrites (relats, fotografies, objectes antics, receptes, etc.).
-Organització i registre de la informació obtinguda.
-Posada en comú dels resultats i elaboració d'un mural, dossier o exposició col·lectiva.
-Comparació entre els usos tradicionals i els usos actuals del bosc.
Actituds:
-Respecte per la saviesa i experiència de les persones grans.
-Interès per conèixer i conservar les pràctiques tradicionals relacionades amb el medi.
-Valoració del bosc com a font de recursos, cultura i vida.
-Curiositat i esperit d'indagació respecte a la pròpia història local.
Metodologia
Abans:
Durant:
Taller actiu i d'investigació basat en l'aprenentatge per projectes i en la metodologia de recerca oral. Es promou la implicació de l'alumnat en totes les fases: des de la planificació de l'entrevista fins a la presentació de resultats. L'activitat fomenta el vincle amb la comunitat i el territori.
Realització de la recerca en família o amb membres de la comunitat.
Organització de la informació i creació de materials de síntesi (cartells, mapes, textos...).
Introducció teòrica amb exemples de pràctiques tradicionals forestals.
Presentació final i debat a l'aula sobre què hem après i què podem conservar.
Després:
Recursos
Observacions
Antònia Llabrés Bernat: Llicenciada en Biologia
Francisco G. Gordiola Castillo: Llicenciat en Biologia
Marina Bolaños: Grau en Ciències de l'Esport. Certificació de professionalitat d'Educació Ambiental