Sessions:
1
Observacions:
Durada:
50
Observacions Durada:
Lloc:
Màxim per grup:
30
Destinataris
| 1r educació primària |
| 2n educació primària |
| 3r educació primària |
| 4t educació primària |
| 5è educació primària |
| 6è educació primària |
| 1r ESO |
| 2n ESO |
| 3r ESO |
| 4t ESO |
| FPB |
| CFGM |
| CFGS |
| 1r batxillerat |
| 2n batxillerat |
| EPA (educacio persones adultes) |
Responsable/s
| XARXA FORESTAL-ANTÒNIA LLABRÉS BERNAT | | |
Descripció
Taller pràctic centrat en l'observació i classificació de fulles de diferents espècies forestals presents a les Illes Balears. A través de l'exploració de la seva forma, textura i disposició, l'alumnat aprendrà a utilitzar les fulles com a eina clau per reconèixer i identificar arbres i arbusts del nostre entorn natural.
Objectius
- Observar i descriure les característiques principals de les fulles.
- Reconèixer diferents tipus de fulles segons la seva forma, vora, disposició i nervadura.
- Identificar espècies forestals balears a partir de les seves fulles.
- Fomentar la capacitat d'observació, classificació i respecte per la biodiversitat vegetal.
- Valorar la diversitat dels boscos com a patrimoni natural.
Continguts
Conceptes:
-Parts de la fulla i característiques morfològiques bàsiques (forma, mida, marge, nervis, disposició...).
-Classificació bàsica de fulles: simples/compostes, oposades/alternes, enteres/dentades, etc.
-Espècies forestals representatives de les Illes Balears i la seva fulla característica.
-Importància de la identificació botànica per a la conservació del medi.
Procediments:
-Observació directa de fulles recollides de diverses espècies forestals.
-Ús de claus d'identificació visuals i senzilles adaptades al nivell de l'alumnat.
-Activitats de classificació per grups i associació de la fulla amb la planta corresponent.
-Registre d'observacions mitjançant fitxes de camp o quaderns d'exploració.
Actituds:
-Curiositat i respecte per la diversitat vegetal del nostre entorn.
-Atenció als detalls i interès per la classificació i la descoberta.
-Valoració dels boscos com a ecosistemes diversos i complexos.
-Compromís amb la protecció de les espècies autòctones i la flora local.
Metodologia
Abans:
Durant:
Taller actiu i manipulatiu basat en l'observació directa i el treball cooperatiu. S'utilitzen mostres reals de fulles de plantes forestals balears per promoure un aprenentatge significatiu i vinculat al territori.
-Breu introducció teòrica amb suport visual (imatges, diapositives, exemples reals).
-Observació i manipulació de fulles en petits grups.
-Ús de claus visuals o guies adaptades per a la identificació.
-Activitats pràctiques de classificació, registre i exposició dels resultats.
-Tancament amb una reflexió compartida sobre la riquesa dels nostres boscos i la importància de conservar-los.
Després:
Recursos
Observacions
Antònia Llabrés Bernat: Llicenciada en Biologia
Francisco G. Gordiola Castillo: Llicenciat en Biologia
Marina Bolaños: Grau en Ciències de l'Esport. Certificació de professionalitat d'Educació Ambiental