112. LES FULLES, CLAUS PER LA IDENTIFICACIÓ D'ESPÈCIES FORESTALS  

Sessions: 1
Observacions:

Durada: 50
Observacions Durada:

Lloc:
Màxim per grup: 30

Destinataris

1r educació primària
2n educació primària
3r educació primària
4t educació primària
5è educació primària
6è educació primària
1r ESO
2n ESO
3r ESO
4t ESO
FPB
CFGM
CFGS
1r batxillerat
2n batxillerat
EPA (educacio persones adultes)

Responsable/s

XARXA FORESTAL-ANTÒNIA LLABRÉS BERNAT  

 

Descripció
Taller pràctic centrat en l'observació i classificació de fulles de diferents espècies forestals presents a les Illes Balears. A través de l'exploració de la seva forma, textura i disposició, l'alumnat aprendrà a utilitzar les fulles com a eina clau per reconèixer i identificar arbres i arbusts del nostre entorn natural.

Objectius
- Observar i descriure les característiques principals de les fulles.
- Reconèixer diferents tipus de fulles segons la seva forma, vora, disposició i nervadura.
- Identificar espècies forestals balears a partir de les seves fulles.
- Fomentar la capacitat d'observació, classificació i respecte per la biodiversitat vegetal.
- Valorar la diversitat dels boscos com a patrimoni natural.


Continguts
Conceptes: -Parts de la fulla i característiques morfològiques bàsiques (forma, mida, marge, nervis, disposició...).
-Classificació bàsica de fulles: simples/compostes, oposades/alternes, enteres/dentades, etc.
-Espècies forestals representatives de les Illes Balears i la seva fulla característica.
-Importància de la identificació botànica per a la conservació del medi.

Procediments: -Observació directa de fulles recollides de diverses espècies forestals.
-Ús de claus d'identificació visuals i senzilles adaptades al nivell de l'alumnat.
-Activitats de classificació per grups i associació de la fulla amb la planta corresponent.
-Registre d'observacions mitjançant fitxes de camp o quaderns d'exploració.


Actituds: -Curiositat i respecte per la diversitat vegetal del nostre entorn.
-Atenció als detalls i interès per la classificació i la descoberta.
-Valoració dels boscos com a ecosistemes diversos i complexos.
-Compromís amb la protecció de les espècies autòctones i la flora local.


Metodologia
Abans:
Durant: Taller actiu i manipulatiu basat en l'observació directa i el treball cooperatiu. S'utilitzen mostres reals de fulles de plantes forestals balears per promoure un aprenentatge significatiu i vinculat al territori.

-Breu introducció teòrica amb suport visual (imatges, diapositives, exemples reals).

-Observació i manipulació de fulles en petits grups.

-Ús de claus visuals o guies adaptades per a la identificació.

-Activitats pràctiques de classificació, registre i exposició dels resultats.

-Tancament amb una reflexió compartida sobre la riquesa dels nostres boscos i la importància de conservar-los.

Després:

Recursos

MaterialEquipamentAporta respoAporta centre
Presentació, vídeo 
Qüestionaris, Díptics/tríptics i altres publicacions 
 Ordinador
 Projector - canó


Observacions

Antònia Llabrés Bernat: Llicenciada en Biologia
Francisco G. Gordiola Castillo: Llicenciat en Biologia
Marina Bolaños: Grau en Ciències de l'Esport. Certificació de professionalitat d'Educació Ambiental