Sessions:
1
Observacions:
Durada:
50
Observacions Durada:
Lloc:
Màxim per grup:
30
Destinataris
| 1r educació primària |
| 2n educació primària |
| 3r educació primària |
| 4t educació primària |
| 5è educació primària |
| 6è educació primària |
| 1r ESO |
| 2n ESO |
| 3r ESO |
| 4t ESO |
| FPB |
| CFGM |
| CFGS |
| 1r batxillerat |
| 2n batxillerat |
| EPA (educacio persones adultes) |
Responsable/s
| XARXA FORESTAL-ANTÒNIA LLABRÉS BERNAT | | |
Descripció
Taller didàctic on l'alumnat explora troncs reals d'arbres forestals de les Illes Balears per descobrir, a través de la seva observació, informació sobre la vida dels arbres i els esdeveniments que han viscut. Els troncs esdevenen una eina per interpretar el passat del bosc i entendre millor els seus ecosistemes.
Objectius
- Identificar les parts principals d'un tronc i entendre com creixen els arbres.
- Aprendre a llegir els anells de creixement per obtenir informació sobre l'edat, el clima i les condicions ambientals.
- Comprendre com els arbres registren dins seu episodis com sequeres, incendis o plagues.
- Valorar el bosc com a ecosistema viu que guarda memòria i informació ecològica.
- Desenvolupar l'observació, la curiositat i el respecte pel medi forestal.
Continguts
Conceptes:
-Estructura interna dels troncs (escorça, cambium, anells de creixement...).
-Anells anuals: com es formen i què ens indiquen.
-Influència de factors externs (clima, incendis, malalties) en el creixement dels arbres.
-Importància dels arbres com a testimonis del canvi ambiental i ecològic.
Procediments:
-Observació directa de seccions reals de troncs d'arbres de les Illes Balears.
-Comptatge i anàlisi dels anells de creixement.
-Identificació de marques o irregularitats i interpretació del seu significat.
-Registre de dades i posada en comú dels resultats observats.
-Possibilitat d'ús de lupes o eines bàsiques per afinar l'observació.
Actituds:
-Interès per la natura i els seus processos silenciosos.
-Respecte per la vida dels arbres i el bosc com a ecosistema.
-Atenció al detall i capacitat d'interpretació científica.
-Valoració del coneixement que ens ofereixen els elements naturals.
Metodologia
Abans:
Durant:
La xerrada combinarà l'explicació oral amb el suport visual d'una projecció dinàmica i adaptada a l'edat dels participants. S'afavorirà la participació activa mitjançant preguntes, petites reflexions col·lectives i espais per al debat, fomentant un aprenentatge significatiu i participatiu.
Després:
Recursos
Observacions
Antònia Llabrés Bernat: Llicenciada en Biologia
Francisco G. Gordiola Castillo: Llicenciat en Biologia
Marina Bolaños: Grau en Ciències de l'Esport. Certificació de professionalitat d'Educació Ambiental