100. ELS TRONCS GUARDEN SECRETS 

Sessions: 1
Observacions:

Durada: 50
Observacions Durada:

Lloc:
Màxim per grup: 30

Destinataris

1r educació primària
2n educació primària
3r educació primària
4t educació primària
5è educació primària
6è educació primària
1r ESO
2n ESO
3r ESO
4t ESO
FPB
CFGM
CFGS
1r batxillerat
2n batxillerat
EPA (educacio persones adultes)

Responsable/s

XARXA FORESTAL-ANTÒNIA LLABRÉS BERNAT  

 

Descripció
Taller didàctic on l'alumnat explora troncs reals d'arbres forestals de les Illes Balears per descobrir, a través de la seva observació, informació sobre la vida dels arbres i els esdeveniments que han viscut. Els troncs esdevenen una eina per interpretar el passat del bosc i entendre millor els seus ecosistemes.

Objectius
- Identificar les parts principals d'un tronc i entendre com creixen els arbres.
- Aprendre a llegir els anells de creixement per obtenir informació sobre l'edat, el clima i les condicions ambientals.
- Comprendre com els arbres registren dins seu episodis com sequeres, incendis o plagues.
- Valorar el bosc com a ecosistema viu que guarda memòria i informació ecològica.
- Desenvolupar l'observació, la curiositat i el respecte pel medi forestal.


Continguts
Conceptes: -Estructura interna dels troncs (escorça, cambium, anells de creixement...).
-Anells anuals: com es formen i què ens indiquen.
-Influència de factors externs (clima, incendis, malalties) en el creixement dels arbres.
-Importància dels arbres com a testimonis del canvi ambiental i ecològic.

Procediments: -Observació directa de seccions reals de troncs d'arbres de les Illes Balears.
-Comptatge i anàlisi dels anells de creixement.
-Identificació de marques o irregularitats i interpretació del seu significat.
-Registre de dades i posada en comú dels resultats observats.
-Possibilitat d'ús de lupes o eines bàsiques per afinar l'observació.

Actituds: -Interès per la natura i els seus processos silenciosos.
-Respecte per la vida dels arbres i el bosc com a ecosistema.
-Atenció al detall i capacitat d'interpretació científica.
-Valoració del coneixement que ens ofereixen els elements naturals.


Metodologia
Abans:
Durant: La xerrada combinarà l'explicació oral amb el suport visual d'una projecció dinàmica i adaptada a l'edat dels participants. S'afavorirà la participació activa mitjançant preguntes, petites reflexions col·lectives i espais per al debat, fomentant un aprenentatge significatiu i participatiu.
Després:

Recursos

MaterialEquipamentAporta respoAporta centre
Presentació, vídeo 
Qüestionaris, Díptics/tríptics i altres publicacions 
 Ordinador
 Projector - canó


Observacions

Antònia Llabrés Bernat: Llicenciada en Biologia
Francisco G. Gordiola Castillo: Llicenciat en Biologia
Marina Bolaños: Grau en Ciències de l'Esport. Certificació de professionalitat d'Educació Ambiental