Sessions:
1
Observacions:
Durada:
120
Observacions Durada:
Lloc:
Centre de Geologia de Menorca. Ferreries
Màxim per grup:
25
Destinataris
| 4t educació primària |
| 5è educació primària |
| 6è educació primària |
Responsable/s
Descripció
Els docents que hagin mostrat diferents exemplars fòssils als seus alumnes hauran observat que aquestes evidències d'organismes del passat resulten especialment atractives per a la majoria dels fillets/es. Per açò, els fòssils constitueixen un potencial didàctic que permet emprar-los com a recurs docent en diversos àmbits, tal com es vol mostrar en aquest taller.
Objectius
L'objectiu principal d'aquest taller és el de fomentar en els fillets/es la inquietud per a la recerca i el coneixement dels fòssils a través d'una sèrie d'activitats senzilles. Es pretén que els/les alumnes siguin capaços d'assimilar conceptes paleontològics bàsics, motivant-los a través d'activitats apropiades. Concretament es vol:
- Explicar el procés de fossilització i el concepte de fòssil com a element natural útil i, en conseqüència, potenciar el coneixement del medi i el respecte a aquest.
- Introduir el concepte del temps geològic, rompent algunes possibles idees prèvies errònies de l'alumnat relacionades amb la dificultat per acceptar i entendre els canvis geològics.
- Valorar els fòssils de Menorca, com a elements naturals que cal preservar
Continguts
Conceptes:
- Fòssils, motlle i procés de fossilització
- Temps geològic
- Els fòssils de Menorca
Procediments:
Actituds:
Metodologia
Abans:
L'activitat consta de dues parts. En primer lloc, el responsable del Centre de Geologia de Menorca desenvoluparà una breu visita guiada que pretén exposar els conceptes objecte de l'activitat i mostrar alguns dels fòssils més característics de Menorca. Durant aquesta part es promourà la interacció amb l'alumnat amb qüestions bàsiques sobre els elements paleontològics.
Durant:
A continuació, els alumnes disposaran de tres fitxes on es desenvolupen les activitats proposades:
FITXA 1.- CREAM ELS NOSTRES MOTLLES DE FÒSSILS!
Crearan un motlle amb plastilina i guix amb la finalitat de comprendre el mecanisme de la seva formació.
FITXA 2.- SÓN FÒSSILS O NO HO SÓN?
Tindran l'oportunitat de manipular exemplars autèntics de Menorca amb l'objectiu d'interioritzar el concepte de fòssil mitjançant elements reals i/o propers.
FITXA 3.- ELS FÒSSILS DE LA MENORCA DELS COLORS!
Dibuixaran i descriuran quatre exemplars que els hi hagin cridat més l'atenció, i amb l'ajuda d'una taula dels temps geològics intentaran assignar-li una edat, treballant així la dimensió temporal i l'estudi de la successió d'esdeveniments en el temps de forma palpable.
Després:
Recursos
Observacions
No es recomanen activitats prèvies concretes, ja que durant el desenvolupament de l'activitat s'explicaran els conceptes bàsics, tot i que resulta d'ajuda si els alumnes els han tractat prèviament a l'aula.
Es facilitarà per correu electrònic al docent una breu introducció al taller, juntament amb una proposta d'exercicis per realitzar amb posterioritat a la visita.
AGUSTÍN RODRÍGUEZ FLORIT. LLICENCIAT EN GEOLOGIA