55. LES PEDRES XERREN
Sessions:
1
Observacions:
Durada:
85
Observacions Durada:
Duració aproximada. S'adapta al grup
Lloc:
Pedreres de s'Hostal
Màxim per grup:
25
Destinataris
| 1r educació primària |
| 2n educació primària |
| 3r educació primària |
| 4t educació primària |
| 5è educació primària |
| 6è educació primària |
| 1r ESO |
| 2n ESO |
| EDUCACIÓ ESPECIAL |
| 3r ESO |
| 4t ESO |
| FPB |
| CFGM |
| CFGS |
| 1r batxillerat |
| 2n batxillerat |
| EPA (educacio persones adultes) |
| Professorat |
| altres grups |
| ARTISTIC BATXILLERAT |
| MENORS PROTECCIÓ |
Responsable/s
| FUNDACIÓ LITHICA-PEDRERES DE S'HOSTAL | | |
Descripció
Menorca posseeix un important i singular patrimoni arquitectònic i immaterial relacionat amb la pedra, que dóna testimoni de la important activitat dels oficis de pedra desenvolupats durant els diversos segles: ramadera en paret seca i extracció de pedra de marès en pedreres.
El taller parteix dels quaderns didàctics elaborats per la Fundació Líthica en col·laboració el Consell de Menorca per parlar d’aspectes teòrics i materials: el paisatge de pedra i l’activitat tradicional; la part material d’eines, les pedres, les pedreres...
Objectius
La finalitat d’aquestes didàctiques és la difusió, l'estudi i el coneixement d’una part de les manifestacions i de la pràctica de la cultura de la pedra a Menorca, des d’un punt de vista etnològic.
Centrat en les pedreres de marès i els oficis tradicionals de la pedra, trencadors i paredadors.
Elements culturals i patrimonials que es troben en la base de la nostra identitat cultural i paisatge rural i urbà.
Objectius principals:
- Identificar els diversos elements que identifiquen el paisatge de l’illa, ja sigui de pedra seca o de canteria, així com aprendre la relació entre la història i la vida quotidiana actual, posant especial èmfasi en els oficis artesanals.
- Conèixer i identificar eines, gestos i aprendre tot un vocabulari relacionat amb els oficis de pedra.
Aquest coneixement proporcionarà el benefici de l’estimació d’aquest patrimoni, fruit de l’esforç de generacions de menorquins, i crear compromisos responsables per mantenir el patrimoni i millorar-ne la conservació.
Continguts
Conceptes:
Paisatge i paisatges de pedra a Menorca: sobre el concepte i la consciència del paisatge humanitzat de pedra a Menorca (natural, de tanques, de pedreres).
Trencadors, home i pedres: sobre els artesans trencadors, les pedreres com a elements etnològics, així com l’ofici, eines i tècnica de tallar pedra.
Paredadors, home i tanques: sobre els artesans que fan les parets seques, els paredadors, l’ofici i tècnica de fer paret seca, i el paisatge humanitzat que identifica Menorca.
Procediments:
L'adquisició dels coneixements sobre les característiques i la nomenclatura de l’ofici tradicional de la pedra, trencadors i paredadors es farà a través de les eines i la demostració de les passes de l'extracció, in situ en una petita pedrera disposada per aquest fet i amb eines reals, així com una paret seca, també a través dels elements físics i els espais.
Actituds:
Ser conscient de la presència d’aquests paisatges, de l’activitat i tradició cultural pròpia menorquina que els ha generat i de la seva relació amb els menorquins d’avui dia. Al final el coneixement donarà l’estimació i una actitud de respecte i conservació de la identitat pròpia cultural.
Metodologia
Abans:
Si és possible una preparació per part del mestre o professor per saber que van a una pedrera, visita, tipus de conceptes patrimonials, cultura pròpia. La tallerista es posarà en contacte amb el tutor o tutora per tal de fer-li arribar material relacionat amb el taller, perquè es pugui posar en comú abans de la visita, fomentant la curiositat i els coneixements previs.
Coordinació amb el professorat per tal d'adaptar els temes, el material i les activitats a les necessitats del grup. Allò que estan estudiant actualment, aquelles preguntes que han sorgit d'una conversa al voltant del material facilitat, etc. Serà un punt de partida per fer un taller tan personalitzat com es pugui per cada grup en qüestió.
Durant:
Una visita a les pedreres amb dues parts:
1. Teòrica: presentació a l'espai del trencador que hem adaptat a Lithica. 30 minuts aproximadament, on podrem veure, tocar i saber per què s'emprava cada eina, així com una petita demostració de l'extracció manual.
2. Visita per les Pedreres de s'Hostal: per veure en directe i actiu els espais, reconèixer les pedres, les eines, les accions. Aprox. 1 hora.
Després:
Recursos
Observacions
Ens posem a la disposició del docent per aportar informació i acció en el moment que considerin oportú. Podem fer una sessió prèvia a l'aula, per exemple. Només a partir de l'interès dels docents tant de forma prèvia com després del taller.
No se'n preveuen, però esteim obertes a propostes i necessitats de cada grup, per tal d'ampliar o asseure coneixements.
Anna Bagur: Llicenciada Història de l'Art. UB
Montse Carné: Graduada en Educació Infantil i Graduada en Educació Primària.
|