Sessions:
1
Observacions:
Durada:
120
Observacions Durada:
Lloc:
Espai natural, Santa Eularieta
Màxim per grup:
10
Destinataris
| 3r educació primària |
| 4t educació primària |
| 5è educació primària |
| 6è educació primària |
| 1r ESO |
| 2n ESO |
| 3r ESO |
| 4t ESO |
Responsable/s
Descripció
Activitat dinàmica d’educació ambiental per sensibilitzar l’alumnat sobre la importància ecològica de les basses temporals mediterrànies, la seva dinàmica al llarg de l’any i la biodiversitat associada. L’activitat es desenvolupa a la finca pública de Santa Eularieta, en un itinerari restaurat de 500 metres, on els alumnes exploraran la fauna i flora de la bassa temporal, aprendran sobre el seu cicle anual i participaran en dinàmiques interactives per conèixer els microorganismes i espècies adaptades a aquest ecosistema singular.
Objectius
- Sensibilitzar sobre la importància ecològica de les basses temporals com a hàbitats clau de la Reserva de Biosfera de Menorca.
- Conèixer la dinàmica anual de les basses temporals i el seu paper en la conservació de la biodiversitat.
- Identificar la fauna i flora associades a aquest ecosistema, incloent-hi microorganismes, amfibis i plantes aquàtiques.
- Fomentar actituds de respecte i conservació cap als ecosistemes fràgils.
Continguts
Conceptes:
Basses temporals mediterrànies, cicle anual, hidrologia i singularitat ecològica, fauna (amfibis, insectes, crustacis) i flora (plantes aquàtiques i palustres), Reserva de la Biosfera.
Procediments:
Observació guiada de la bassa temporal i el seu entorn, utilitzant l’itinerari senyalitzat.
Identificació d’espècies de fauna i flora amb guies de camp i panells informatius.
Dinàmiques interactives per analitzar la biodiversitat (ex. ús de microscopis digitals per observar microorganismes).
Reflexió grupal sobre la importància de la conservació d’aquests ecosistemes.
Actituds:
Respecte pels ecosistemes fràgils i la biodiversitat.
Curiositat per l’entorn natural i els seus processos ecològics.
Compromís amb la sostenibilitat i la conservació de la Reserva de Biosfera.
Metodologia
Abans:
No es requereix preparació prèvia per part del centre educatiu, però es recomana que els alumnes portin roba i calçat còmode per caminar per l’itinerari.
Durant:
Abans: Introducció teòrica breu al punt d’inici de l’itinerari, explicant el context de la bassa i la seva importància ecològica, amb el suport de panells informatius.
Durant: Recorregut guiat per l’itinerari de 500 metres, amb parades per observar la fauna i flora, identificar espècies i realitzar dinàmiques interactives (ex. observació de microorganismes amb microscopis digitals). Es fomentarà la participació activa mitjançant preguntes i reflexions grupals.
Després: Dinàmica final per reflexionar sobre el que s’ha après i proposar accions de conservació. Es proporcionarà un material digital amb informació addicional per a l’aula.
Després:
Es proporcionaran tríptics informatius sobre les basses temporals i les amenaces que enfronten per treballar i aprofundir en el tema a l’aula.
Recursos
Observacions