60. QUÈ VULL FER? HO SABRÉ SI SÉ QUI SÓC! 

Sessions: 2
Observacions:

Durada: 120
Observacions Durada: Cada sessió és de 2h

Lloc: Aula
Màxim per grup: 7

Destinataris

EDUCACIÓ ESPECIAL
3r ESO
4t ESO
CFGM
CFGS
1r batxillerat
2n batxillerat
famílies
Professorat
altres grups
ARTISTIC BATXILLERAT
MENORS PROTECCIÓ

Responsable/s

OCAMPO SALDARRIAGA RUTH ELIANA  

 

Descripció
Aquest taller s’adreça a estudiants a partir de 3r d’ESO, fins a formació professional (graus mitjans i superiors), així com a professorat, famílies, grups d’educació d’adults i menors en protecció.
Es proposa un espai de reflexió vocacional, entès no només com la tria d’una professió, sinó com un procés de coneixement personal i connexió amb el propòsit vital. Es treballarà la identificació de fortaleses, talents i inclinacions naturals, els interessos i els valors personals, així com la manera d’aportar al món.
S’hi farà èmfasi en preguntes clau:
Per a què sóc bo/na?
Com aporto al meu món i al món en general?
Què m’agrada tant que podria fer-ho sense cobrar?
També es recuperaran els somnis d’infància i es reflexionarà sobre com han canviat o quedat aparcats amb el pas del temps.


Objectius
- Facilitar la consciència personal com a base per a la decisió vocacional.
- Identificar fortaleses, talents i interessos personals.
- Reconèixer els valors propis i la manera de contribuir a la societat.
- Connectar amb les aspiracions i somnis de la infància.
- Desenvolupar una actitud de responsabilitat i llibertat en la construcció del projecte vital.


Continguts
Conceptes: Identitat personal i vocacional.
Fortaleses, talents i habilitats naturals.
Valors personals i aportació social.
Diferència entre ocupació, professió i vocació.
Evolució dels somnis i interessos al llarg del temps.

Procediments: Exercicis d’autoconeixement: llistes de fortaleses, talents i interessos.
Dinàmiques grupals: “què veuen els altres en mi?”.
Reflexió escrita sobre somnis d’infància i passions actuals.
Tècniques de mindfulness per escoltar-se i connectar amb el propi propòsit.

Actituds: Obertura i curiositat davant de si mateix i del futur.
Valoració positiva dels propis talents i dels altres.
Respecte per la diversitat d’aspiracions i camins.
Confiança en el propi procés vital.


Metodologia
Abans: Coordinar amb orientadors/es per adaptar les activitats al nivell dels participants.
Durant: Abans del taller

Preparació de l’espai i dels materials.
Presentació de la proposta al centre i al grup.
Ajust del contingut segons edats i necessitats.
Generació d’expectatives positives.

Durant el taller

Introducció: contextualització del tema i objectius.
Dinàmica inicial: activitat per connectar amb l’experiència personal.
Exposició breu: explicació teòrica adaptada al grup.
Activitat pràctica: exercicis individuals i/o grupals d’autoconeixement i reflexió.
Mindfulness o pràctica guiada: moment de connexió personal i integració.
Tancament: posada en comú, conclusions i reforç dels recursos disponibles.

Després del taller

Proposta d’activitats de continuïtat (diari, exercicis de reflexió, pràctiques d’atenció plena).
Orientació sobre recursos disponibles (escola, família, serveis externs).
Recollida de feedback i valoració.
Vinculació amb altres espais educatius i personals.

Després: Elaboració d’un portafolis personal de talents i interessos.

Sessions de mentoring amb professorat o família.

Activitats d’orientació acadèmica i professional.


Recursos

MaterialEquipamentAporta respoAporta centre
Presentació, vídeo 
Ordinador 
Projector - canó 
Fitxes didàctiques, paper, rotuladors 


Observacions

És recomanable fer les dues sessions en bloc per tal de tenir el temps d'aprofundir el tema.