51. I AQUESTA RÀBIA DE QUI ÉS? 

Sessions: 1
Observacions:

Durada: 50
Observacions Durada:

Lloc: Aula.
Màxim per grup: 25

Destinataris

5è educació primària
6è educació primària
1r ESO
2n ESO
EDUCACIÓ ESPECIAL
3r ESO
4t ESO
FPB
CFGM
CFGS
1r batxillerat
2n batxillerat
EPA (educacio persones adultes)
famílies
Professorat
altres grups
ARTISTIC BATXILLERAT
MENORS PROTECCIÓ

Responsable/s

OCAMPO SALDARRIAGA RUTH ELIANA  

 

Descripció
Aquest taller interactiu està dissenyat per a estudiants (des de 5è de primària fins a formació professional i cicles formatius), professorat, famílies, grups d’educació d’adults i menors en protecció, amb el suport d’un programa educatiu governamental.
La ràbia es presentarà com una emoció natural i universal, amb funcions adaptatives, però que si no es reconeix i regula pot derivar en comportaments destructius o patològics. Es treballarà com es manifesta al cos, als pensaments, al llenguatge i a la conducta.
S’hi introduirà la seva gradació: des de la irritació lleu fins a trastorns de control de la impulsivitat (segons DSM-5 i CIE-10). També es connectarà amb la intel·ligència emocional i amb recursos espirituals acceptats en context occidental, per promoure una gestió conscient i respectuosa.
La intervenció utilitzarà tècniques de mindfulness i autoregulació per reconèixer la ràbia en un mateix i canalitzar-la constructivament.


Objectius
- Reconèixer la ràbia com a emoció humana amb valor adaptatiu.
- Identificar les seves manifestacions corporals, cognitives, verbals i conductuals.
- Diferenciar la ràbia quotidiana de situacions que requereixen intervenció clínica.
- Aprendre estratègies de regulació mitjançant mindfulness i recursos d’autocontrol.
- Saber quan i com demanar ajuda i com detectar que una altra persona la necessita.
- Promoure una actitud de respecte, responsabilitat i ús positiu de l’energia de la ràbia.


Continguts
Conceptes: Definició de la ràbia i funció adaptativa (protecció, defensa de límits).
Gradacions: irritació, frustració, ràbia, ira, trastorns del control de la impulsivitat.
Intel·ligència emocional: identificació i regulació de la pròpia emoció.
Recursos espirituals: pràctiques de calma, compassió i canalització positiva de l’energia.

Procediments: Exercicis de reconeixement corporal (on es nota la ràbia: tensió muscular, calor, respiració).
Dinàmiques per identificar pensaments i paraules que acompanyen la ràbia.

Actituds: Acceptar la ràbia sense jutjar-la, reconeixent-la com a legítima.
Responsabilitat en la seva expressió (sense fer mal als altres ni a un mateix).
Desenvolupar empatia i autocontrol.


Metodologia
Abans: Adaptació del llenguatge al nivell dels participants i sensibilització del grup.
Durant: Abans del taller
Preparar un espai tranquil i amb opció de seure en taula rodona
Materials: projector/pissarra, fitxes, colors/retoladors, paper.

Durant el taller (50 minuts)

1. Introducció (5 min): què és la ràbia i per què la treballem.
2. Dinàmica inicial (10 min): “on sento la ràbia al meu cos?”.
3. Exposició breu (10 min): gradació de la ràbia fins a trastorns.
4. Pràctica de mindfulness (10 min): tècnica de la “pausa i respiració conscient”.
5. Activitat pràctica (10 min): estratègies de canalització (escriptura ràpida, dibuix, moviment controlat).
6. Tancament (5 min): quan demanar ajuda, recursos disponibles i missatge de cura.

Després del taller

Espai de preguntes obertes o confidencials.
Recursos escrits amb estratègies d’autoregulació i telèfons/serveis de suport.

Després: Diari de la ràbia: identificar situacions, intensitat i resposta.

Pràctiques de mindfulness regulars a l’aula o a casa.

Activitats de resolució de conflictes i comunicació assertiva.


Recursos

MaterialEquipamentAporta respoAporta centre
Presentació, vídeo 
Qúestionaris, Diptics/trípics i altres publicacions 
Ordinador 
Projector - canó 
Fitxes didàctiques, paper, rotuladors 


Observacions