51. I AQUESTA RÀBIA DE QUI ÉS?
Sessions:
1
Observacions:
Durada:
50
Observacions Durada:
Lloc:
Aula.
Màxim per grup:
25
Destinataris
| 5è educació primària |
| 6è educació primària |
| 1r ESO |
| 2n ESO |
| EDUCACIÓ ESPECIAL |
| 3r ESO |
| 4t ESO |
| FPB |
| CFGM |
| CFGS |
| 1r batxillerat |
| 2n batxillerat |
| EPA (educacio persones adultes) |
| famílies |
| Professorat |
| altres grups |
| ARTISTIC BATXILLERAT |
| MENORS PROTECCIÓ |
Responsable/s
| OCAMPO SALDARRIAGA RUTH ELIANA | | |
Descripció
Aquest taller interactiu està dissenyat per a estudiants (des de 5è de primària fins a formació professional i cicles formatius), professorat, famílies, grups d’educació d’adults i menors en protecció, amb el suport d’un programa educatiu governamental.
La ràbia es presentarà com una emoció natural i universal, amb funcions adaptatives, però que si no es reconeix i regula pot derivar en comportaments destructius o patològics. Es treballarà com es manifesta al cos, als pensaments, al llenguatge i a la conducta.
S’hi introduirà la seva gradació: des de la irritació lleu fins a trastorns de control de la impulsivitat (segons DSM-5 i CIE-10). També es connectarà amb la intel·ligència emocional i amb recursos espirituals acceptats en context occidental, per promoure una gestió conscient i respectuosa.
La intervenció utilitzarà tècniques de mindfulness i autoregulació per reconèixer la ràbia en un mateix i canalitzar-la constructivament.
Objectius
- Reconèixer la ràbia com a emoció humana amb valor adaptatiu.
- Identificar les seves manifestacions corporals, cognitives, verbals i conductuals.
- Diferenciar la ràbia quotidiana de situacions que requereixen intervenció clínica.
- Aprendre estratègies de regulació mitjançant mindfulness i recursos d’autocontrol.
- Saber quan i com demanar ajuda i com detectar que una altra persona la necessita.
- Promoure una actitud de respecte, responsabilitat i ús positiu de l’energia de la ràbia.
Continguts
Conceptes:
Definició de la ràbia i funció adaptativa (protecció, defensa de límits).
Gradacions: irritació, frustració, ràbia, ira, trastorns del control de la impulsivitat.
Intel·ligència emocional: identificació i regulació de la pròpia emoció.
Recursos espirituals: pràctiques de calma, compassió i canalització positiva de l’energia.
Procediments:
Exercicis de reconeixement corporal (on es nota la ràbia: tensió muscular, calor, respiració).
Dinàmiques per identificar pensaments i paraules que acompanyen la ràbia.
Actituds:
Acceptar la ràbia sense jutjar-la, reconeixent-la com a legítima.
Responsabilitat en la seva expressió (sense fer mal als altres ni a un mateix).
Desenvolupar empatia i autocontrol.
Metodologia
Abans:
Adaptació del llenguatge al nivell dels participants i sensibilització del grup.
Durant:
Abans del taller
Preparar un espai tranquil i amb opció de seure en taula rodona
Materials: projector/pissarra, fitxes, colors/retoladors, paper.
Durant el taller (50 minuts)
1. Introducció (5 min): què és la ràbia i per què la treballem.
2. Dinàmica inicial (10 min): “on sento la ràbia al meu cos?”.
3. Exposició breu (10 min): gradació de la ràbia fins a trastorns.
4. Pràctica de mindfulness (10 min): tècnica de la “pausa i respiració conscient”.
5. Activitat pràctica (10 min): estratègies de canalització (escriptura ràpida, dibuix, moviment controlat).
6. Tancament (5 min): quan demanar ajuda, recursos disponibles i missatge de cura.
Després del taller
Espai de preguntes obertes o confidencials.
Recursos escrits amb estratègies d’autoregulació i telèfons/serveis de suport.
Després:
Diari de la ràbia: identificar situacions, intensitat i resposta.
Pràctiques de mindfulness regulars a l’aula o a casa.
Activitats de resolució de conflictes i comunicació assertiva.
Recursos
Observacions
|