Sessions:
1
Observacions:
Durada:
50
Observacions Durada:
Lloc:
Màxim per grup:
25
Destinataris
| 5è educació primària |
| 6è educació primària |
| 1r ESO |
| 2n ESO |
| 3r ESO |
| 4t ESO |
| FPB |
| CFGM |
| CFGS |
| 1r batxillerat |
| 2n batxillerat |
| EPA (educacio persones adultes) |
| famílies |
| Professorat |
| altres grups |
| ARTISTIC BATXILLERAT |
| MENORS PROTECCIÓ |
Responsable/s
| OCAMPO SALDARRIAGA RUTH ELIANA | | |
Descripció
Aquest taller interactiu pretén oferir a estudiants (des de 5è de primària fins a formació professional i cicles formatius), professorat, famílies, grups d’educació d’adults i menors en protecció, un espai segur per explorar el concepte de la tristesa.
S’hi abordarà com identificar-la en el cos, en els pensaments, en la manera de parlar i en les conductes, diferenciant-ne els graus —des de la tristesa quotidiana fins als trastorns depressius descrits pel DSM-5 i la CIE-10. Es vincularà amb la intel·ligència emocional i recursos espirituals acceptats en l’àmbit occidental.
L’èmfasi serà en el reconeixement personal i en l’aplicació de mindfulness com a eina per fer-se’n càrrec i evitar que escali fins a incapacitar.
Objectius
- Reconèixer i normalitzar la tristesa com a emoció humana universal.
- Identificar els signes físics, cognitius, verbals i conductuals de la tristesa.
- Diferenciar la gradació de la tristesa fins a la depressió clínica.
- Desenvolupar estratègies de mindfulness i autoregulació emocional.
- Conèixer quan és important demanar ajuda, com fer-ho i com detectar si una persona propera ho necessita.
- Promoure una actitud de cura pròpia i de suport comunitari.
Continguts
Conceptes:
Definició de tristesa i funció adaptativa.
Gradacions de la tristesa: des de malestar lleu fins a depressió (DSM-5, CIE-10).
Intel·ligència emocional: consciència de si mateix, autoregulació i empatia.
Recursos espirituals acceptats en context occidental (ex. sentit, connexió, compassió).
Procediments:
Exercicis de reconeixement corporal, pensaments i conductes.
Pràctiques de mindfulness guiades (atenció a la respiració, body scan breu).
Dinàmiques de grup: “com reconec la tristesa en mi i en els altres”.
Escenaris pràctics: quan i com demanar ajuda.
Actituds:
Obertura i respecte cap a les emocions pròpies i alienes.
Acceptació sense judici de la tristesa.
Solidaritat i disponibilitat per donar suport.
Metodologia
Abans:
Coordinació amb professorat o responsables del grup per adaptar el llenguatge al nivell dels participants.
Durant:
Abans del taller
Preparar la sala amb un espai tranquil i sense interrupcions.
Informar el grup que es tractarà un tema sensible.
Materials: projector/pissarra, fitxes didàctiques.
Durant el taller (50 minuts)
1. Introducció (5 min): presentació del tema i objectius.
2. Dinàmica inicial (10 min): identificar en quines parts del cos es nota la tristesa.
3. Exposició breu (10 min): què és la tristesa, gradació fins a depressió.
4. Pràctica de mindfulness (10 min): respiració i observació de pensaments.
5. Activitat de reflexió i debat (10 min): com demanar ajuda i detectar-la en els altres.
6. Tancament (5 min): recursos disponibles i missatge de cura.
Després del taller
Espai de preguntes confidencials (si es pot, anònim).
Lliurament de recursos escrits o en línia (telèfons d’ajuda, serveis de salut mental locals).
Després:
Diari emocional setmanal.
Petites pràctiques de mindfulness abans de classe.
Sessions de seguiment (opcional) per compartir experiències.
Difusió de recursos de suport psicològic i comunitari.
Recursos
Observacions