52. I AQUESTA TRISTESA DE QUI ÉS? 

Sessions: 1
Observacions:

Durada: 50
Observacions Durada:

Lloc:
Màxim per grup: 25

Destinataris

5è educació primària
6è educació primària
1r ESO
2n ESO
3r ESO
4t ESO
FPB
CFGM
CFGS
1r batxillerat
2n batxillerat
EPA (educacio persones adultes)
famílies
Professorat
altres grups
ARTISTIC BATXILLERAT
MENORS PROTECCIÓ

Responsable/s

OCAMPO SALDARRIAGA RUTH ELIANA  

 

Descripció
Aquest taller interactiu pretén oferir a estudiants (des de 5è de primària fins a formació professional i cicles formatius), professorat, famílies, grups d’educació d’adults i menors en protecció, un espai segur per explorar el concepte de la tristesa.
S’hi abordarà com identificar-la en el cos, en els pensaments, en la manera de parlar i en les conductes, diferenciant-ne els graus —des de la tristesa quotidiana fins als trastorns depressius descrits pel DSM-5 i la CIE-10. Es vincularà amb la intel·ligència emocional i recursos espirituals acceptats en l’àmbit occidental.
L’èmfasi serà en el reconeixement personal i en l’aplicació de mindfulness com a eina per fer-se’n càrrec i evitar que escali fins a incapacitar.


Objectius
- Reconèixer i normalitzar la tristesa com a emoció humana universal.
- Identificar els signes físics, cognitius, verbals i conductuals de la tristesa.
- Diferenciar la gradació de la tristesa fins a la depressió clínica.
- Desenvolupar estratègies de mindfulness i autoregulació emocional.
- Conèixer quan és important demanar ajuda, com fer-ho i com detectar si una persona propera ho necessita.
- Promoure una actitud de cura pròpia i de suport comunitari.


Continguts
Conceptes: Definició de tristesa i funció adaptativa.
Gradacions de la tristesa: des de malestar lleu fins a depressió (DSM-5, CIE-10).
Intel·ligència emocional: consciència de si mateix, autoregulació i empatia.
Recursos espirituals acceptats en context occidental (ex. sentit, connexió, compassió).

Procediments: Exercicis de reconeixement corporal, pensaments i conductes.
Pràctiques de mindfulness guiades (atenció a la respiració, body scan breu).
Dinàmiques de grup: “com reconec la tristesa en mi i en els altres”.
Escenaris pràctics: quan i com demanar ajuda.

Actituds: Obertura i respecte cap a les emocions pròpies i alienes.
Acceptació sense judici de la tristesa.
Solidaritat i disponibilitat per donar suport.


Metodologia
Abans: Coordinació amb professorat o responsables del grup per adaptar el llenguatge al nivell dels participants.
Durant: Abans del taller

Preparar la sala amb un espai tranquil i sense interrupcions.
Informar el grup que es tractarà un tema sensible.
Materials: projector/pissarra, fitxes didàctiques.

Durant el taller (50 minuts)

1. Introducció (5 min): presentació del tema i objectius.
2. Dinàmica inicial (10 min): identificar en quines parts del cos es nota la tristesa.
3. Exposició breu (10 min): què és la tristesa, gradació fins a depressió.
4. Pràctica de mindfulness (10 min): respiració i observació de pensaments.
5. Activitat de reflexió i debat (10 min): com demanar ajuda i detectar-la en els altres.
6. Tancament (5 min): recursos disponibles i missatge de cura.


Després del taller

Espai de preguntes confidencials (si es pot, anònim).
Lliurament de recursos escrits o en línia (telèfons d’ajuda, serveis de salut mental locals).

Després: Diari emocional setmanal.
Petites pràctiques de mindfulness abans de classe.
Sessions de seguiment (opcional) per compartir experiències.
Difusió de recursos de suport psicològic i comunitari.


Recursos

MaterialEquipamentAporta respoAporta centre
Presentació, vídeo 
Qúestionaris, Diptics/trípics i altres publicacions 
Ordinador 
Projector - canó 
Fitxes didàctiques per emprar durant el taller 
Material de profundització per apronfundir el tema 


Observacions