144. DESCOBRINT EL FORT MARLBOROUGH I EL PORT DE MAÓ 

Sessions: 1
Observacions:

Durada: 120
Observacions Durada:

Lloc: Entrada de Fort Marlborough.
Màxim per grup: 30

Destinataris

P3 educació infantil
P4 educació infantil
P5 educació infantil
1r educació primària
2n educació primària
3r educació primària
4t educació primària
5è educació primària
6è educació primària
1r ESO
2n ESO
EDUCACIÓ ESPECIAL
3r ESO
4t ESO
FPB
CFGM
CFGS
1r batxillerat
2n batxillerat
EPA (educacio persones adultes)
famílies
Professorat
altres grups
ARTISTIC BATXILLERAT
MENORS PROTECCIÓ

Responsable/s

COLL PONS CRISTOFOL JOAN  

 

Descripció
L’activitat consisteix en una visita guiada al Fort Marlborough, seguida d’una activitat complementària per identificar el patrimoni històric que conforma el paisatge del port de Maó.

Objectius
- Descobrir els aspectes generals de la vida a l’Edat Moderna des d’una perspectiva transversal, abordant dimensions socials, econòmiques, culturals i tecnològiques, amb especial atenció a les singularitats de la història menorquina durant el segle de les dominacions.
- Identificar els elements clau del paisatge arquitectònic i natural del port de Maó a través d’una mirada històrica diacrònica, que en reconegui l’evolució al llarg del temps.
- Fomentar la col·laboració en activitats grupals, especialment durant la dinàmica interactiva final.
- Fomentar el respecte i l’acceptació de la diversitat cultural mitjançant el coneixement i la valoració de l’herència social transmesa al llarg del temps, entenent que les societats actuals són el resultat de la interacció i la història compartida entre diferents pobles.
- Desenvolupar l’interès i l’estima pel territori mitjançant el seu descobriment d’una manera lúdica i activa


Continguts
Conceptes: - Característiques generals de la vida quotidiana a l’Edat Moderna: societat, economia, cultura i tecnologia.
- Les dominacions estrangeres a Menorca durant el segle XVIII: anglesos, francesos i espanyols.
- El port de Maó com a espai estratègic: evolució històrica i transformacions del paisatge.
- Elements patrimonials i arquitectònics del port de Maó: defenses, molls, magatzems, edificis singulars.
- Reconeixement de canvis i permanències en el territori a través de l’observació directa i la interpretació.

Procediments: - Visita guiada amb interacció entre guia i públic mitjançant l’observació dels espais del Fort, elements d’ambientació històrica i continguts digitals a pantalles.
- Activitat final d’identificació d’elements històrics a partir de fotografies, que els alumnes hauran d’ubicar sobre un gran mapa del port de Maó, treballant en equip.
- Revisió conjunta dels elements col·locats, resolent dubtes i afegint informació complementària.

Actituds: - Interès per la història local i general.
- Respecte pel patrimoni cultural i pels espais oberts al públic.
- Respecte envers el monitor i el professor.
- Cooperació en la realització de tasques grupals.


Metodologia
Abans: La visita és més profitosa si els alumnes tenen coneixements bàsics sobre el segle XVIII a Menorca, però no és imprescindible. Aquesta activitat pot ser el punt de partida per ampliar coneixements o reforçar els ja adquirits.
Durant: L’activitat utilitza una metodologia activa i col·laborativa. El professor disposarà d’una unitat didàctica en PDF (enviada prèviament pel monitor a petició del centre), assumida i revisada per la Fundació, que inclourà:
- Descripció detallada de l’activitat al Fort.
- Context històric i bibliografia.
- Activitats prèvies o posteriors per fer a l’aula.
Desenvolupament de l’activitat al Fort:
1. Visita guiada completa pels espais accessibles al públic: garites, galeria d’accés, galeria de contraescarpa, fossat, contramines, magatzems, polvorí i plataforma artillera.
2. Activitat de sala: després de la visita, els estudiants treballaran conjuntament per col·locar fotografies de detalls dels elements més destacats del port de Maó sobre un gran mapa.
3. Revisió i avaluació oral dels resultats, fomentant l’aprenentatge interactiu i col·laboratiu.

Després:

Recursos



Observacions