144. DESCOBRINT EL FORT MARLBOROUGH I EL PORT DE MAÓ
Sessions:
1
Observacions:
Durada:
120
Observacions Durada:
Lloc:
Entrada de Fort Marlborough.
Màxim per grup:
30
Destinataris
| P3 educació infantil |
| P4 educació infantil |
| P5 educació infantil |
| 1r educació primària |
| 2n educació primària |
| 3r educació primària |
| 4t educació primària |
| 5è educació primària |
| 6è educació primària |
| 1r ESO |
| 2n ESO |
| EDUCACIÓ ESPECIAL |
| 3r ESO |
| 4t ESO |
| FPB |
| CFGM |
| CFGS |
| 1r batxillerat |
| 2n batxillerat |
| EPA (educacio persones adultes) |
| famílies |
| Professorat |
| altres grups |
| ARTISTIC BATXILLERAT |
| MENORS PROTECCIÓ |
Responsable/s
Descripció
L’activitat consisteix en una visita guiada al Fort Marlborough, seguida d’una activitat complementària per identificar el patrimoni històric que conforma el paisatge del port de Maó.
Objectius
- Descobrir els aspectes generals de la vida a l’Edat Moderna des d’una perspectiva transversal, abordant dimensions socials, econòmiques, culturals i tecnològiques, amb especial atenció a les singularitats de la història menorquina durant el segle de les dominacions.
- Identificar els elements clau del paisatge arquitectònic i natural del port de Maó a través d’una mirada històrica diacrònica, que en reconegui l’evolució al llarg del temps.
- Fomentar la col·laboració en activitats grupals, especialment durant la dinàmica interactiva final.
- Fomentar el respecte i l’acceptació de la diversitat cultural mitjançant el coneixement i la valoració de l’herència social transmesa al llarg del temps, entenent que les societats actuals són el resultat de la interacció i la història compartida entre diferents pobles.
- Desenvolupar l’interès i l’estima pel territori mitjançant el seu descobriment d’una manera lúdica i activa
Continguts
Conceptes:
- Característiques generals de la vida quotidiana a l’Edat Moderna: societat, economia, cultura i tecnologia.
- Les dominacions estrangeres a Menorca durant el segle XVIII: anglesos, francesos i espanyols.
- El port de Maó com a espai estratègic: evolució històrica i transformacions del paisatge.
- Elements patrimonials i arquitectònics del port de Maó: defenses, molls, magatzems, edificis singulars.
- Reconeixement de canvis i permanències en el territori a través de l’observació directa i la interpretació.
Procediments:
- Visita guiada amb interacció entre guia i públic mitjançant l’observació dels espais del Fort, elements d’ambientació històrica i continguts digitals a pantalles.
- Activitat final d’identificació d’elements històrics a partir de fotografies, que els alumnes hauran d’ubicar sobre un gran mapa del port de Maó, treballant en equip.
- Revisió conjunta dels elements col·locats, resolent dubtes i afegint informació complementària.
Actituds:
- Interès per la història local i general.
- Respecte pel patrimoni cultural i pels espais oberts al públic.
- Respecte envers el monitor i el professor.
- Cooperació en la realització de tasques grupals.
Metodologia
Abans:
La visita és més profitosa si els alumnes tenen coneixements bàsics sobre el segle XVIII a Menorca, però no és imprescindible. Aquesta activitat pot ser el punt de partida per ampliar coneixements o reforçar els ja adquirits.
Durant:
L’activitat utilitza una metodologia activa i col·laborativa. El professor disposarà d’una unitat didàctica en PDF (enviada prèviament pel monitor a petició del centre), assumida i revisada per la Fundació, que inclourà:
- Descripció detallada de l’activitat al Fort.
- Context històric i bibliografia.
- Activitats prèvies o posteriors per fer a l’aula.
Desenvolupament de l’activitat al Fort:
1. Visita guiada completa pels espais accessibles al públic: garites, galeria d’accés, galeria de contraescarpa, fossat, contramines, magatzems, polvorí i plataforma artillera.
2. Activitat de sala: després de la visita, els estudiants treballaran conjuntament per col·locar fotografies de detalls dels elements més destacats del port de Maó sobre un gran mapa.
3. Revisió i avaluació oral dels resultats, fomentant l’aprenentatge interactiu i col·laboratiu.
Després:
Recursos
Observacions
|