Sessions:
1
Observacions:
Durada:
210
Observacions Durada:
Lloc:
Punt de trobada accés camí Santa Àgueda. Camí des Al·locs. Ferreries
Màxim per grup:
30
Destinataris
| P3 educació infantil |
| P4 educació infantil |
| P5 educació infantil |
| 1r educació primària |
| 2n educació primària |
| 3r educació primària |
| 4t educació primària |
| 5è educació primària |
| 6è educació primària |
| 1r ESO |
| 2n ESO |
| EDUCACIÓ ESPECIAL |
| 3r ESO |
| 4t ESO |
| FPB |
| CFGM |
| CFGS |
| 1r batxillerat |
| 2n batxillerat |
| EPA (educacio persones adultes) |
| famílies |
| Professorat |
| altres grups |
| ARTISTIC BATXILLERAT |
| MENORS PROTECCIÓ |
Responsable/s
Descripció
L’activitat consisteix en una visita guiada al castell de Santa Àgueda, seguida d’una activitat complementària per identificar el patrimoni històric que conforma el paisatge del castell de Santa Àgueda.
Objectius
- Contextualitzar la Menorca musulmana a través de la visita al Castell de Santa Àgueda. Aprofitarem per complementar aquest gran tema amb tots els elements presents en el paisatge i els canvis al llarg del temps.
- Conèixer el conjunt patrimonial i natural de Menorca com a testimoni que hem de preservar i que suposa un bé turístic indiscutible.
- Apropar els infants de Menorca a la realitat cultural de l'illa.
Continguts
Conceptes:
Els elements arquitectònics del Castell de Santa Àgueda; arquitectura defensiva a l'Edat Mitjana a Menorca i al món; la Menorca musulmana i la reconquista cristiana: conquesta i reconquesta, societat, economia, vida quotidiana, ciència, religió, toponímia, gastronomia, relacions culturals...; vies de comunicació, els camins antics de Menorca; béns etnogràfics de l'Edat Moderna i Contemporània de Santa Àgueda.
Procediments:
Explicació adaptada al nivell i interessos del professorat i alumnes; exemplificació de bones pràctiques durant la visita als béns patrimonials i la natura.
Actituds:
Metodologia
Abans:
La visita resulta probablement més profitosa si els alumnes tenen coneixements bàsics sobre la Menorca musulmana, però en cap cas és imprescindible. Aquesta visita pot ser l'inici per a posteriorment ampliar els coneixements amb major interès, o completar els ja adquirits.
Durant:
Ens situem a l'inici de la pujada al Castell de Santa Àgueda i allà es farà una breu presentació dels objectius i itinerari de la visita, a continuació contextualitzem l'entorn natural i la història de ses antigues escoles rurals abandonades.
Posteriorment, anirem pujant i farem diverses aturades per contemplar elements singulars (el camí, la natura, l'antic cotxe oxidat) sempre es buscarà la interacció amb els alumnes preguntant pels seus interessos o opinions.
Abans d'arribar al castell farem una aturada per contextualitzar l'entorn immediat i la seva relació amb el castell. A l'arribada deixarem una estona per berenar.
Després de berenar contextualitzarem l'inici del de la conquesta musulmana i l'origen del castell. A continuació iniciem la visita de l'interior del castell, anirem tocant temes diversos que facilitin la connexió amb la història i l'alumnat. Després de tractar els elements històrics, estratègic, arquitectònics... posarem en valor el paisatge insular com a conjunt que s'ha de preservar així com el respecte cap al patrimoni cultural i natural.
Finalment, tornarem al punt d'inici al costat de l'església i abordarem el tema de la reconquesta i l'evolució posterior del castell fins als nostres dies. Com a detall mostrarem alguns fragments de ceràmica musulmana per valorar la importància de l'arqueologia com a font de coneixement.
Després:
Recursos
Observacions