178. TERRITORINSULART. ESTAMPACIÓ ARTESANAL INSPIRADA EN LA FLORA BALEAR. MONOTÍPIA
Sessions:
1
Observacions:
Durada:
120
Observacions Durada:
Lloc:
El taller es pot realitzar dins de l’aula de plàstica o similar. És necessari poder tenir una aixeta
Màxim per grup:
2
Destinataris
| 1r educació primària |
| 2n educació primària |
| 3r educació primària |
| 4t educació primària |
| 5è educació primària |
| 6è educació primària |
| 1r ESO |
| 2n ESO |
| EDUCACIÓ ESPECIAL |
| 3r ESO |
| 4t ESO |
| FPB |
| CFGM |
| CFGS |
| 1r batxillerat |
| 2n batxillerat |
| EPA (educacio persones adultes) |
| famílies |
| Professorat |
| altres grups |
| ARTISTIC BATXILLERAT |
| MENORS PROTECCIÓ |
Responsable/s
Descripció
Territorinsulart no parla de quelcom visible, sinó d’allò invisible que ens envolta.
Parla d’observació, reflexió, experimentació, coneixement històric i apreciació del nostre patrimoni natural. Parla d’experimentar i d’improvisar, de viure la creació artística com una experiència enriquidora.
Parlem de tinta, de suports, de materials, d’educació mediambiental, però sobretot d’aprenentatge transversal i de creativitat.
Aquest projecte vol endinsar al participant en un procés creatiu diferent —probablement fins ara desconegut— on pugui aprendre els orígens de la reproducció gràfica a través de la botànica característica de les Balears. Es tracta de conèixer l’entorn i representar-lo en una obra gràfica pròpia.
Farem un tast de diferents tècniques gràfiques com el linogravat, la monotípia, la cianotípia o la serigrafia. Produirem obra pròpia, treballada tant de manera col·lectiva com
individual.
El taller és dirigit per nosaltres, Camila Giusto i Laura Galí, formades en Belles Arts a la Universitat de Barcelona. Juntes vam crear Territorinsulart, un projecte que va començar l’any 2024 dins del programa Viu la Cultura i que, des de llavors, ha col·laborat amb nombroses escoles, ensenyant diverses tècniques d’estampació a participants de totes les edats.
Laura Galí, professora de Secundària de l’assignatura de Dibuix, assistent de la galeria Hauser & Wirth i il·lustradora.
Camila Giusto, artista multidiscilpinar, amb experiència en tallers educatius i formació no reglada, col·laboradora en un projecte educatiu al Museu de Menorca, actualment cursant el Màster en Educació Interdesciplinària a les Arts.
Objectius
Territorinsulart consisteix en quatre tallers d’estampació artesanal basats en quatre tècniques de reproducció gràfica: la monotípia, el linogravat, la serigrafia i la cianotipia.
L’objectiu és que els participants coneguin tècniques artístiques més enllà del llapis i la goma, i que puguin experimentar amb diversos suports i materials. D’aquesta manera, es fomenta la imaginació i la creativitat.
Les activitats inclouen una introducció teòrica sobre la tècnica específica i una breu explicació d’altres tècniques de reproducció gràfica, com la litografia, la xilografia i l'aiguafort.
El projecte es vincula amb el territori insular, concretament, amb la flora balear. A través d’aquesta, experimentarem amb tècniques d’estampació amb les quals generarem la nostra pròpia obra.
Així doncs, amb aquests tallers combinarem l’aprenentatge de noves disciplines artístiques amb el coneixement de l’entorn que ens envolta.
Objectius específics:
Coneixement de tècniques i conceptes relacionats amb la reproducció gràfica.
• Aprendre els orígens històrics del gravat, donant a entendre a l’alumnat l’origen de la reproducció gràfica fent una retrospectiva amb exemples i comparacions amb el món actual.
• Comprendre els materials i eines que intervenen a cada tècnica, aprenent nou vocabulari tècnic de les diferents disciplines.
Apreciació de l'entorn natural, en aquest cas, de la flora balear.
• Reconeixement de les espècies més abundants i comuns de l'entorn a través de mostres vegetals.
• Coneixement de les característiques i habitats de diverses espècies.
• Apreciació de l’entorn a través del coneixement d’espècies protegides, destacant el seu grau de vulnerabilitat i ubicació a l’illa.
Compartir experiències fomentant el debat i la reflexió.
• Contribuir a la participació col·lectiva a través de les seves creacions i experiències sobre el treball executat.
• Apreciar de manera respectuosa les diferents opinions sobre el procés de treball en el moment de la cloenda.
Contribució a la creació i a l'experimentació, tant de manera individual com grupal.
• Gaudir d’una experiència nova compartint materials i aprenent la seva utilització de manera organitzada i cooperativa.
• Aplicar de manera inspiradora resultats artístics obtinguts pels companys a través de l’experimentació de les eines.
Continguts
Conceptes:
La monotípia és una tècnica d’impressió artística que es caracteritza per la creació
d’una única còpia irrepetible d’una imatge, mitjançant la transferència de tinta o
pintura des d’una superfície llisa anomenada matriu—de plàstic o metall— al paper.
Aquesta tècnica permet una gran llibertat creativa i expressiva, i és valorada per la
seva espontaneïtat i originalitat.
Aquest taller està adaptat segons el nivell educatiu en el qual es realitza el taller, tal
com s’explica a continuació.
Pel que fa a l’aprenentatge sobre el medi ambient, emprarem la flora balear com a objecte d’estudi mentre apliquem la tècnica del taller.
Els estudis sobre la botànica balear són crucials per a la conservació de la biodiversitat de les Illes Balears i per entendre els processos ecològics i evolutius dels seus ecosistemes. A
més, la botànica té un valor inherent com a patrimoni cultural i natural de la regió, ja que moltes plantes són apreciades per la seva bellesa i importància ecològica.
En resum, la botànica de Menorca abasta l'estudi de la rica i diversa flora de l'illa, la qual té una gran importància ecològica, cultural i científica.
Durant el taller, distribuïm l’aprenentatge de la flora balear en dues seccions, les plantes més abundants de l’illa i les que estan en situació de vulnerabilitat i, per tant, protegides. En aquest cas, emprarem exemplars vegetals de les plantes invasores i les altres serviran d’inspiració per crear la nostra composició.
Procediments:
En aquesta activitat, l’alumnat experimenta amb la reproducció gràfica estampant dissenys propis a partir de plantes naturals sobre una matriu de PVC.
La tallerista fa una demostració del procés per obtenir dues còpies diferents d’una mateixa matriu i, tot seguit, cada alumne selecciona les plantes i crea la seva composició.
Després d’entintar la matriu, es realitza una primera impressió en negatiu i, amb les mateixes plantes entintades, s’estampa la seva petjada en positiu sobre el paper.
Finalment, s’obté una tercera còpia amb la matriu llisa, que recull la petjada de les plantes. Les estampes es pengen per assecar i, segons l’edat de l’alumnat, els resultats poden ser més o menys definits i equilibrats compositivament.
Actituds:
Es fomentarà la curiositat i l’interès per descobrir una tècnica artística i científica poc habitual. Els participants desenvoluparan una actitud de respecte i cura envers el material, els espais de treball i les produccions dels companys i companyes.
Es promourà la responsabilitat en el seguiment del procés, especialment pel que fa a l’ús segur dels productes químics i a la neteja posterior.
També es treballarà l’esperit crític i creatiu a través de l’experimentació amb composicions pròpies, i es valorarà el treball cooperatiu i l’ajuda mútua en l’organització dels torns. Finalment, es potenciarà la paciència i la constància, necessàries per seguir les diferents fases del procés i apreciar els resultats finals.
Metodologia
Abans:
Si l’activitat es duu a terme en un centre educatiu, poden aportar elements que vulguin combinar amb els exemplars botànics i així donar continuació a algun tema concret que estiguin treballant a la matèria d'Educació Visual i Plàstica.
Durant:
La metodologia es divideix en una part teòrica i una part pràctica.
La sessió comença amb la presentació dels conceptes fonamentals que es treballaran, mitjançant una explicació clara i estructurada. Aquesta fase teòrica s’acompanya de recursos audiovisuals —com fotografies, vídeos educatius i presentacions—, així com d’exemplars de llibres i prototips relacionats amb les tècniques que es desenvoluparan.
L’objectiu és oferir una base sòlida que faciliti l’aplicació pràctica dels continguts i fomentar un aprenentatge actiu i significatiu.
Per altra banda, amb relació al mètode de treball, aquest serà grupal en tots els tallers. Els alumnes compartiran amb els companys dinàmiques de treball i processos nous, realitzant procediments de feina en grup enriquidors i positius. Així mateix, en el desenvolupament d'aquesta proposta volem assegurar-nos de posar en pràctica l’aprenentatge DUA i garantir a l'alumnat diverses formes d'aprendre. És per això que disposem de diversos equipaments per explicar i executar l’activitat, com per exemple, vídeos, prototips, llibres i suports audiovisuals.
Durant la part pràctica els participants realitzaran obra pròpia compartint processos de creació amb la resta del grup, fomentant un ambient cooperatiu i dinàmic.
Després de la part pràctica es realitza una cloenda colectiva on es comparteixen els resultats amb el grup de treball, reflexionem sobre els conceptes nous adquirits i compartim opinions sobre el procés creatiu.
Després:
Posteriorment, es pot seguir treballant a classe els conceptes apresos, i es pot vincular amb altres tècniques artístiques, com la fotografia, el collage o el gravat.
Recursos
Observacions
Des de Territorinsulart estem presentant 4 tallers diferents, amb quatre tècniques d'estampació diferents, impartits per nosaltres. Camila Giusto i Laura Galí
|