177. TERRITORINSULART. ESTAMPACIÓ ARTESANAL INSPIRADA EN LA FLORA BALEAR. CIANOTÍPIA 

Sessions: 1
Observacions:

Durada: 120
Observacions Durada:

Lloc: El taller es pot realitzar dins de l’aula de plàstica o similar. És necessari poder tenir una aixeta
Màxim per grup: 30

Destinataris

1r educació primària
2n educació primària
3r educació primària
4t educació primària
5è educació primària
6è educació primària
1r ESO
2n ESO
EDUCACIÓ ESPECIAL
3r ESO
4t ESO
FPB
CFGM
CFGS
1r batxillerat
2n batxillerat
EPA (educacio persones adultes)
famílies
Professorat
altres grups
ARTISTIC BATXILLERAT
MENORS PROTECCIÓ

Responsable/s

GALÍ I SEGURA LAURA  

 

Descripció
Territorinsulart no parla de quelcom visible, sinó d’allò invisible que ens envolta.

Parla d’observació, reflexió, experimentació, coneixement històric i apreciació del nostre patrimoni natural. Parla d’experimentar i d’improvisar, de viure la creació artística com una experiència enriquidora.

Parlem de tinta, de suports, de materials, d’educació mediambiental, però sobretot d’aprenentatge transversal i de creativitat.

Aquest projecte vol endinsar al participant en un procés creatiu diferent —probablement fins ara desconegut— on pugui aprendre els orígens de la reproducció gràfica a través de la botànica característica de les Balears. Es tracta de conèixer l’entorn i representar-lo en una obra gràfica pròpia.

Farem un tast de diferents tècniques gràfiques com el linogravat, la monotípia o la serigrafia. Produirem obra pròpia, treballada tant de manera col·lectiva com individual.

Aquest taller està impartit per la Camila Giusto i la Laura Galí, ambdues graduades en Belles Arts i especialitzades en educació.

Laura Galí, professora de Secundària de l’assignatura de Dibuix, assistent de la galeria Hauser & Wirth i il·lustradora.

Camila Giusto, artista multidisciplinar, amb experiència en tallers educatius i formació no reglada, col·laboradora en un projecte educatiu al Museu de Menorca, actualment cursant el Màster en Educació Interdesciplinària a les Arts.


Objectius
Territorinsulart consisteix en quatre tallers d’estampació artesanal basats en tècniques de reproducció gràfica: la monotípia, el linogravat, la cianotípia i la serigrafia.

L’objectiu és que els participants coneguin tècniques artístiques més enllà del llapis i la goma, i que puguin experimentar amb diversos suports i materials. D’aquesta manera, es fomenta la imaginació i la creativitat.

Les activitats inclouen una introducció teòrica sobre la tècnica específica i una breu explicació d’altres tècniques de reproducció gràfica, com la litografia, la xilografia i l'aigüafort.

El projecte es vincula amb el territori insular, concretament, amb la flora balear. A través d’aquesta, experimentarem amb tècniques d’estampació amb les quals generarem la nostra pròpia obra.

Així doncs, amb aquests tallers combinarem l’aprenentatge de noves disciplines artístiques amb el coneixement de l’entorn que ens envolta.

Objectius específics:

Coneixement de tècniques i conceptes relacionats amb la reproducció gràfica.
• Aprendre els orígens històrics del gravat, donant a entendre a l’alumnat l’origen de la reproducció gràfica fent una retrospectiva amb exemples i comparacions amb el món actual.

• Comprendre els materials i eines que intervenen a cada tècnica, aprenent nou vocabulari tècnic de les diferents disciplines.

Apreciació de l'entorn natural, en aquest cas, de la flora balear.
• Reconeixement de les espècies més abundants i comuns de l'entorn a través de mostres vegetals.

• Coneixement de les característiques i habitats de diverses espècies.

• Apreciació de l’entorn a través del coneixement d’espècies protegides, destacant el seu grau de vulnerabilitat i ubicació a l’illa.

Compartir experiències fomentant el debat i la reflexió.
• Contribuir a la participació col·lectiva a través de les seves creacions i experiències sobre el treball executat.

• Apreciar de manera respectuosa les diferents opinions sobre el procés de treball en el moment de la cloenda.

Contribució a la creació i a l'experimentació, tant de manera individual com grupal.
• Gaudir d’una experiència nova compartint materials i aprenent la seva utilització de manera organitzada i cooperativa.

• Aplicar de manera inspiradora resultats artístics obtinguts pels companys a través de l’experimentació de les eines.



Continguts
Conceptes: La cianotípia és una tècnica fotogràfica artesanal inventada al segle XIX per John Herschel que produeix còpies en un característic to blau de Prússia. Funciona mitjançant una emulsió fotosensible a base de citrat fèrric amoniacal i ferrocianur potàssic, que s’aplica sobre paper o tela.
Quan la superfície emulsionada s’exposa a la llum ultraviolada, les zones il·luminades reaccionen químicament i adquireixen el color blau. Les parts tapades per objectes o negatius no reben llum i queden blanques després del rentat amb aigua.
Realitzarem dues estampes per cada participant del taller emprant aquesta tècnica.

Pel que fa a l’aprenentatge sobre el medi ambient, emprarem la flora balear com a objecte d’estudi mentre apliquem la tècnica del taller.
Els estudis sobre la botànica balear són crucials per a la conservació de la biodiversitat de
les Illes Balears i per entendre els processos ecològics i evolutius dels seus ecosistemes. A més, la botànica té un valor inherent com a patrimoni cultural i natural de la regió, ja que
moltes plantes són apreciades per la seva bellesa i importància ecològica.
En resum, la botànica de Menorca abasta l'estudi de la rica i diversa flora de l'illa, la qual té una gran importància ecològica, cultural i científica.

Durant el taller, distribuïm l’aprenentatge de la flora balear en dues seccions, les plantes més abundants de l’illa i les que estan en situació de vulnerabilitat i, per tant, protegides.

Procediments: Durant el taller, començarem amb una breu introducció teòrica on explicarem el procés químic de la cianotípia i mostrarem alguns referents artístics que han treballat amb aquesta tècnica.

A continuació, cada participant pensarà i dissenyarà la seva composició utilitzant diferents elements i objectes. Després, passarem a la fase de laboratori on impregnarem el nostre suport amb la composició de químics, en el cas dels més petits, aquest procés el realitzarà la tallerista.
Posteriorment, realitzarem la fase d’insolació exposant la nostra composició a la llum, on la imatge començarà a fixar-se al suport.

Finalment, completarem el procés amb el banyat i l’assecament, moment en què les imatges adquiriran més definició i el característic to blau de Prússia.


Actituds: Es fomentarà la curiositat i l’interès per descobrir una tècnica artística i científica poc habitual. Els participants desenvoluparan una actitud de respecte i cura envers el material, els espais de treball i les produccions dels companys i companyes.
Es promourà la responsabilitat en el seguiment del procés, especialment pel que fa a l’ús segur dels productes químics i a la neteja posterior.
També es treballarà l’esperit crític i creatiu a través de l’experimentació amb composicions pròpies, i es valorarà el treball cooperatiu i l’ajuda mútua en l’organització dels torns. Finalment, es potenciarà la paciència i la constància, necessàries per seguir les diferents fases del procés i apreciar els resultats finals.


Metodologia
Abans: Si l’activitat es duu a terme en un centre educatiu, poden aportar elements que vulguin combinar amb els exemplars botànics i així donar continuació a algun tema concret que estiguin treballant a la matèria d'Educació Visual i Plàstica.
Durant: La metodologia es divideix en una part teòrica i una part pràctica.
La sessió comença amb la presentació dels conceptes fonamentals que es treballaran, mitjançant una explicació clara i estructurada. Aquesta fase teòrica s’acompanya de recursos audiovisuals —com fotografies, vídeos educatius i presentacions—, així com d’exemplars de llibres i prototips relacionats amb les tècniques que es desenvoluparan.

L’objectiu és oferir una base sòlida que faciliti l’aplicació pràctica dels continguts i fomentar un aprenentatge actiu i significatiu.
Per altra banda, amb relació al mètode de treball, aquest serà grupal en tots els tallers. Els alumnes compartiran amb els companys dinàmiques de treball i processos nous, realitzant procediments de feina en grup enriquidors i positius. Així mateix, en el desenvolupament d'aquesta proposta volem assegurar-nos de posar en pràctica l’aprenentatge DUA i garantir a l'alumnat diverses formes d'aprendre. És per això que disposem de diversos equipaments per explicar i executar l’activitat, com per exemple, vídeos, prototips, llibres i suports audiovisuals.

Durant la part pràctica els participants realitzaran obra pròpia compartint processos de creació amb la resta del grup, fomentant un ambient cooperatiu i dinàmic.
Després de la part pràctica es realitza una cloenda col·lectiva on es comparteixen els resultats amb el grup de treball, reflexionem sobre els conceptes nous adquirits i compartim opinions sobre el procés creatiu.


Després: Posteriorment, es pot seguir treballant a classe els conceptes apresos, i es pot vincular amb altres tècniques artístiques, com la fotografia, el collage o el gravat.

Recursos

MaterialEquipamentAporta respoAporta centre
Material artístic 
Neteja 


Observacions

Des de Territorinsulart estem presentant ha 4 tallers diferents, amb quatre tècnies d'estampació diferents, impartides per nosaltres. Camila Giusto i Laura Galí