119. PLAYSTORIES. CONSTRUINT LA MENORCA TALAIÒTICA 

Sessions: 1
Observacions: 2 tallers diaris

Durada: 90
Observacions Durada:

Lloc: Continguts expositius de la 1a planta del Museu de Menorca i aula pedagògica.
Màxim per grup: 25

Destinataris

1r educació primària
2n educació primària
3r educació primària
4t educació primària

Responsable/s

MUSEU DE MENORCA  

 

Descripció
La primera activitat serà una visita al museu, que serà una introducció conceptual i visual per adquirir referents per facilitar la comprensió de l'activitat que es farà després. Veurem objectes de ceràmica, os i metall que fan referència a les activitats diverses: cuina (olles, gerres, morters, molons, ganivets); elaboració tèxtil (pesos de teler, agulles, punxons); metal·lúrgia (motlles, destrals, gresols, lingots); aixovar funerari (braçalets, penjolls, collars); restes humanes d'enterraments.
Després abordarem la segona part de l'activitat a la sala didàctica del Museu.
L'activitat consistirà en la construcció d'un poblat i una necròpolis a petita escala 1/40cm amb les juguetes Playmòbil, partint de dos diorames texturitzats que representen dos paisatges de Menorca: Una plana amb dos turons (espais per construir el poblat) i una plana amb una cala (espai per construir la necròpolis).


Objectius
- Donar a conèixer la prehistòria de Menorca, destacant el període talaiòtic.
- Fer difusió de la candidatura de patrimoni mundial de Menorca talaiòtica.
- Iniciació del coneixement científic i l'aplicació a les ciències socials.
- Identificar, valorar i respectar el patrimoni històric, cultural i artístic i assumeix les responsabilitats que suposa conservar-o i millorar-lo.
- Desenvolupar l'aprenentatge amb criteris lúdics com són els jocs, fomentant les capacitats cognitives així com l'experimentació i la manipulació.


Continguts
Conceptes: La prehistòria de Menorca: forma de vida, organització social, creences, rituals funeraris al món talaiòtic.
Identificar els monuments més emblemàtics de la cultura talaiòtica com a testimoni del nostre patrimoni històric i cultural.
Reconèixer el valor de la línia del temps, eix cronològic i concepte de segle.
Participació activa en situacions d'aprenentatge col·laboratiu per intercanviar informació i opinions.
Desenvolupar la curiositat per conèixer les formes de vida humana en el passat i valorar la importància que tenen les restes per conèixer i estudiar la història i com a patrimoni cultural que hem de cuidar i llegar.
Respecte i assumir el comportament que s'ha de tenir quan es visita un museu o un edifici antic.

Procediments:
Actituds:

Metodologia
Abans: Abans: Els alumnes faran una visita a les sales talaiòtiques del Museu per observar diferents objectes de ceràmica, os, pedra, metall...
Aquests diferents objectes fan referència a les activitats diàries dels talaiòtics com cuinar, teixir i d'altres de caràcter ritual com són els enterraments, en aquest cas l'aixovar on també són presents alguns d'aquests objectes.

Durant: Durant: Els alumnes a la sala pedagògica es dividiran en dos grups. Uns faran el poblat amb: talaiot, cases, murada i recinte de taula. Els altres faran una necròpolis amb: una naveta de planta allargada i una necròpolis d'hipogeus. El recurs del diorama amb l'ús de les maquetes i els Playmobils pretén ser útil per a l'aprenentatge, ja que s'entén com un joc i d'aquesta manera els conceptes poden fluir de manera positiva.
Després: Després: Els alumnes hauran d'explicar la forma de vida, l'organització social, les creences, edificis i espais en el món talaiòtic.

Recursos

MaterialEquipamentAporta respoAporta centre
Planxes de polietiré texturitzat que representa el paisatge. Pedres texturitzades que representen els blocs per construir els edificis 
Branques seques per representar el sostre dels cercles. Figures, animals i objectes de Playmobils 


Observacions

Dossier opcional pel professorat amb unes guies didàctiques i unes propostes i recursos per introduir el tema tractat al taller.