50. FANZINES
Sessions:
1
Observacions:
Durada:
180
Observacions Durada:
Lloc:
Aula. Es necessitarà un espai amb taules i cadires per fer l’activitat
Màxim per grup:
25
Destinataris
| 5è educació primària |
| 6è educació primària |
| 1r ESO |
| 2n ESO |
| 3r ESO |
| 4t ESO |
| FPB |
| CFGM |
| CFGS |
| 1r batxillerat |
| 2n batxillerat |
| EPA (educacio persones adultes) |
| Professorat |
| ARTISTIC BATXILLERAT |
Responsable/s
Descripció
Un fanzine és una publicació autoeditada i creativa que pot tractar de qualsevol tema, amb total llibertat de format i estil. En aquest taller aprendrem pas a pas com fer-ne un: des de la idea inicial fins a la maquetació final. Cada participant crearà el seu propi fanzine a partir de preguntes que ajudaran a definir el contingut, el to i l’estètica. A través d’exemples i recursos, veurem diferents maneres d’expressar-nos (text, collage, dibuix, fotografia, etc.). Al final, cadascú tindrà un fanzine personal per compartir, fotocopiar o reinventar. Es podrà fer o bé manual o bé digital.
Objectius
- Conèixer el món de les publicacions autoeditades i aprendre a elaborar un fanzine propi.
- Reflexionar sobre un tema determinat.
- Expressió i reflexió d’autoconeixement personal.
- Desenvolupar la creativitat manual o digital i la capacitat de seleccionar i sintetitzar informació.
- Aconseguir desconnectar de fora per connectar a través de la pràctica creativa. Treball de present conscient.
Continguts
Conceptes:
Fanzine, publicació autoeditada, creativitat, divulgació, conscienciació, reivindicació, informar, treball manual o digital…
Procediments:
Treball guiat pas a pas, creació lliure a partir d’una pauta, expressió lliure, debat o reflexió comú.
Actituds:
Concentració, paciència, confiança, capacitat d’anàlisi, síntesi, reflexió, expressió…
Metodologia
Abans:
Si el centre vol tractar una temàtica en concret serà positiu treballar-la prèviament amb el grup perquè el dia del taller ja tingui el tema present.
El fanzine es pot fer manual o digital. Prèviament, el professorat comunicarà a la tallerista de quina manera el vol fer. Si és manual, l’alumnat o el centre hauran d’aportar cert material (tisores, barres adhesives, fulls A4 i revistes i diaris per retallar) i si és digital cada alumne haurà de tenir el seu dispositiu electrònic (com ordinador o tauleta) i accés a internet (plataforma Canva o altres).
Durant:
Abans:
- No és necessari cap coneixement previ.
S’acordarà data i hora de cada sessió amb el centre.
Es decidirà un tema per enfocar els fanzines. El pot proposar el centre o la tallerista. Es podrà sol·licitar a l’alumnat fer una recerca prèvia (abans del taller) del tema en qüestió.
Durant:
- Introducció a l’activitat i presentació sobre fanzines. Què són? Com es poden fer? Exemples.
- Execució del fanzine
- Presentació dels fanzines i tancament per compartir l’experiència.
Després:
- Si el centre ho vol, es podran fer còpies dels fanzines per a repartir entre els alumnes del centre o de l’aula o fora.
Després:
Un cop acabada aquesta sessió, si el grup ho vol, es podran fer còpies dels fanzines (a càrrec del centre) per a repartir entre l’alumnat de l’aula o fora i difondre la temàtica treballada. Si el grup vol ampliar el taller i fer-ne més sessions per fer-lo més complet o fer-hi alguna altra dinàmica relacionada, podrà sol·licitar-ho a la tallerista.
Recursos
Observacions
El taller té una durada d’1 sessió de 3 hores (seguides).
Si el grup ho prefereix, es pot fer 1 sessió d’1 hora per a fer la part teòrica
(presentació i inici), i una 2ª sessió un altre dia, de 2 hores, per a executar el
fanzine
(Tallerista graduada en conservació-restauració de Béns culturals, amb titol d'informadora juvenil i experta en divulgació cultural i activitats d'expressió artística).
|