139. COLLAGE 

Sessions: 1
Observacions:

Durada: 120
Observacions Durada:

Lloc: Aula. Es necessitarà un espai amb taules i cadires per fer l’activitat
Màxim per grup: 25

Destinataris

3r educació primària
4t educació primària
5è educació primària
6è educació primària
1r ESO
2n ESO
EDUCACIÓ ESPECIAL
3r ESO
4t ESO
FPB
CFGM
CFGS
1r batxillerat
2n batxillerat
EPA (educacio persones adultes)
Professorat
ARTISTIC BATXILLERAT
MENORS PROTECCIÓ

Responsable/s

LIGERO MUÑOZ CECILIA  

 

Descripció
El collage és una manera creativa i divertida d’expressar idees amb retalls d’imatges, paraules, colors i textures. En aquest taller coneixerem artistes del collage actuals i d’avantguarda i experimentarem amb tècniques senzilles per crear obres personals a partir de materials quotidians. A través d’exercicis pautats, cada alumne podrà explorar la seva imaginació i iniciar el seu propi “junk journal” (diari de retalls).

Objectius
- Fomentar la creativitat i l’expressió personal i emocional a través d’una tècnica artística accessible i divertida.
- Descobrir el collage com a llenguatge visual i conèixer referents actuals i precursors.
- Estimular la imaginació i la capacitat narrativa.
- Desenvolupar habilitats manuals i de composició.
- Promoure la reutilització i el reciclatge creatiu de materials de fàcil accés.
- Potenciar la reflexió i l’autoconeixement a través de projectes personals.
- Aconseguir desconnectar de fora per connectar a través de la pràctica creativa. Treball de present conscient.
- Fomentar el treball autònom i la confiança en les pròpies idees i produccions artístiques.


Continguts
Conceptes: Collage, llenguatge visual, composició, textura, color, forma, creativitat, experimentació, reciclatge, expressió personal, referents artístics actuals i d’avantguarda.
Procediments: Exploració de tècniques diverses de collage (retall de paraules, paisatge sense tisores, dibuix amb tisores, composició abstracta, retrat monocromàtic), ús de materials quotidians, creació lliure a partir d’exercicis pautats, experimentació amb combinacions de text i imatge, observació d’exemples artístics.
Actituds: Atenció, curiositat, obertura a l’experimentació, capacitat d’improvisació, confiança en la pròpia creativitat, respecte i valoració de les propostes dels altres, paciència…

Metodologia
Abans: No és necessària preparació prèvia per part del grup. La tallerista introduirà l’activitat des de 0, tant per alumnes que ja hagin experimentat amb el collage com per alumnes que no sàpiguen què és?
L'alumnat o el centre hauran d’aportar cert material que ja s’especificarà (com per exemple: tisores, barres adhesives, fulls A4 i revistes i diaris per retallar). La tallerista aportarà material específic.

Durant: - Introducció a l’activitat i presentació de referents artístics.
- Execució de diferents exercicis pautats de collage.
- Explicació de què és un junk journal, exemples i, si es sol·licita, inici de la pràctica.
Després:
- Cada alumne podrà continuar el seu junk journal (diari de retalls) o preparar algun projecte de l’aula amb la tècnica del collage (cartells, treballs, decoració, etc.)

Després: Un cop acabat el taller, cada alumne podrà continuar el seu junk journal pel seu compte, o es podran ampliar les sessions del taller per a seguir amb la pràctica amb la tallerista. També es podrà organitzar una exposició al centre per a mostrar les obres, o preparar algun treball de l’aula com cartells informatius, o quelcom relacionat amb el temari d’alguna assignatura.

Recursos

MaterialEquipamentAporta respoAporta centre
Presentació, vídeo 
Ordinador 
Projector - canó 
Tisores, adhesiu, cartolines, fulls A4, revistes/diaris 
Material específic: adhesius, stickers, plegadores, segells... 


Observacions

Activitat adaptable a tota mena de grups.