165. POBLAT TALAIÒTIC DE TORRE D'EN GALMÉS 

Sessions: 1
Observacions:

Durada: 150
Observacions Durada:

Lloc: Poblat talaiòtic de Torre d’en Galmés, Alaior. Punt de trobada:aparcament jaciment
Màxim per grup: 30

Destinataris

P3 educació infantil
P4 educació infantil
P5 educació infantil
1r educació primària
2n educació primària
3r educació primària
4t educació primària
5è educació primària
6è educació primària
1r ESO
2n ESO
EDUCACIÓ ESPECIAL
3r ESO
4t ESO
FPB
CFGM
CFGS
1r batxillerat
2n batxillerat
EPA (educacio persones adultes)
famílies
Professorat
altres grups
ARTISTIC BATXILLERAT
MENORS PROTECCIÓ

Responsable/s

LIGERO MUÑOZ CECILIA  

 

Descripció
La visita al poblat talaiòtic de Torre d’en Galmés (Alaior) ens permet conèixer de primera mà un dels jaciments prehistòrics més grans i rellevants de Menorca. A través d’un recorregut guiat i participatiu, l’alumnat descobrirà com vivien els talaiòtics: les seves cases, els espais comunitaris, els objectes d’ús quotidià i les seves creences. La visita es complementa amb la mostra de rèpliques de materials arqueològics i una demostració/pràctica de tir amb fona, per entendre millor el paper dels foners balears a l’antiguitat.

Objectius
- Apropar l’alumnat a la cultura talaiòtica i al patrimoni històric de Menorca.
- Comprendre com era la vida quotidiana dels pobladors (alimentació, habitatge, eines, rituals, defensa…).
- Valorar el patrimoni cultural i natural com a recurs educatiu, social i turístic.
- Desenvolupar curiositat i respecte cap a altres formes de vida i cultures.
- Reconèixer la importància de l’arqueologia com a ciència per entendre el passat.


Continguts
Conceptes: Prehistòria de Menorca, elements arquitectònics i funcionals del poblat (talaiots, recinte de taula, hipogeus, cercles, muralles, sistemes de recollida d’aigua), relacions entre els pobladors de Menorca i altres cultures mediterrànies (fenicis, romans), la figura del foner balear i el seu paper històric.
Procediments: Visita guiada amb recorregut per les diferents estructures del jaciment, observació i anàlisi d’elements patrimonials, experimentació amb rèpliques d’objectes talaiòtics i demostració/pràctica de tir en fona, dinàmica participativa amb preguntes i hipòtesis.
Actituds: Respecte i cura del patrimoni cultural i natural, interès i curiositat per comprendre altres formes de vida, valoració del treball científic i de la recerca arqueològica, esperit crític i reflexió sobre el passat i la seva influència en el present i futur.

Metodologia
Abans: No és necessària preparació prèvia per part del grup. Encara que pot ser positiu que el professorat introdueixi a l’aula conceptes bàsics de la Prehistòria de Menorca i la cultura talaiòtica.

Encara que no és imprescindible, el professorat pot introduir a l’aula conceptes bàsics de la Prehistòria de Menorca i la cultura talaiòtica.

Durant: La visita es desenvolupa de manera dinàmica i participativa: breu presentació inicial, recorregut amb aturades explicatives i observació d’elements arquitectònics i naturals (complement: mostra de rèpliques de materials i demostració i pràctica de tir en fona). Es fomenta en tot moment la interacció amb l’alumnat a partir de preguntes, hipòtesis i comentaris.


Després: Després de la visita es poden fer activitats de continuïtat a l’aula (debats, treballs de recerca, murals, línies del temps, maquetes…) per reforçar els coneixements adquirits i establir vincles amb altres matèries (història, art, ciències socials, llengües…).


Recursos

MaterialEquipamentAporta respoAporta centre
Qúestionaris, Diptics/trípics i altres publicacions 
Rèpliques de material, fones, etc. 


Observacions