Sessions:
1
Observacions:
Durada:
90
Observacions Durada:
Lloc:
L'activitat estarà preparada per a realitzar al Centre de Geologia de Menorca
Màxim per grup:
8
Destinataris
| 1r ESO |
| 2n ESO |
| 3r ESO |
| 4t ESO |
| CFGM |
Responsable/s
Descripció
L’activitat destaca la importància de protegir la biodiversitat i la reserva de la biosfera de Menorca, centrant-se en la problemàtica que causen les espècies invasores per la seva conservació. El que no saben els alumnes que s'estan a punt d'endinsar en aquest escape room és que no tothom voldrà preservar les espècies de l'illa.
Els participants es divideixen en dos equips: un a favor de les espècies invasores i l’altre en contra. Hauran de resoldre enigmes i proves demostrant els seus coneixements i habilitats per poder sortir. Quines són les espècies presents, quins impactes, causes o estratègies per la seva gestió, són alguns dels pilars de la cursa entre detractors i partidaris de la seva gestió. Només un acabarà dominant la gestió, però un tercer participant en podrà sortir greument perjudicat: la biodiversitat de Menorca.
Objectius
- Sensibilitzar els estudiants sobre la importància de la biodiversitat de l'illa, la seva singularitat i vulnerabilitat.
- Entendre els principals impactes de les espècies invasores als ecosistemes naturals i sobre altres espècies.
- Fomentar el coneixement de com afrontar la problemàtica de les espècies invasores i com gestionar-les.
- Proporcionar aprenentatge vivencial, pràctic i significatiu.
Continguts
Conceptes:
Biodiversitat, espècie invasora, espècie autòctona, scape room, gestió de fauna i flora, problemàtica ambiental
Procediments:
A través d'aconseguir coneixement i utilitzar-lo per la superació de proves ens permet avançar fins a la prova final. Podrem salvar les espècies autòctones de l'illa o guanyaran les invasores?
Actituds:
Educar i conscienciar als joves participants amb la importància de preservar la reserva de la biosfera. Conèixer les problemàtiques d’un món global cada cop més connectat.
Metodologia
Abans:
No fa falta cap preparació prèvia per a fer l'activitat, de la mateixa manera un cop acabada farem una petita avaluació d'ella i donarem pas a què els joves parlin dels seus dubtes i inquietuds respecte al tema.
No s’ha de desenvolupar cap tasca prèvia des del centre o a l’aula per dur a terme l’activitat.
Durant:
Durant: Volem que l'aprenentatge de coneixements sigui el més vivencial i pràctic possible. Creiem que realitzar un Escape Room fa que des d'un bon principi aquesta activitat es vegi com un espai lúdic i ens serveixi per al desenvolupament físic i mental dels participants, al mateix temps que assolim i entenem conceptes nous.
Després:
Després: Un cop duta a terme l'activitat farem una valoració amb alumnes i professors de l'activitat i obrirem l'espai per tenir una mica de debat amb els coneixements adquirits al llarg de la sessió.
Es donarà fulletons i un llibre sobre les espècies invasores de l'illa per grup i centre que realitzin l'activitat per poder aprofundir en el tema.
Recursos
Observacions
Tècnic superior en Educació i control ambiental, monitor i director de lleure