176. TERRITORINSULART. ESTAMPACIÓ ARTESANAL INSPIRADA EN LA FLORA BALEAR 

Sessions: 1
Observacions:

Durada: 120
Observacions Durada:

Lloc: El taller es pot realitzar dins de l’aula de plàstica o similar. És necessari poder tenir una aixeta
Màxim per grup: 30

Destinataris

5è educació primària
6è educació primària
1r ESO
2n ESO
3r ESO
4t ESO
CFGM
CFGS
1r batxillerat
2n batxillerat
famílies
ARTISTIC BATXILLERAT
MENORS PROTECCIÓ

Responsable/s

GIUSTO OLAVARRIA CAMILA YALUZA  

 

Descripció
Territorinsulart no parla de quelcom visible, sinó d’allò invisible que ens envolta.

Parla d’observació, reflexió, experimentació, coneixement històric i apreciació del nostre patrimoni natural. Parla d’experimentar i d’improvisar, de viure la creació artística com una experiència enriquidora.

Parlem de tinta, de suports, de materials, d’educació mediambiental, però sobretot d’aprenentatge transversal i de creativitat.

Aquest projecte vol endinsar al participant en un procés creatiu diferent —probablement fins ara desconegut— on pugui aprendre els orígens de la reproducció gràfica a través de la botànica característica de les Balears. Es tracta de conèixer l’entorn i representar-lo en una obra gràfica pròpia.

Farem un tast de diferents tècniques gràfiques com el linogravat, la monotípia o la serigrafia. Produirem obra pròpia, treballada tant de manera col·lectiva com individual.


Objectius
Coneixement de tècniques i conceptes relacionats amb la reproducció gràfica.
• Aprendre els orígens històrics del gravat, donant a entendre a l’alumnat l’origen de la reproducció gràfica fent una retrospectiva amb exemples i comparacions amb el món actual.

• Comprendre els materials i eines que intervenen a cada tècnica, aprenent nou vocabulari tècnic de les diferents disciplines.

Apreciació de l'entorn natural, en aquest cas, de la flora balear.
• Reconeixement de les espècies més abundants i comuns de l'entorn a través de mostres vegetals.

• Coneixement de les característiques i habitats de diverses espècies.

• Apreciació de l’entorn a través del coneixement d’espècies protegides, destacant el seu grau de vulnerabilitat i ubicació a l’illa.

Compartir experiències fomentant el debat i la reflexió.
• Contribuir a la participació col·lectiva a través de les seves creacions i experiències sobre el treball executat.

• Apreciar de manera respectuosa les diferents opinions sobre el procés de treball en el moment de la cloenda.

Contribució a la creació i a l'experimentació, tant de manera individual com grupal.
• Gaudir d’una experiència nova compartint materials i aprenent la seva utilització de manera organitzada i cooperativa.

• Aplicar de manera inspiradora resultats artístics obtinguts pels companys a través de l’experimentació de les eines.


Continguts
Conceptes: Conceptes

La serigrafia és una tècnica d’estampació planogràfica en què la imatge es transfereix mitjançant una malla de seda tensada sobre un bastidor. El disseny es revela sobre la malla emulsionada utilitzant un fotolit: aquest s’exposa a la llum perquè l’emulsió fotosensible s’endureixi en les zones il·luminades. Les parts cobertes pel negre del fotolit, en canvi, romanen toves i es retiren amb aigua a pressió, deixant la imatge lliure de tinta. Això permet que la tinta passi a través de la malla només en les àrees del disseny, estampant-se sobre suports com paper o tela.


Aquest taller està adaptat segons el nivell educatiu en el qual es realitza el taller, tal com s’explica a continuació.

Els estudis sobre la botànica balear són crucials per a la conservació de la biodiversitat de les Illes Balears i per entendre els processos ecològics i evolutius dels seus ecosistemes. A
més, la botànica té un valor inherent com a patrimoni cultural i natural de la regió, ja que moltes plantes són apreciades per la seva bellesa i importància ecològica.
En resum, la botànica de Menorca abasta l'estudi de la rica i diversa flora de l'illa, la qual té una gran importància ecològica, cultural i científica.

Durant el taller, distribuïm l’aprenentatge de la flora balear en dues seccions, les plantes més abundants de l’illa i les que estan en situació de vulnerabilitat i, per tant, protegides. En aquest cas, emprarem exemplars vegetals de les plantes invasores i les altres serviran d’inspiració per crear la nostra composició.

Procediments: Els participants, a partir dels 10 i 12 anys, aprendran el procediment d’elaboració d’una pantalla serigrafiada mitjançant l’explicació teòrica a l’aula, que anirà acompanyada de material audiovisual. Cal destacar que aquest procés requereix instal·lacions adaptades, l’ús de productes químics i un temps específic per a la creació de la pantalla de serigrafia. Per això, el projecte se centra en l’adquisició de coneixements orientats a l’aprenentatge d’aquesta tècnica.

L’activitat es realitza en grups reduïts, amb un màxim de 15 alumnes per tallerista. Cada participant ha de portar una peça de roba per estampar i, mentre espera el seu torn, treballa el coneixement de la flora de les Balears a través de fitxes i dibuixos estampats amb tècniques de gravat, identificant-ne característiques i peculiaritats. Els alumnes són cridats de dos en dos per preparar la seva peça amb un cartó protector i estampar-la amb l’ajuda de la tallerista, que els orienta en l’aplicació uniforme de la tinta i la pressió adequada. Les peces s’estenen en una corda per assecar-se i poden recollir-se l’endemà.

Actituds: Es fomentarà la curiositat i l’interès per descobrir una tècnica artística i científica poc habitual. Els participants desenvoluparan una actitud de respecte i cura envers el material, els espais de treball i les produccions dels companys i companyes.
Es promourà la responsabilitat en el seguiment del procés, especialment pel que fa a l’ús segur dels productes químics i a la neteja posterior.
També es treballarà l’esperit crític i creatiu a través de l’experimentació amb composicions pròpies, i es valorarà el treball cooperatiu i l’ajuda mútua en l’organització dels torns. Finalment, es potenciarà la paciència i la constància, necessàries per seguir les diferents fases del procés i apreciar els resultats finals.


Metodologia
Abans: Si l’activitat es duu a terme en un centre educatiu, poden aportar elements que vulguin combinar amb els exemplars botànics i així donar continuació a algun tema concret que estiguin treballant a la matèria d'Educació Visual i Plàstica.

Durant: Si l’activitat es duu a terme en un centre educatiu, poden aportar elements que vulguin combinar amb els exemplars botànics i així donar continuació a algun tema concret que estiguin treballant a la matèria d'Educació Visual i Plàstica.
Després:

Recursos

MaterialEquipamentAporta respoAporta centre
Presentació, vídeo 
Qúestionaris, Diptics/trípics i altres publicacions 
Ordinador 
Projector - canó 
Papers dina4 
Paper cuina o paper normal 


Observacions