54. LES CARTES SOBRE LA TAULA: CONVERSES TRANSFORMADORES SOBRE VALORS
Sessions:
1
Observacions:
Durada:
90
Observacions Durada:
Lloc:
Aula
Màxim per grup:
30
Destinataris
| 1r educació primària |
| 2n educació primària |
| 3r educació primària |
| 4t educació primària |
| 5è educació primària |
| 6è educació primària |
| 1r ESO |
| 2n ESO |
| 3r ESO |
| 4t ESO |
| FPB |
| CFGM |
| CFGS |
| 1r batxillerat |
| 2n batxillerat |
| EPA (educacio persones adultes) |
| famílies |
| Professorat |
| ARTISTIC BATXILLERAT |
| MENORS PROTECCIÓ |
Responsable/s
Descripció
Taller vivencial basat en el llibre-joc “Las Cartas sobre la Mesa”, creat per la mateixa tallerista, per treballar valors, actituds i competències relacionals a través de dinàmiques lúdiques. Mitjançant cartes il·lustrades, un dau i altres elements simbòlics, es generen converses transformadores que permeten reflexionar sobre l’amabilitat, la convivència i el benestar personal i col·lectiu.
El joc està format per diferents tipus de cartes (valors, circumstàncies, competències relacionals i objectius vitals) que actuen com a desencadenants de la conversa. A través d’aquestes cartes, els participants connecten amb experiències personals i col·lectives, posen sobre la taula situacions reals del seu dia a dia i assagen maneres noves de mirar i afrontar la convivència. D’aquesta manera exposen la seva narrativa del món i escolten la dels altres, creant una nova narrativa comuna i fent que la conversa que es desenvolupa mitjançant el joc sigui transformadora.
1. Acollida i presentació (10 min):
• Dinàmica breu de trenca gel de tipus “mar o muntanya” per crear un clima de confiança.
• Explicació del joc: tipus de cartes, dinàmica general
2. Desenvolupament del joc (60 min)
• El grup s’organitza en cercle i es reparteixen cartes.
• A cada torn, un participant llança el dau i treu una carta. Segons el nombre del dau, les cartes poden proposar:
Preguntes personals (com afecta la seva vida o grup classe el valor de la carta).
Situacions de vida on el grup ha de decidir com reaccionaria.
Reptes relacionals que es resolen mitjançant role-playing, cooperació o petites dinàmiques.
• Els companys poden aportar idees, experiències o solucions segons el tipus de carta.
• Segons com es resol la situació a afrontar, el participant es queda o no amb aquella carta que podrà utilitzar més endavant a un altre torn.
3. Tancament i síntesi (10 min)
• Es comparteix què ha descobert cadascú durant la partida.
• El grup construeix un “mapa col·lectiu de valors i competències” amb les cartes i conclusions més significatives.
4. Espai de valoració (10 min)
• Presentació de la Brúixola dels Valors: un qüestionari gamificat en què cada participant puntua en escala Likert (1-10) aspectes relacionats amb el taller i el mateix coneixement dels valors.
Objectius
• Conèixer i reflexionar sobre valors personals i socials.
• Desenvolupar habilitats de comunicació assertiva i escolta activa.
• Afavorir l’autoconeixement i la identificació de propis valors i actituds.
• Prevenir conflictes i millorar la convivència.
• Enfortir la cohesió de grup i el sentiment de pertinença
Continguts
Conceptes:
• Els valors personals i socials com a motors de convivència i benestar col·lectiu: descoberta i reflexió sobre l’amabilitat, l’empatia, la responsabilitat i la cooperació.
• Les competències relacionals i comunicatives: habilitats per gestionar emocions, posar límits, resoldre conflictes i afavorir la comunicació assertiva i l’escolta activa. Així com estratègies per a la regulació i gestió emocional: eines pràctiques per identificar i expressar emocions, afrontar situacions difícils i millorar el clima emocional de l’aula.
• Objectius de vida i motivacions personals: reconeixement dels propis interessos, aspiracions i projectes, i la seva relació amb el benestar individual i de grup.
• Anàlisi i atenció a les necessitats socials del grup: vinculació, sentiment de pertinença, qualitat dels vincles d’amistat, familiars i de parella.
• Reflexió vivencial sobre la qualitat del clima de l’aula, la convivència i la construcció d’una narrativa compartida.
• Desenvolupament del pensament crític i de l’autoestima a partir del joc, la conversa i la presa de decisions compartida.
Procediments:
• Ús de dinàmiques lúdiques amb cartes, daus i tot un “kit” d’elements simbòlics per desencadenar reflexions i converses transformadores.
• Facilitació de l’expressió personal i la connexió emocional a partir d’experiències pròpies dels participants, tot traslladant les situacions del joc a contextos reals de la seva vida quotidiana (amistats, família, relacions sentimentals, grup classe...).
• Disseny d’espais de role-playing i simulació per assajar estratègies de resolució de conflictes, gestió d’emocions i presa de decisions col·lectives.
• Pràctica guiada de l’escolta activa, la comunicació assertiva, l’empatia i la validació de les emocions pròpies i dels altres.
• Introducció d’eines pràctiques per a la regulació emocional i el benestar.
• Dinàmiques d’avaluació i autoavaluació gamificades (brúixola de valors) per prendre consciència del propi procés i establir petites fites de millora personal i grupal.
Actituds:
• Actitud d’obertura, escolta profunda i respecte cap a totes les vivències i opinions, promovent la confiança i la seguretat emocional en el grup.
• Implicació activa en el procés, amb disponibilitat per aprendre de les diferències i construir una narrativa col·lectiva enriquidora.
• Compromís en la recerca conjunta de solucions creatives, accions cooperatives i millora del benestar comú.
• Voluntat d’autorevisió, consciència dels propis valors i actitud crítica envers els hàbits o dinàmiques que dificulten la convivència i el creixement personal.
Metodologia
Abans:
No requereix preparació específica per part del centre educatiu, només en el moment de l’organització de la sessió intercanviar algunes dades sobre com és grup al qual se li aplicarà el taller.
Durant:
Abans del taller
• Contacte amb el centre per conèixer les característiques del grup i adaptar el llenguatge i els exemples a l’edat.
• Preparació del material (cartes, daus, situacions, brúixola de valors, etc.).
Durant el taller
• Dinàmiques vivencials, lúdiques i participatives.
• Treball en cercle per afavorir la igualtat i la cohesió.
• Conversa guiada i dramatitzacions.
• Construcció col·lectiva de coneixement a partir de les experiències dels participants.
Després del taller
• Posada en comú i síntesi col·lectiva.
• Autoavaluació i valoració gamificada amb la brúixola dels valors.
• Opció de donar al professorat alguns materials de seguiment a més de la possibilitat de continuïtat.
Després:
Existeix la possibilitat de desenvolupar activitats de continuïtat tant amb les cartes com sense elles. “Las Cartas sobre la Mesa” és un recurs versàtil amb diferents modalitats de petits jocs que aborden diverses dimensions de la identitat personal i social.
En funció de les necessitats detectades al grup, es poden organitzar tallers de seguiment centrats en temàtiques específiques com ara:
• Relacions interpersonals i convivència.
• Benestar emocional i autoregulació.
• Pressió estètica i autoconcepte.
• Sexualitat i gènere.
• Resolució de conflictes.
• Relació amb les xarxes socials i ús crític de la tecnologia.
Així, el taller es presenta com una proposta genèrica però amb múltiples aplicacions i adaptacions a diferents àmbits socials i educatius segons les necessitats del centre i del grup.
Recursos
Observacions
Es tracta d’un recurs original i creat localment a Menorca, dissenyat específicament per treballar la convivència i l’educació en valors des d’una metodologia innovadora i lúdica.
El taller “Las Cartas sobre la Mesa” és altament versàtil i s’adapta al nivell educatiu i a les necessitats específiques de cada grup. Tot i que es presenta una fitxa genèrica, la dinamització es pot ajustar en complexitat i enfocament segons el cicle educatiu.
Ja s’han realitzat proves i adaptacions amb grups de cicles mitjans i superiors de Primària, primer i segon cicle d’ESO, PFI a Catalunya i Batxillerat, amb molt bona acollida.
Aquesta flexibilitat permet treballar des d’una aproximació més lúdica i introductòria a Primària fins a dinàmiques més reflexives i profundes a Secundària i postobligatòria.
|