175. TERRITORINSULAR. ESTAMPACIÓ ARTESANAL INSPIRADA EN LA FLORA BALEAR. LINOGRAVAT 

Sessions: 1
Observacions:

Durada: 120
Observacions Durada:

Lloc: El taller es pot realitzar dins de l’aula de plàstica o similar. És necessari poder tenir una aixeta
Màxim per grup: 30

Destinataris

1r educació primària
2n educació primària
3r educació primària
4t educació primària
5è educació primària
6è educació primària
1r ESO
2n ESO
EDUCACIÓ ESPECIAL
3r ESO
4t ESO
FPB
CFGM
CFGS
1r batxillerat
2n batxillerat
EPA (educacio persones adultes)
famílies
Professorat
altres grups
ARTISTIC BATXILLERAT
MENORS PROTECCIÓ

Responsable/s

GALÍ I SEGURA LAURA  

 

Descripció
Territorinsulart no parla de quelcom visible, sinó d’allò invisible que ens envolta.

Parla d’observació, reflexió, experimentació, coneixement històric i apreciació del nostre patrimoni natural. Parla d’experimentar i d’ improvisar, de viure la creació artística com una experiència enriquidora.

Parlem de tinta, de suports, de materials, d’educació mediambiental, però sobretot d’aprenentatge transversal i de creativitat.

Aquest projecte vol endinsar al participant en un procés creatiu diferent —probablement fins ara desconegut— on pugui aprendre els orígens de la reproducció gràfica a través de la botànica característica de les Balears. Es tracta de conèixer l’entorn i representar-lo en una obra gràfica pròpia.

Farem un tast de diferents tècniques gràfiques com el linogravat, la monotípia, la cianotípia o la serigrafia. Produirem obra pròpia, treballada tant de manera col·lectiva com individual.


Objectius
Territorinsulart consisteix en quatre tallers d’estampació artesanal basats en les següents tècniques de reproducció gràfica: la monotípia, el linogravat, la serigrafia i cianotípia.

L’objectiu és que els participants coneguin tècniques artístiques més enllà del llapis, la goma, i que puguin experimentar amb diversos suports i materials. D’aquesta manera, es fomenta la imaginació i la creativitat.

Les activitats inclouen una introducció teòrica sobre la tècnica específica i una breu explicació d’altres tècniques de reproducció gràfica, com la litografia, la xilografia i l'aiguafort.

El projecte es vincula amb el territori insular, concretament, amb la flora balear. A través d’aquesta, experimentarem amb tècniques d’estampació amb les quals generarem la nostra pròpia obra.
Així doncs, amb aquests tallers combinarem l’aprenentatge de noves disciplines artístiques amb el coneixement de l’entorn que ens envolta.


Objectius específics:

Coneixement de tècniques i conceptes relacionats amb la reproducció gràfica.
• Aprendre els orígens històrics del gravat, donant a entendre a l’alumnat l’origen de la reproducció gràfica fent una retrospectiva amb exemples i comparacions amb el món actual.

• Comprendre els materials i eines que intervenen a cada tècnica, aprenent nou vocabulari tècnic de les diferents disciplines.



Apreciació de l'entorn natural, en aquest cas, de la flora balear.
• Reconeixement de les espècies més abundants i comuns de l'entorn a través de mostres vegetals.

• Coneixement de les característiques i habitats de diverses espècies.

• Apreciació de l’entorn a través del coneixement d’espècies protegides, destacant el seu grau de vulnerabilitat i ubicació a l’illa.



Compartir experiències fomentant el debat i la reflexió.
• Contribuir a la participació col·lectiva a través de les seves creacions i experiències sobre el treball executat.

• Apreciar de manera respectuosa les diferents opinions sobre el procés de treball en el moment de la cloenda.

Contribució a la creació i a l'experimentació, tant de manera individual com grupal.
• Gaudir d’una experiència nova compartint materials i aprenent la seva utilització de manera organitzada i cooperativa.
• Aplicar de manera inspiradora resultats artístics obtinguts pels companys a través de l’experimentació de les eines.



Continguts
Conceptes: La tècnica del linogravat és una disciplina artística que consisteix a treballar sobre
una base rígida de linòleum, on es realitzen incisions amb una eina de tall
anomenada gúbia.

És una tècnica que funciona en negatiu, és a dir, les parts buidades de la matriu quedaran en blanc a l’estampa final. El linogravat es caracteritza per la creació de composicions amb forts contrastos i permet aplicar un gran nivell de detall i precisió. A partir d’una mateixa matriu es poden obtenir tantes còpies com es desitgin.

Aquest taller està adaptat segons el nivell educatiu en el qual es realitza el taller, tal com s’explica a continuació.

Pel que fa a l’aprenentatge sobre el medi ambient, emprarem la flora balear com a objecte d’estudi mentre apliquem la tècnica del taller.
Els estudis sobre la botànica balear són crucials per a la conservació de la biodiversitat de les Illes Balears i per entendre els processos ecològics i evolutius dels seus ecosistemes. A
més, la botànica té un valor inherent com a patrimoni cultural i natural de la regió, ja que moltes plantes són apreciades per la seva bellesa i importància ecològica.
En resum, la botànica de Menorca abasta l'estudi de la rica i diversa flora de l'illa, la qual té una gran importància ecològica, cultural i científica.

Durant el taller, distribuïm l’aprenentatge de la flora balear en dues seccions, les plantes més abundants de l’illa i les que estan en situació de vulnerabilitat i, per tant, protegides. En aquest cas, emprarem exemplars vegetals de les plantes invasores i les altres serviran d’inspiració per crear la nostra composició.

Procediments: Els participants a partir dels 12 (1 ESO) anys treballaran la matriu de linòleum, creant un segell.
Experimentaran el dibuix en negatiu o positiu, ja que la imatge es reprodueix invertida al paper. Aprendran a tallar la planxa amb gúbies, així com els processos
d’entintat i estampació.


Cada alumne dibuixa el seu disseny, inspirat en la flora balear, sobre una planxa de linòleum, i talla les parts que vol deixar en blanc. Després s’aplica tinta i es pressiona la planxa sobre el paper per obtenir la impressió. Els alumnes poden fer diverses còpies i participar en un mural col·lectiu.

Linogravat per menors de 12 anys:
Els participants més joves estamparan matrius proporcionades per les talleristes, treballant la composició, la combinació de colors i els efectes de matrius tallades en positiu i en negatiu. Els participants fins als 12 anys realitzaran una composició gràfica, creant una postal o un pòster col·lectiu.

Amb els segells facilitats per les talleristes, experimentaran amb tintes de diversos colors, creant degradats i simetries. Faran dues còpies: una per familiaritzar-se amb
els materials i una altra amb un enfocament més compositiu.


Els participants més joves no utilitzaran les gúbies de tall, ja que són una eina perillosa si no s’empra amb cura, aquesta pràctica està reservada pels participants més majors que puguin aplicar la tècnica.

Actituds: Es fomentarà la curiositat i l’interès per descobrir una tècnica artística poc habitual. Els participants desenvoluparan una actitud de respecte i cura envers el material, els espais de treball i les produccions dels companys i companyes.
Es promourà la responsabilitat en el seguiment del procés, especialment pel que fa a l’ús segur dels productes ii a la neteja posterior.
També es treballarà l’esperit crític i creatiu a través de l’experimentació amb composicions pròpies, i es valorarà el treball cooperatiu i l’ajuda mútua en l’organització dels torns. Finalment, es potenciarà la paciència i la constància, necessàries per seguir les diferents fases del procés i apreciar els resultats finals.



Metodologia
Abans: Si l’activitat es duu a terme en un centre educatiu, poden aportar elements que vulguin combinar amb els exemplars botànics i així donar continuació a algun tema concret que estiguin treballant a la matèria d'Educació Visual i Plàstica.

Durant: La metodologia es divideix en una part teòrica i una part pràctica.
La sessió comença amb la presentació dels conceptes fonamentals que es treballaran, mitjançant una explicació clara i estructurada. Aquesta fase teòrica s’acompanya de recursos audiovisuals —com fotografies, vídeos educatius i presentacions—, així com d’exemplars de llibres i prototips relacionats amb les tècniques que es desenvoluparan.
L’objectiu és oferir una base sòlida que faciliti l’aplicació pràctica dels continguts i fomentar un aprenentatge actiu i significatiu.
Per altra banda, amb relació al mètode de treball, aquest serà grupal en tots els tallers. Els alumnes compartiran amb els companys dinàmiques de treball i processos nous, realitzant procediments de feina en grup enriquidors i positius. Així mateix, en el desenvolupament d'aquesta proposta volem assegurar-nos de posar en pràctica l’aprenentatge DUA i garantir a l'alumnat diverses formes d'aprendre. És per això que disposem de diversos equipaments per explicar i executar l’activitat, com per exemple, vídeos, prototips, llibres i suports audiovisuals.
Durant la part pràctica els participants realitzaran obra pròpia compartint processos de creació amb la resta del grup, fomentant un ambient cooperatiu i dinàmic.
Després de la part pràctica es realitza una cloenda col·lectiva on es comparteixen els resultats amb el grup de treball, reflexionem sobre els conceptes nous adquirits i compartim opinions sobre el procés creatiu.

Després: Posteriorment, es pot continuar treballant a classe els conceptes apresos, i es pot vincular amb altres tècniques artístiques, com la fotografia, el collage o el gravat.

Recursos

MaterialEquipamentAporta respoAporta centre
Tot el necessàri pel taller 
Neteja 


Observacions

Des de Territorinsulart presentem 4 projectes a nom de Laura Galí i Camila Giusto, relatiu a 4 tècniques d'estampació diferents.