Sessions:
1
Observacions:
Durada:
120
Observacions Durada:
Lloc:
A l'aula
Màxim per grup:
30
Destinataris
| 1r ESO |
| 2n ESO |
| 3r ESO |
| 4t ESO |
Responsable/s
| FORUM D ENTITATS DEL TERCER SECTOR DE MENORCA | | |
Descripció
L’alumnat descobreix, a través de reptes i dinàmiques, que cooperar és essencial per aconseguir objectius comuns. Primer han de resoldre un missatge secret treballant en equip. Després reflexionen sobre si realment es pot canviar el món i debaten contra les excuses habituals per no participar. Finalment, coneixen associacions i entitats de l’illa i els seus èxits com a exemple real de col·laboració i transformació social.
Objectius
- Valorar la importància de la cooperació i el treball en equip per aconseguir objectius comuns.
- Desenvolupar una actitud crítica davant les excuses per no participar i defensar la importància de la participació ciutadana.
- Conèixer el paper i els èxits de les associacions i entitats locals com a exemples reals de transformació social.
- Desenvolupar una sèrie d'arguments bàsics sobre el valor de l'associacionisme.
Continguts
Conceptes:
La col·laboració i la cooperació com a eines per assolir objectius comuns.
El valor de la participació ciutadana i la seva incidència en el canvi social.Les excuses i resistències davant la participació.
El paper d’associacions i entitats locals com a motors de transformació.
Procediments:
Resolució d’un repte cooperatiu (descoberta del missatge secret).
Treball en grup per argumentar i contraargumentar idees.
Reflexió crítica sobre les dificultats i potencialitats de la participació.
Recollida i anàlisi d’exemples d’associacions i dels seus èxits.
Actituds:
Valoració positiva del treball en equip i l’escolta activa.
Interès i obertura per conèixer experiències reals de participació social.
Rebuig de les excuses i actituds passives davant la cooperació.
Compromís i motivació per implicar-se en el canvi del propi entorn.
Metodologia
Abans:
No és necessari cap treball previ.
Durant:
La metodologia del taller es basa en un aprenentatge actiu, participatiu i vivencial, on l’alumnat és protagonista del seu propi aprenentatge. A través de dinàmiques cooperatives, debats i reflexions crítiques, es pretén que visquin en primera persona què significa col·laborar i participar en processos de canvi social.
Missatge secret: per resoldre un repte plantejat per un grup d’activistes joves, els alumnes han de cooperar, escoltar-se i compartir idees. Només amb el treball en equip aconseguiran descobrir el missatge amagat.
Els processos de la participació: a partir de la història de La Guerra de les Calderes es reflexiona si realment és possible canviar el món a través de la implicació i la participació ciutadana.
Excuses per no col·laborar: en grups, l’alumnat ha de respondre als arguments d’un adolescent que diu que “no val la pena participar”. L’activitat els anima a defensar la importància de comprometre’s i desmuntar les excuses habituals per a no implicar-se en moviments socials.
Què hem assolit? Al final del taller es fa balanç: l’alumnat coneix associacions i entitats de l’illa i descobreix quins èxits han aconseguit, veient exemples reals de cooperació i transformació social.
Després:
Si el centre està interessat en contactar i treballar amb una entitat del territori, es pot donar suport en la posada en contacte i coordinació.
Recursos
Observacions
El certificat s'ha sol·licitat, però com que és a un organisme fora de l'Estat espanyol, estam pendents de rebre'l. Quan el tinguem el farem arribar.
L'alumnat necessitarà accés a un ordinador portàtil: un cada tres alumnes seria suficient