Sessions:
1
Observacions:
Durada:
150
Observacions Durada:
Lloc:
Al pati del centre i a l'aula.
Màxim per grup:
30
Destinataris
| 3r educació primària |
| 4t educació primària |
| 5è educació primària |
| 6è educació primària |
Responsable/s
| FORUM D ENTITATS DEL TERCER SECTOR DE MENORCA | | |
Descripció
El taller proposa que l’alumnat experimenti la importància de la cooperació a través de diferents activitats: primer resolent un problema conjuntament amb pensament crític, després descobrint el paper de les entitats en la millora de la societat, i més tard elaborant propostes creatives per transformar el seu entorn (mitjançant cartells i logos). Finalment, l'alumnat coneixerà algunes de les entitats que existeixen a l'illa, a partir d'una presentació curta.
Objectius
- Desenvolupar habilitats de cooperació i treball en equip per afrontar reptes de manera col·lectiva.
- Fomentar el pensament crític i la creativitat a l’hora de proposar solucions i millores per a l’entorn.
- Conèixer el paper de les entitats i associacions en la transformació social i local.
- Potenciar la implicació personal i el compromís ciutadà envers el poble i la comunitat.
Continguts
Conceptes:
El concepte de cooperació i la seva importància en la resolució de problemes.
El mètode científic aplicat a situacions reals i quotidianes.
El concepte del bé comú
El paper de les entitats i associacions en la millora del poble i del món.
Estratègies per generar idees creatives i comunicar-les de manera atractiva.
La relació entre acció individual i col·lectiva en la transformació social.
Procediments:
Treball en equip per identificar problemes i pensar solucions conjuntes.
Ús del pensament crític: formular hipòtesis, argumentar i contrastar idees.
Cerca i anàlisi d’exemples reals d’associacionisme i entitats locals.
Dinàmiques de pluja d’idees i organitzadors gràfics per estructurar propostes.
Disseny de logos i cartells que representin un projecte de millora.
Actituds:
Respecte i escolta activa davant les idees dels companys/es.
Responsabilitat en la participació i aportació dins del grup.
Compromís amb la millora de l’entorn proper i del poble.
Obertura i interès per conèixer el paper de les entitats i associacions.
Creativitat i motivació per imaginar noves maneres de transformar la realitat.
Metodologia
Abans:
No és necessari cap treball previ.
Durant:
A) Dinàmica inicial: pensament crític i resolució cooperativa.
A la primera part del taller, es realitza una dinàmica on l'alumnat utilitza el pensament crític i el mètode científic per solucionar un problema entre tots, de manera cooperativa.
B) Descoberta de l'associacionisme.
A la segona part del taller, l'alumnat aprofita les seves habilitats de cooperació per explorar el món de l'associacionisme. Què fan les entitats per a millorar l'entorn al nostre poble/món?
C) Creativitat i projecció: imaginam canvis al nostre entorn.
Després d'haver vist un conte animat que versa sobre el món de la cooperació, l'alumnat ha de fer una pluja d'idees sobre les coses que els agradaria canviar al seu entorn. Llavors, es dividiran en grups, segons els seus interessos i, amb l'ajuda d'un organitzador gràfic que servirà com a full de ruta, s'ha de pensar un logo per al seu cartell. Quins són els seus objectius? Com els justificaran? Com poden convèncer a la resta de grups?
D) Fòrum ETS Menorca - Què hi puc fer jo?
Coneixem les entitats del nostre territori.
Després:
Si el centre està interessat en contactar i treballar amb una entitat del territori, es pot donar suport en la posada en contacte i coordinació.
Recursos
Observacions
El certificat s'ha sol·licitat, però com que és a un organisme fora de l'Estat espanyol, estam pendents de rebre'l. Quan el tinguem el farem arribar.