110. INTERPRETAM LA MORT. LA COVA DES CÀRRITX
Sessions:
1
Observacions:
Durada:
90
Observacions Durada:
Lloc:
Museu de Menorca i aula pedagògica.
Màxim per grup:
25
Destinataris
| 3r educació primària |
| 4t educació primària |
| 5è educació primària |
| 6è educació primària |
| 1r ESO |
| 2n ESO |
| EDUCACIÓ ESPECIAL |
Responsable/s
Descripció
"Interpretem la mort" és un taller que es realitza a l'aula didàctica del Museu de Menorca. S'ha recreat el jaciment arqueològic de la cova des Càrritx, una cova natural d'enterrament. En aquesta cova, a mida natural, es trobaran diferents elements d'un espai funerari que encara roman intacte gràcies al fet que el seu accés va quedar segellat durant molts anys. Aquí es trobaran les restes d'ossos, restes d'una llar de foc, reproduccions d'un aixovar funerari, (ceràmiques, pinta, braçalets, botons, etc.). A partir d'aquests objectes els alumnes hauran d'imitar el treball de l'arqueòleg i analitzar cada objecte trobat per tal d'interpretar i reconstruir el tipus de ritual que es va desenvolupar a l'interior de la cova. Entre tots haurem d'interpretar els objectes, esbrinar quina funció tenien i reconstruir quins fets succeïren dins la cova fa quasi 3.000 anys. Finalitzarem l'activitat amb la recreació del ritual funerari que es duia a terme la forma del qual haurem descobert entre tots.
Tot seguit ens traslladarem a les sales de prehistòria del Museu per observar les restes de la cova des Pas, molt semblant a la cova des Càrritx reproduïda durant el taller.
Objectius
- Transmetre nocions bàsiques sobre l'època talaiòtica, especialment vinculades a la mort: on s'enterraven, quins són els edificis més característics relacionats amb la mort, de què moria la gent durant aquest període, com s'enterraven.
- Aprendre a raonar, interpretar, deduir i, per tant, reconstruir fets del passat humà a partir dels objectes.
- Desenvolupar la curiositat per conèixer les formes de vida humana en el passat i valorar la importància que tenen les restes per conèixer i estudiar la història com a patrimoni cultural que hem de protegir.
- Iniciació del coneixement científic, amb la investigació mustidisciplinar: arqueologia, antropologia, paleopatologia, palinologia... i l'aplicació a les ciències socials.
- Identificar, valorar i respectar el patrimoni històric, cultural i artístic i assumeix les responsabilitats que suposa conservar-lo i millorar-lo.
Continguts
Conceptes:
La prehistòria de Menorca: el món funerari, rituals, hàbits de vida i organització social.
Identificar les claus de la cultura talaiòtica com a testimoni del nostre passat posant en relació amb el present i el futur. El passat "no és mort i enterrat", sinó que determina el present i els diversos possibles futurs i espais o hi influeix.
Cal reconèixer la línia del temps com a eix cronològic i concepte de segle.
Participació activa en situacions d'aprenentatge col·laboratiu per intercanviar informació i opinions.
Desenvolupar la curiositat per conèixer les formes de vida humana en el passat i valorar la importància que tenen les restes per conèixer i estudiar la història i com a patrimoni cultural que hem de cuidar i llegar.
Procediments:
Actituds:
Metodologia
Abans:
Abans: Es realitzarà una breu introducció de la prehistòria de Menorca: La prehistòria de Menorca: el món funerari, rituals, hàbits de vida i organització social. Els alumnes han d'identificar les claus de la cultura talaiòtica.
Durant:
Durant: a partir de la reconstrucció d'una cova, els alumnes trobaran diferents elements propis d'un espai funerari. Restes d'ossos, una llar de foc, un aixovar funerari,...
Després:
Després: Finalitzarem l'activitat amb la recreació del ritual funerari que es duia a terme la forma del qual haurem descobert entre tots.
Recursos
Observacions
Dossier opcional pel professorat amb unes guies didàctiques i unes propostes i recursos per introduir el tema tractat al taller.
|