49. FABRICAM UNA MÒMIA: LA MOMIFICACIÓ A L'ANTIC EGIPTE 

Sessions: 1
Observacions: 2 tallers diaris

Durada: 90
Observacions Durada:

Lloc: Aula didàctica i primer pis del Museu de Menorca.
Màxim per grup: 25

Destinataris

3r educació primària
4t educació primària
5è educació primària
6è educació primària
1r ESO
2n ESO

Responsable/s

MUSEU DE MENORCA  

 

Descripció
Qui va ser Imhotep? Imhotep va ser una persona real, que va viure devers el 2500 aC i que quan va morir va ser degudament momificat, amb tots els honors possibles, i enterrat a una tomba a la zona de Giza, que encara no s’ha pogut trobar.
Aquesta figureta es troba justament al Museu de Menorca, a la sala dedicada a la prehistòria: els primers pobladors i la cultura talaiòtica, en un lloc destacat, envoltat de les altres estatuetes i figures que representen possibles divinitats del panteó talaiòtic.
El taller que es proposa a continuació inclou l’explicació de qui va ser aquest personatge destacat de la història d’Egipte, i ressalta el vessant funerari d’aquesta civilització, en la qual la conservació del cos del difunt tenia una importància màxima amb vista a la seva reencarnació en el més enllà. El record de la persona dins l’imaginari col·lectiu era una de les bases de la seva concepció de la mort: per viure al més enllà havies de ser recordat, i per ser recordat no hi havia mètode més eficient que la pronunciació del teu nom i la conservació del teu cos.


Objectius
- Fomentar l’interès per la història i la cultura egípcies i per la prehistòria de Menorca.
- Posar en valor la cultura talaiòtica i la prehistòria de Menorca, i entendre que no es tractava d’un món tancat, si no que es relacionava amb el seu entorn.
- Donar a entendre la feina dels arqueòlegs i la importància del context en el qual es troben els objectes arqueològics.
- Estimular el pensament crític i promoure la participació activa motivant els participants a plantejar hipòtesis a partir de la informació que se’ls exposa.
- Transmetre nocions bàsiques sobre l’època talaiòtica a partir dels tallers que es realitzaran: on i quan es va desenvolupar, quin era l’edifici destinat al culte, quines divinitats veneraven...
- Transmetre la importància d’una actitud respectuosa cap al patrimoni arqueològic.
- Comprendre la importància de la momificació en la cultura egípcia.
- Introduir conceptes complicats d’explicar i d’entendre com la mort.
- Exposar la concepció de la mort i el «més enllà» de cultures diferents de l’actual.
- Introduir conceptes abstractes com el de divinitat i creença, i aprendre algunes de les divinitats egípcies.
- Entendre les diferents fases de la momificació i el perquè de cada una.


Continguts
Conceptes: - Donar a conèixer el procés de momificació.
- Entendre la preparació per a la momificació i el significat de la momificació.
- Conèixer i esbrinar en què consistia la momificació a l’antic Egipte
- Aprendre a ser autònom i a actuar de manera autònoma
- Aprendre a pensar i comunicar
- Conviure i habitar el món
- La història de l’antic Egipte
- Rituals funeraris, creences, societat i vida quotidiana a l’època antiga
- Significat de la mort en els egipcis
- Apropament i interpretació d’objectes exposats al Museu de Menorca
- Respecte i empatia cap al patrimoni cultural en general
- Aprenentatge col·laboratiu a través de l’esforç, la recerca i l’intercanvi d’informació

Procediments:
Actituds:

Metodologia
Abans: Abans: La primera part de l’activitat es desenvolupa a la sala del Talaiòtic final del primer pis. L'educador conduirà el grup fins a la zona on s’expliquen els recintes de taula i on hi ha exposades les peces relacionades amb aquests santuaris.
El grup visualitzarà el vídeo dels rituals al recinte de taula i després el monitor realitzarà una sèrie preguntes bàsiques als alumnes, tals com:
Sabeu qui eren els talaiòtics?
Quin edifici és el que surt al vídeo (o la maqueta)? (amb relació al recinte de taula)
Sabeu què és un déu?

Durant: Durant: Taller pròpiament de momificació (aula didàctica): Creació d'amulets, preparació per la momificació i momificació. Conèixer els amulets que s’utilitzen durant el taller de momificació i el seu significat.
Després: Després: Reforç dels continguts explicatius i del vocabulari treballat durant el taller.

Recursos

MaterialEquipamentAporta respoAporta centre
Fotocòpies de fitxes d’amulets per pintar i retallar-Pintures i tisores 
Làmines explicatives pel monitor (en total hi ha 7 làmines A4 plastificades) 


Observacions

Dossier opcional pel professorat amb unes guies didàctiques i unes propostes i recursos per introduir el tema tractat al taller.