91. ECOSISTEMES AQUÀTICS I TERRESTRES DEL LLOC D'ALFURÍ DE DALT 

Sessions: 1
Observacions:

Durada: 90
Observacions Durada: La durada és de 1'5h a 3h, però es pot adaptar.

Lloc: Alzinar d'Alfurí, s'ha de fer desplaçament.
Màxim per grup: 25

Destinataris

5è educació primària
6è educació primària
1r ESO
2n ESO
3r ESO
4t ESO
FPB
CFGM
CFGS
1r batxillerat
2n batxillerat
EPA (educacio persones adultes)
famílies
Professorat
ARTISTIC BATXILLERAT

Responsable/s

FRAGA ARGUIMBAU PERE  

 

Descripció
L'activitat consisteix en un recorregut pel lloc d'Alfurí de Dalt. Durant aquest recorregut passarem per diferents ecosistemes: alzinars, ullastrars, marines d’estepes, pinars, sistemes dunars i torrents.
Es pretén que els participants aprenguin el paper i les característiques de cadascun d'aquests ecosistemes, els processos que s’hi desenvolupen, així com les seves principals amenaces. Descobrirem quins són els serveis i els beneficis que els boscos han donat a Menorca al llarg de la història i, les plantes que viuen, els endemismes i la transició cap a la vegetació litoral.
Tot açò, s’emmarcarà dins la situació actual de canvi climàtic.


Objectius
Els hàbitats o ecosistemes s’han d’entendre com una unitat, en elles les espècies depenen les unes de les altres, interaccionen, competeixen i col·laboren entre elles, entendre aquest concepte d’unitat, no solament d’individus d’espècies, és fonamental per a la preservació integral del medi natural de Menorca. Llavors els principals objectius d’aquesta activitat, són:
• Conèixer les característiques principals del bosc, sistemes dunars i torrents i les seves principals amenaces.
• Descobrir la flora, fauna i patrimoni etnològic del lloc.
• Contextualitzar l'aigua a la natura a Menorca.
• Descobrir les activitats humanes relacionades amb el camp i el bosc.
• Els efectes del canvi climàtic en les plantes i la vegetació.
• Fomentar el coneixement i observació de l'entorn i, per tant, la seva valoració i preservació.


Continguts
Conceptes: Ecosistemes, torrents, erosió, canvi climàtic, biodiversitat, conques hidrogràfiques, cicle de l'aigua, successió de comunitats vegetals, l’home com a transformador del paisatge, la importància dels boscos. La gestió sostenible dels boscos, la necessitat de no intervenir.
Procediments: Millorar coneixements i competències bàsiques.
L'observació com a eina d'aprenentatge i de deducció.
La natura com a recurs educatiu.
Aplicar in situ coneixements explicats a l'aula.

Actituds: Sensibilitat pel medi natural i la biodiversitat.
Valorar l'entorn i el paisatge.
Millorar coneixements sobre el territori.
La funció de l'home en el territori.
Preservar les tradicions i coneixements locals.
Entendre la importància dels ambients naturals com a generadors de beneficis i recursos.


Metodologia
Abans: Per a un millor aprofitament de l'activitat és important que abans o després es treballin a classe els conceptes d'ecosistemes, biodiversitat i cicle de l'aigua, veure metodologia.

Abans:
- Els ecosistemes i els hàbitats de Menorca
- Com evoluciona el paisatge, especialment el vegetal
- Què és el paisatge en mosaic
- Com era Menorca abans de l’arribada de l’home?
- Què és el canvi climàtic i quines conseqüències té en el medi natural

Durant: Durant:
- Diferenciar els diferents tipus d’hàbitats i comunitats vegetals
- Veure i entendre com l’home modifica els hàbitats
- La successió de comunitats vegetals i la seva importància ecològica
- Els boscos de Menorca: història, usos, funció ecològica
- Amenaces als ecosistemes i als hàbitats
- La nostra responsabilitat en el canvi climàtic
- Aprofundir en el concepte de comunitat vegetal i la seva dinàmica.
- La importància del cicle del carboni en el canvi climàtic.
- La importància dels boscs en el cicle del carboni.
- Els boscs com una comunitat complexa, no solament arbres.

Després: Després:
- Revisar els hàbitats i les comunitats vegetals
- Quins són els boscos permanents de Menorca, per què?
- Els aprofitaments tradicionals del bosc a Menorca
- Com influeix el canvi climàtic en la vegetació


Recursos

MaterialEquipamentAporta respoAporta centre
Paper i eines per escriure 


Observacions

Atès que és una activitat que es desenvolupa íntegrament a l’exterior, s’han de preveure possibles canvis de data segons la meteorologia, principalment la pluja.
Al fer-se en el medi natural, és important que els participants venguin amb roba i calçat adequats.