91. ECOSISTEMES AQUÀTICS I TERRESTRES DEL LLOC D'ALFURÍ DE DALT
Sessions:
1
Observacions:
Durada:
90
Observacions Durada:
La durada és de 1'5h a 3h, però es pot adaptar.
Lloc:
Alzinar d'Alfurí, s'ha de fer desplaçament.
Màxim per grup:
25
Destinataris
| 5è educació primària |
| 6è educació primària |
| 1r ESO |
| 2n ESO |
| 3r ESO |
| 4t ESO |
| FPB |
| CFGM |
| CFGS |
| 1r batxillerat |
| 2n batxillerat |
| EPA (educacio persones adultes) |
| famílies |
| Professorat |
| ARTISTIC BATXILLERAT |
Responsable/s
Descripció
L'activitat consisteix en un recorregut pel lloc d'Alfurí de Dalt. Durant aquest recorregut passarem per diferents ecosistemes: alzinars, ullastrars, marines d’estepes, pinars, sistemes dunars i torrents.
Es pretén que els participants aprenguin el paper i les característiques de cadascun d'aquests ecosistemes, els processos que s’hi desenvolupen, així com les seves principals amenaces. Descobrirem quins són els serveis i els beneficis que els boscos han donat a Menorca al llarg de la història i, les plantes que viuen, els endemismes i la transició cap a la vegetació litoral.
Tot açò, s’emmarcarà dins la situació actual de canvi climàtic.
Objectius
Els hàbitats o ecosistemes s’han d’entendre com una unitat, en elles les espècies depenen les unes de les altres, interaccionen, competeixen i col·laboren entre elles, entendre aquest concepte d’unitat, no solament d’individus d’espècies, és fonamental per a la preservació integral del medi natural de Menorca. Llavors els principals objectius d’aquesta activitat, són:
• Conèixer les característiques principals del bosc, sistemes dunars i torrents i les seves principals amenaces.
• Descobrir la flora, fauna i patrimoni etnològic del lloc.
• Contextualitzar l'aigua a la natura a Menorca.
• Descobrir les activitats humanes relacionades amb el camp i el bosc.
• Els efectes del canvi climàtic en les plantes i la vegetació.
• Fomentar el coneixement i observació de l'entorn i, per tant, la seva valoració i preservació.
Continguts
Conceptes:
Ecosistemes, torrents, erosió, canvi climàtic, biodiversitat, conques hidrogràfiques, cicle de l'aigua, successió de comunitats vegetals, l’home com a transformador del paisatge, la importància dels boscos. La gestió sostenible dels boscos, la necessitat de no intervenir.
Procediments:
Millorar coneixements i competències bàsiques.
L'observació com a eina d'aprenentatge i de deducció.
La natura com a recurs educatiu.
Aplicar in situ coneixements explicats a l'aula.
Actituds:
Sensibilitat pel medi natural i la biodiversitat.
Valorar l'entorn i el paisatge.
Millorar coneixements sobre el territori.
La funció de l'home en el territori.
Preservar les tradicions i coneixements locals.
Entendre la importància dels ambients naturals com a generadors de beneficis i recursos.
Metodologia
Abans:
Per a un millor aprofitament de l'activitat és important que abans o després es treballin a classe els conceptes d'ecosistemes, biodiversitat i cicle de l'aigua, veure metodologia.
Abans:
- Els ecosistemes i els hàbitats de Menorca
- Com evoluciona el paisatge, especialment el vegetal
- Què és el paisatge en mosaic
- Com era Menorca abans de l’arribada de l’home?
- Què és el canvi climàtic i quines conseqüències té en el medi natural
Durant:
Durant:
- Diferenciar els diferents tipus d’hàbitats i comunitats vegetals
- Veure i entendre com l’home modifica els hàbitats
- La successió de comunitats vegetals i la seva importància ecològica
- Els boscos de Menorca: història, usos, funció ecològica
- Amenaces als ecosistemes i als hàbitats
- La nostra responsabilitat en el canvi climàtic
- Aprofundir en el concepte de comunitat vegetal i la seva dinàmica.
- La importància del cicle del carboni en el canvi climàtic.
- La importància dels boscs en el cicle del carboni.
- Els boscs com una comunitat complexa, no solament arbres.
Després:
Després:
- Revisar els hàbitats i les comunitats vegetals
- Quins són els boscos permanents de Menorca, per què?
- Els aprofitaments tradicionals del bosc a Menorca
- Com influeix el canvi climàtic en la vegetació
Recursos
Observacions
Atès que és una activitat que es desenvolupa íntegrament a l’exterior, s’han de preveure possibles canvis de data segons la meteorologia, principalment la pluja.
Al fer-se en el medi natural, és important que els participants venguin amb roba i calçat adequats.
|