77. CONEIX LA DIVERSITAT FLORÍSTICA DE MENORCA 

Sessions: 1
Observacions: La durada prevista del taller és d’1.5 h, però aquesta es pot adaptar

Durada: 90
Observacions Durada:

Lloc: A l'exterior, en les localitats o paratges que s'indiquen en la descripció.
Màxim per grup: 25

Destinataris

5è educació primària
6è educació primària
1r ESO
2n ESO
3r ESO
4t ESO
FPB
CFGM
CFGS
1r batxillerat
2n batxillerat
EPA (educacio persones adultes)
famílies
Professorat
altres grups
ARTISTIC BATXILLERAT

Responsable/s

FRAGA ARGUIMBAU PERE  

 

Descripció
L'activitat consisteix en un recorregut guiat per un itinerari botànic, on s’observaran les principals espècies vegetals que s'hi troben, les principals peculiaritats i els seus usos, així com les característiques de l'entorn i la influència humana que contribueixen a configurar el paisatge de l'illa. S’ofereixen cinc possibles itineraris, cadascun amb unes característiques i singularitats:
i. Pas d’en Revull (barranc d’Algendar): per conèixer els ambients de barranc, els endemismes que creixen a les penyes, els usos de les plantes, la cultura dels barrancs.
ii. Es Torretó (situat al camí Vell de Ciutadella, prop del barranc d’Algendar): per conèixer els ambients del migjorn de Menorca, els ullastrars, els roquissars secs, la relació entre l’home i les plantes.
iii. Sta Eularieta (al camí d’en Kane entre Alaior i Es Mercadal): per conèixer la flora i la vegetació del plans interiors, les plantes dels torrents i de les terres embassades, les marines de bruc de la tramuntana menorquina.
iv. Sa Mesquida (a la tramuntana de Maó): per conèixer les plantes de vorera, la comunitat de socarrells i com les plantes s’adapten a diferents hàbitats.
v. Cala en Turqueta (a migjorn de Ciutadella): per conèixer l’alzinar menorquí, les plantes que viuen, els endemismes i la transició cap a la vegetació litoral.


Objectius
Objectius:
Conèixer la biodiversitat i el medi natural, encara que solament sigui una part, és una manera de conscienciar sobre la necessitat de conservar i protegir el nostre territori.

A la vegada, les plantes, els hàbitats, els processos que hi ha dins aquests, com l’home s’hi relaciona, són un bon recurs educatiu per entendre millor allò que s’explica dins l’aula.

Llavors, els objectius d’aquesta activitat són:
- Veure i entendre la diversitat florística, especialment aquella que és més singular de Menorca.
- Conèixer els usos tradicionals de les plantes i el seu perquè.
- Entendre la importància dels hàbitats, com es formen i com evolucionen.
- Ser conscients de la necessitat de conservar el medi natural i evitar les amenaces que el poden alterar.


Continguts
Conceptes: Geologia, barranc, ecosistema, paisatge, fauna, flora, biodiversitat, protecció d'hàbitats i espècies, Xarxa Natura 2000, medi ambient, l’home i les plantes, les amenaces a la biodiversitat i al medi natural.
Procediments: Millorar coneixements i competències bàsiques.
Observar la natura, la biodiversitat com a un exercici de deducció.
Augmentar i millorar la capacitat deductiva.
Aplicar coneixements teòrics vists en l'aula.
Interpretar el paisatge i l'entorn.

Actituds: Percepció i capacitat d'observació.
Sensibilitat envers el medi natural i la biodiversitat.
Responsabilitat ambiental.
Compromís amb el territori.
Conscienciació envers la necessitat de conservar el medi natural.
Valorar els coneixements locals i integrar-los en l'àmbit personal i social.
Les tradicions com a eina d'aprenentatge.


Metodologia
Abans: En ser un taller dirigit principalment al món vegetal i als hàbitats (ecosistemes), és recomanable que els alumnes hagin fet abans qualcuna classe o activitat sobre aquests temes, encara que siguin aspectes bàsics.
Així mateix, l’activitat sempre se sol desenvolupar millor si els alumnes han d’elaborar qualcun contingut a partir de les explicacions que es fan durant el taller.

Durant: Abans: Entendre que és la biodiversitat, perquè és important per a la societat. Aspectes bàsics del món vegetal. Què és una espècie. Què és la teoria de l’evolució. Els ecosistemes (hàbitats). La necessitat de protegir i conservar el territori.
Durant: Conèixer la flora autòctona. Què són els endemismes. El perquè del nom científic de les plantes. Els usos que tenen les plantes. Perquè ara ja no empram tant les plantes silvestres com aliment. Com varien les espècies vegetals segons els hàbitats o els ecosistemes. Com l’home transforma el paisatge i la vegetació.
Després: Nom científic i nom popular, la importància dels dos conceptes. Com es poden diferenciar els hàbitats o ecosistemes, quines espècies els caracteritzen. Quines plantes útils o comestibles recordes. Què són els endemismes vegetals. Quins recordes. Estructures i construccions tradicionals que hagis vist.

Després: Elaborar una llista de les espècies vistes.
Diferenciar entre endemismes i no endèmics.
Quins usos i tradicions s'han mencionat.
Elements paisatgístics (comunitats vegetals, elements físics).
Elements etnològics que s'han vist i explicat (parets seques, portells, barrera menorquina, etc.)


Recursos

MaterialEquipamentAporta respoAporta centre
Paper i eines per escriure 


Observacions

Atès que és una activitat que es desenvolupa íntegrament a l’exterior, s’han de preveure possibles canvis de data segons la meteorologia, principalment la pluja.
Al fer-se en el medi natural, és important que els participants venguin amb roba i calçat adequats.