78. CONEIX LES PLANTES I ELS ARBRES DEL TEU POBLE 

Sessions: 1
Observacions:

Durada: 60
Observacions Durada:

Lloc: Exterior, àmbit urbà i periurbà próxim al centre educatiu o altra institució.
Màxim per grup: 25

Destinataris

5è educació primària
6è educació primària
1r ESO
2n ESO
3r ESO
4t ESO
FPB
CFGM
CFGS
1r batxillerat
2n batxillerat
Professorat

Responsable/s

FRAGA ARGUIMBAU PERE  

 

Descripció
Mitjançant un recorregut urbà s’identificaran els arbres i les plantes que formen part dels nostres pobles. S’explicaran les seves principals característiques botàniques, usos, història, curiositats, quines són les seves funcions ambientals, quins serveis ens proporcionen i per què és important i necessari que hi hagi arbres en els nuclis urbans.

Objectius
El verd urbà és fonamental en la lluita contra el canvi climàtic, especialment l’escalfament global, ja que els nuclis urbans són focus generadors de calor. Llavors, els objectius d’aquesta activitat són:
- Millorar els coneixements de botànica i del món vegetal
- Valorar la importància del verd urbà
- Entendre que hi ha una ecologia urbana
- Els nostres pobles i ciutats tenen una biodiversitat pròpia
- El verd urbà com a eina per lluitar contra el canvi climàtic


Continguts
Conceptes: Verd urbà, ecologia urbana, canvi climàtic, escalfament global, l’efecte regulador de les plantes, biodiversitat urbana, pobles i ciutats sostenibles, els arbres dels nostres carrers, la vegetació natural en el medi urbà, la natura i la biodiversitat com unes necessitats, aprendre a conviure amb la biodiversitat, gestionar els arbres adequadament perquè facin les seves funcions ecològiques.
Procediments: L'observació directa com a eina bàsica d'aprenentatge.
Valorar els recursos naturals, les plantes, com una eina educativa i d'aprenentatge.
Aplicar coneixements tòrics (aula) in situ.

Actituds: Entendre la importància del verd urbà.
Respectar la biodiversitat.
Aprendre a conviure amb la biodiversitat,
Gestionar els arbres adequadament perquè facin les seves funcions ecològiques i proporcionin els serveis ambientals adequats.
Aprendre de la natura com a eina per a solucionar problemes ambientals i socials.


Metodologia
Abans: La metodologia pot servir per entendre les matèries a estudiar abans i després. Tanmateix, en ser una activitat sobre el món vegetal, l’ecologia i el canvi climàtic, qualsevol aspecte o tema en aquestes matèries pot ser d’ajuda.
Durant: Abans:
- Quins arbres hi ha al teu poble?
- Quins beneficis ens donen les plantes?
- A quins carrers o places hi posaries arbres o altres plantes?
Durant:
- Identificar els arbres i altres plantes dels nostres pobles
- Valorar com un arbre millora l’entorn
- Els jardins urbans i la biodiversitat associada
- Què ha de menester una planta per créixer?
- Per què no hi ha arbres o plantes a tots els carrers?
Després:
- Situa espècies d’arbres als carrers del teu poble?
- Quin arbre del teu poble t’agrada més? Per què?
- Quins arbres voldries que hi hagués al teu poble? Per què?
- Fes una col·lecció de fulles dels arbres del teu poble
- Quines altres plantes has vist en la sortida?

Després: Fer un repàs de les espècies que s'hagin vist
Revisar i recordar les funcions ambientals de les plantes.
Fer una relació d'usos i curiositats de les espècies que s'han vist. Quines són les més interessants.


Recursos

MaterialEquipamentAporta respoAporta centre
Paper i eines per escriure 


Observacions

Atès que és una activitat que es desenvolupa íntegrament a l’exterior, s’han de preveure possibles canvis de data segons la meteorologia, principalment la pluja.