42. DIVERSIONARY: JOC I DIÀLEG AMB LA DIVERSITAT FUNCIONAL PER A CANVIAR MIRADES 

Sessions: 12
Observacions:

Durada:
Observacions Durada:

Lloc: Sessió de joc Diversionary: es realitzarà preferentment en un espai ampli del centre.
Màxim per grup: 30

Destinataris

2n ESO

Responsable/s

BELLVER CASA MELQUR  

 

Descripció
Diversionary és un joc de gran format dissenyat per portar a les aules una experiència lúdica, cooperativa i transformadora. Al llarg de sis mesos, la proposta alterna una sessió mensual de joc —on l’alumnat recorre un tauler gegant ple de proves, reptes i preguntes sobre diversitat, inclusió i convivència— amb una sessió mensual de diàleg i preguntes.

Aquestes trobades no només aprofundeixen en els continguts del joc, sinó que també ofereixen un espai perquè l’alumnat formuli les seves pròpies preguntes, comparteixi reflexions i les contrasti amb l’experiència i la mirada de l’equip dinamitzador. Aquest equip està format per quatre persones, tres de les quals són integrants de Divers amb diversitat funcional o de salut mental, aportant així veus en primera persona que connecten directament amb la realitat que es treballa.

L’objectiu no és crear una activitat puntual i anecdòtica, sinó un procés continu que ajudi a l’alumnat a desenvolupar una consciència inclusiva i una actitud crítica davant la desigualtat i el capacitisme. Amb el temps i la repetició, el que es viu dins el centre educatiu es converteix en una experiència amb capacitat de transformar la manera com l’alumnat es relaciona i actua a la societat, generant un impacte que perdura més enllà de les parets de l’aula.


Objectius
- Fomentar una consciència inclusiva que transcendeixi l’activitat puntual i tingui projecció social.

- Fer del joc Diversionary un motor de reflexió i indagació mitjançant preguntes i respostes significatives.

- Enfortir les competències cooperatives, socioemocionals i de resolució creativa de reptes.

- Valorar les veus en primera persona com a agents de canvi i referents d’inclusió.

- Impulsar la implicació de l’alumnat com a ciutadania activa, amb capacitat d’incidir en el seu entorn.


Continguts
Conceptes:
Diversitat funcional, salut mental i inclusió social.

Capacitisme i estereotips: què són i com es poden trencar.

Valors de cooperació, respecte i empatia.

Drets i igualtat d’oportunitats.

Importància de la participació activa en la comunitat.


Procediments:
Dinàmiques de joc cooperatiu amb proves i reptes

Formulació i anàlisi de preguntes per part de l’alumnat i de l’equip dinamitzador.

Resolució de situacions i reptes mitjançant estratègies col·lectives i creatives.

Debats i diàlegs guiats a partir de l’experiència viscuda al joc.

Construcció de propostes o missatges amb projecció social.


Actituds:
Respecte i valoració de totes les persones, independentment de les seves capacitats o condicions.

Obertura al diàleg i a l’escolta activa.

Disposició a col·laborar i aportar al treball en equip.

Compromís amb la igualtat i la justícia social.

Voluntat de transformar el que s’ha après en accions positives per a la comunitat.


Metodologia
Abans: El centre educatiu haurà d’informar l’alumnat sobre la naturalesa de l’activitat i el calendari de sessions.

No cal preparar continguts específics, però sí fomentar una actitud oberta i participativa.

Es recomana que el professorat faciliti un espai on l’alumnat pugui anotar dubtes, reflexions o preguntes per a les sessions de diàleg.

Coordinació amb el centre educatiu per establir calendari, espais i grups participants.

Presentació prèvia a l’alumnat sobre l’activitat i el seu funcionament, per generar expectatives i implicació.

Preparació del material del joc Diversionary i de les dinàmiques de diàleg, adaptant-les a l’edat i característiques del grup.

Durant: Durant

Alternança mensual entre dues tipologies de sessió:

Sessió de joc Diversionary: el grup participa en un tauler gegant amb proves, reptes i preguntes que fomenten el treball en equip, la reflexió i el pensament crític.

Sessió de diàleg i preguntes: espai participatiu on l’alumnat planteja qüestions i reflexions, i l’equip dinamitzador (amb veus en primera persona) respon i guia la conversa.

Dinamització per part d’un equip mixt, on la diversitat funcional i la salut mental estan representades de manera activa.

Tècniques de joc cooperatiu, debat obert i escolta activa per garantir la participació de tot l’alumnat.

Després

Recollida de conclusions i aprenentatges clau a través de dinàmiques de síntesi.

Elaboració conjunta d’idees o accions que l’alumnat pugui aplicar fora del centre per afavorir la inclusió i el respecte a la diversitat.

Avaluació participativa amb l’alumnat i el professorat per mesurar l’impacte i possibles millores.

Després: Després
Recollida de conclusions i aprenentatges clau a través de dinàmiques de síntesi.

Elaboració conjunta d’idees o accions que l’alumnat pugui aplicar fora del centre per afavorir la inclusió i el respecte a la diversitat.

Avaluació participativa amb l’alumnat i el professorat per mesurar l’impacte i possibles millores.



Activitats de continuació
L’alternança de sessions de joc i diàleg durant sis mesos ja constitueix la continuïtat principal del projecte.

Al final del procés, el grup elaborarà conjuntament una proposta o missatge amb projecció social (campanya, cartell, vídeo, eslògan, acció comunitària, etc.) que reflecteixi els aprenentatges.

El centre podrà integrar aquestes conclusions o accions dins el seu pla de convivència o activitats anuals, reforçant l’impacte del projecte més enllà de la seva durada.


Recursos

MaterialEquipamentAporta respoAporta centre
Joc gegant del Diversionary 


Observacions

Dues persones amb diversitat funcional formaran part de l’equip dinamitzador dels tallers. Tot i que no disposen de titulació específica, aporten el seu coneixement en primera persona i la seva experiència vital, elements fonamentals per garantir l’autenticitat, la proximitat i el valor educatiu de la proposta.

Nombre de sessions: 12 (6 sessions de joc Diversionary i 6 sessions de diàleg i preguntes).
Durada de les sessions:
Sessió de joc Diversionary: 2 hores.
Sessió de diàleg i preguntes: 60 minuts.
Periodicitat:
1 sessió de joc + 1 sessió de diàleg cada mes, durant 6 mesos consecutius.
Total: 3 hores mensuals repartides en dues trobades.