42. DIVERSIONARY: JOC I DIÀLEG AMB LA DIVERSITAT FUNCIONAL PER A CANVIAR MIRADES
Sessions:
12
Observacions:
Durada:
Observacions Durada:
Lloc:
Sessió de joc Diversionary: es realitzarà preferentment en un espai ampli del centre.
Màxim per grup:
30
Destinataris
Responsable/s
Descripció
Diversionary és un joc de gran format dissenyat per portar a les aules una experiència lúdica, cooperativa i transformadora. Al llarg de sis mesos, la proposta alterna una sessió mensual de joc —on l’alumnat recorre un tauler gegant ple de proves, reptes i preguntes sobre diversitat, inclusió i convivència— amb una sessió mensual de diàleg i preguntes.
Aquestes trobades no només aprofundeixen en els continguts del joc, sinó que també ofereixen un espai perquè l’alumnat formuli les seves pròpies preguntes, comparteixi reflexions i les contrasti amb l’experiència i la mirada de l’equip dinamitzador. Aquest equip està format per quatre persones, tres de les quals són integrants de Divers amb diversitat funcional o de salut mental, aportant així veus en primera persona que connecten directament amb la realitat que es treballa.
L’objectiu no és crear una activitat puntual i anecdòtica, sinó un procés continu que ajudi a l’alumnat a desenvolupar una consciència inclusiva i una actitud crítica davant la desigualtat i el capacitisme. Amb el temps i la repetició, el que es viu dins el centre educatiu es converteix en una experiència amb capacitat de transformar la manera com l’alumnat es relaciona i actua a la societat, generant un impacte que perdura més enllà de les parets de l’aula.
Objectius
- Fomentar una consciència inclusiva que transcendeixi l’activitat puntual i tingui projecció social.
- Fer del joc Diversionary un motor de reflexió i indagació mitjançant preguntes i respostes significatives.
- Enfortir les competències cooperatives, socioemocionals i de resolució creativa de reptes.
- Valorar les veus en primera persona com a agents de canvi i referents d’inclusió.
- Impulsar la implicació de l’alumnat com a ciutadania activa, amb capacitat d’incidir en el seu entorn.
Continguts
Conceptes:
Diversitat funcional, salut mental i inclusió social.
Capacitisme i estereotips: què són i com es poden trencar.
Valors de cooperació, respecte i empatia.
Drets i igualtat d’oportunitats.
Importància de la participació activa en la comunitat.
Procediments:
Dinàmiques de joc cooperatiu amb proves i reptes
Formulació i anàlisi de preguntes per part de l’alumnat i de l’equip dinamitzador.
Resolució de situacions i reptes mitjançant estratègies col·lectives i creatives.
Debats i diàlegs guiats a partir de l’experiència viscuda al joc.
Construcció de propostes o missatges amb projecció social.
Actituds:
Respecte i valoració de totes les persones, independentment de les seves capacitats o condicions.
Obertura al diàleg i a l’escolta activa.
Disposició a col·laborar i aportar al treball en equip.
Compromís amb la igualtat i la justícia social.
Voluntat de transformar el que s’ha après en accions positives per a la comunitat.
Metodologia
Abans:
El centre educatiu haurà d’informar l’alumnat sobre la naturalesa de l’activitat i el calendari de sessions.
No cal preparar continguts específics, però sí fomentar una actitud oberta i participativa.
Es recomana que el professorat faciliti un espai on l’alumnat pugui anotar dubtes, reflexions o preguntes per a les sessions de diàleg.
Coordinació amb el centre educatiu per establir calendari, espais i grups participants.
Presentació prèvia a l’alumnat sobre l’activitat i el seu funcionament, per generar expectatives i implicació.
Preparació del material del joc Diversionary i de les dinàmiques de diàleg, adaptant-les a l’edat i característiques del grup.
Durant:
Durant
Alternança mensual entre dues tipologies de sessió:
Sessió de joc Diversionary: el grup participa en un tauler gegant amb proves, reptes i preguntes que fomenten el treball en equip, la reflexió i el pensament crític.
Sessió de diàleg i preguntes: espai participatiu on l’alumnat planteja qüestions i reflexions, i l’equip dinamitzador (amb veus en primera persona) respon i guia la conversa.
Dinamització per part d’un equip mixt, on la diversitat funcional i la salut mental estan representades de manera activa.
Tècniques de joc cooperatiu, debat obert i escolta activa per garantir la participació de tot l’alumnat.
Després
Recollida de conclusions i aprenentatges clau a través de dinàmiques de síntesi.
Elaboració conjunta d’idees o accions que l’alumnat pugui aplicar fora del centre per afavorir la inclusió i el respecte a la diversitat.
Avaluació participativa amb l’alumnat i el professorat per mesurar l’impacte i possibles millores.
Després:
Després
Recollida de conclusions i aprenentatges clau a través de dinàmiques de síntesi.
Elaboració conjunta d’idees o accions que l’alumnat pugui aplicar fora del centre per afavorir la inclusió i el respecte a la diversitat.
Avaluació participativa amb l’alumnat i el professorat per mesurar l’impacte i possibles millores.
Activitats de continuació
L’alternança de sessions de joc i diàleg durant sis mesos ja constitueix la continuïtat principal del projecte.
Al final del procés, el grup elaborarà conjuntament una proposta o missatge amb projecció social (campanya, cartell, vídeo, eslògan, acció comunitària, etc.) que reflecteixi els aprenentatges.
El centre podrà integrar aquestes conclusions o accions dins el seu pla de convivència o activitats anuals, reforçant l’impacte del projecte més enllà de la seva durada.
Recursos
Observacions
Dues persones amb diversitat funcional formaran part de l’equip dinamitzador dels tallers. Tot i que no disposen de titulació específica, aporten el seu coneixement en primera persona i la seva experiència vital, elements fonamentals per garantir l’autenticitat, la proximitat i el valor educatiu de la proposta.
Nombre de sessions: 12 (6 sessions de joc Diversionary i 6 sessions de diàleg i preguntes).
Durada de les sessions:
Sessió de joc Diversionary: 2 hores.
Sessió de diàleg i preguntes: 60 minuts.
Periodicitat:
1 sessió de joc + 1 sessió de diàleg cada mes, durant 6 mesos consecutius.
Total: 3 hores mensuals repartides en dues trobades.
|