71. ASTRONOMIA: OBSERVACIÓ AMB TELESCOPI. UN PASSEIG PEL SOL 

Sessions: 2
Observacions:

Durada: 120
Observacions Durada: Més 30 minuts de muntatge i 30 minuts de desmuntatge

Lloc: Aula i pati del centre educatiu.
Màxim per grup: 25

Destinataris

5è educació primària
6è educació primària
1r ESO
2n ESO
EDUCACIÓ ESPECIAL
3r ESO
4t ESO
FPB
CFGM
CFGS
1r batxillerat
2n batxillerat
EPA (educacio persones adultes)
ARTISTIC BATXILLERAT
MENORS PROTECCIÓ

Responsable/s

GALARZA LOZANO NURIA  

 

Descripció
Farem un taller dedicat al sol.
Aquest taller es dividirà en dues parts. En una primera part es farà una observació solar amb telescopi per veure les seves característiques (analitzarem les taques solars i parlarem d'eclipsis solars). En una segona part es farà un taller de rellotge solar on treballarem aspectes relacionats amb l'orientació.


Objectius
- Conèixer les característiques físiques i químiques del sol.
- Distingir i saber que són les taques solars.
- Observar per un telescopi i conèixer que són els filtres solars.
- Conèixer els rellotges de sol horitzontals i els seus funcionaments.
- Dinàmica solar. Eclipsis de sol.
- Reconèixer la contaminació lumínica i les seves conseqüències.


Continguts
Conceptes: - El sol i les seves característiques físiques i químiques
- Taques solars
- Activitat solar
- Eclipsis solars
- Els rellotges de sol horitzontals.
- Orientació
- La contaminació lumínica

Procediments: A través d'una sessió d'observació amb telescopi i la realització d’un taller, coneixerem les característiques del sol, com funciona un rellotge solar i com emprar-lo per orientar-nos.
Actituds: Valor pels aspectes pràctics i culturals i orientatius del sol
Interès i curiositat per l'observació d’aquest astre i les seves característiques.
Interès pel funcionament i la dinàmica d’un rellotge solar
Implicació en la conservació del medi ambient


Metodologia
Abans: Es concreta amb el centre educatiu una data i un espai al pati per a la seva realització. Aquest taller requereix un muntatge i preparació prèvia. Acuidim al centre amb antelació per poder muntar el telescopi.


Durant: A través del muntatge d’un telescopi solar es farà una sessió d’observació per analitzar les seves característiques. Aquesta activitat es farà amb la meitat del grup aula. Amb l’altra part de la classe es farà un taller de rellotge solar, on es veurà el seu funcionament i els usos pràctics i històrics.
Després s’intercanviaran els tallers.


Després: Es podran treballar a l’aula tots els conceptes treballats.

Recursos

MaterialEquipamentAporta respoAporta centre
Presentació, vídeo 
Telescopi solar 
Material per fer taller de rellotge solar 


Observacions

Necessitarem un espai al pati on toqui el sol, per poder muntar el telescopi solar.