Sessions:
1
Observacions:
Durada:
60
Observacions Durada:
Més 45''min. per muntar i 45''min. per desmuntar
Lloc:
A L''INTERIOR.
A una Aula amb alçada de sostre de 3,5 metres
Màxim per grup:
25
Destinataris
| 3r educació primària |
| 4t educació primària |
| 5è educació primària |
| 6è educació primària |
| 1r ESO |
| 2n ESO |
| 3r ESO |
| 4t ESO |
| FPB |
| CFGM |
| CFGS |
| 1r batxillerat |
| 2n batxillerat |
Responsable/s
Descripció
Es farà una sessió de planetari, amb el Software interactiu Space Creafter Pro, on entrarem en una cúpula per poder observar i reconèixer diferents cossos del sistema solar. Veurem la importància d’un paisatge nocturn per poder orientar-se i l’estreta vinculació de les estrelles amb la cultura talaiòtica.
Objectius
- Conèixer les constel·lacions més significatives, així com la ubicació i moviment d'astres en la volta celeste.
- Distingir diferents tipus de cossos celestes
- Saber orientar-se observant el cel nocturn.
- Promoure l'interès i curiositat per l'observació del cel nocturn.
- Reconèixer la contaminació lumínica i les seves conseqüències
Continguts
Conceptes:
- Moviment de la volta celeste i reconeixement de les constel·lacions.
- Llegendes de les diferents constel·lacions.
El sistema solar i els planetes.
- Les galàxies
- La cultura Talaiòtica i les estrelles.
- La contaminació lumínica
Procediments:
A través d'una sessió de planetari podrem distingir el cel nocturn en cada època de l'any, conèixer la mitologia associada a les estrelles i com orientar-nos amb el paisatge nocturn amb les constel·lacions. Treballarem també el sistema solar i les galàxies.
Actituds:
Valor pels aspectes estètics, pràctics i culturals de les estrelles.
Interès i curiositat per l'observació del cel nocturn.
Sensibilització davant els problemes de contaminació lumínica.
Implicació en la conservació del medi ambient
Metodologia
Abans:
Es concreta amb el centre educatiu una data i un espai per a la seva realització. Aquest taller requereix un muntatge i preparació prèvia. La data concretada anem al centre amb antelació per poder muntar.
Es concretarà amb el professorat quins temes volen treballar i s’adaptaran les explicacions.
Durant:
A través d'un muntatge d'una cúpula (Cedida per LEADER) i un Software desenvolupen el taller d'astronomia. En un primer moment rebrem al grup i contextualitzem l'activitat, explicant que Menorca es Reserva Starlight, la seva importància i que hem de fer per conservar i respectar el cel nocturn. Seguidament, expliquem com entrar en la cúpula i una vegada col·locats comencem la sessió treballant conceptes de mecànica sol- terra- lluna, i estacions; constel·lacions, mitologia i cultura talaiòtica; sistema solar i cel profund. En funció del nivell educatiu i de les preferències del centre, adaptem els continguts i les dinàmiques.
Després:
Es podrà treballar a l’aula tots els conceptes treballats.
Recursos
Observacions
El taller el realitzen dos talleristes. Per desenvolupar aquesta activitat, necessitem un espai ampli, on muntar la cúpula i per on els grups vagin passant. (S'haurà de disposar d'un
aula amb alçada de sostre de 3,5 metres i 6 metres mínim de diàmetre)
Si el centre no disposa d'aquest espai es pot cercar un espai adient en el municipi del centre. Aquestes gestions les farà el centre educatiu.
En el cas que se superi el nombre màxim de sol·licituds, es posaran els centres en una llista d'espera per si hi ha baixes d'alguns centres escolar.