36. CALBÓ I LA FAMÍLIA
Sessions:
1
Observacions:
2 TALLERS DIARIS
Durada:
90
Observacions Durada:
Lloc:
Aula didàctica i espai expositiu del Museu de Menorca.
Màxim per grup:
25
Destinataris
| P4 educació infantil |
| P5 educació infantil |
| 1r educació primària |
| 2n educació primària |
| EDUCACIÓ ESPECIAL |
Responsable/s
Descripció
L'activitat es basa en una visita dinamitzada a la zona del segle XVIII de l'exposició permanent del Museu, a través de l'observació, el diàleg i l'expressió artística.
Cal destacar que la metodologia de tota l'activitat es basa en la participació activa dels alumnes, ja sigui a través de l'aportació d'opinions i reflexions de manera oberta i argumentada, com a través de la pràctica de l’expressió artística amb el dibuix familiar.
La idea és que a partir de la conversa, i de les preguntes i respostes, els alumnes coneguin les característiques bàsiques dels retrats familiars de Pasqual Calbó, així com que reflexionin sobre la diversitat de definicions del concepte de "família".
Amb l'objectiu de potenciar l'observació, la descripció, la discussió i l'argumentació de les diferents opinions sobre la diversitat del concepte de família, s'evita en tot moment “imposar” una idea o criteri tant pel que fa al concepte de família a l'anàlisi artística del quadre, si no que es donen per vàlides totes les interpretacions dels alumnes. D'aquesta manera, es facilita que els alumnes s'interessin més pel que estan descobrint per si mateixos, no pel que li diu l'adult.
Objectius
- Donar a conèixer la figura i obra de Pasqual Calbó.
- Conèixer i interpretar algunes de les seves obres, fent especial èmfasi en els retrats familiars.
- Participar activament en activitats de grup, desenvolupant habilitats socials que condueixin a adoptar un comportament responsable, constructiu, solidari i dialogant.
- Identificar, plantejar-se i resoldre interrogants i qüestions relacionats amb elements significatius de l'entorn, utilitzant estratègies, formulació i comprovació de conjectures i reflexió.
- Desenvolupar hàbits de treball individual i d'equip, així com actituds de confiança en un mateix, a través de la iniciativa personal, la curiositat i la creativitat.
- Desenvolupar habilitats emocionals, comunicatives i socials per participar activament en les relacions de grup, mostrant actituds generoses i constructives.
- Gaudir de l'art a través de l'apreciació artística.
- Fomentar la capacitat creativa i artística dels infants, com a instrument d'expressió personal.
- Respecte per la família, sigui la modalitat familiar que sigui.
Continguts
Conceptes:
Mitjançant el retrat de la família del pintor Pasqual Calbó es treballarà la construcció de la pròpia identitat (imatge corporal, membre d'una unitat familiar, vincles emocionals...), així com es propiciarà el coneixement de l'entorn social i artístic més proper, a través de l'expressió del llenguatge artístic.
Els continguts, actituds i valors que es treballaran estan relacionats amb la construcció gradual de la pròpia identitat i de la maduresa emocional, a l'establiment de relacions i vincles afectius amb els altres.
A partir de la interacció dels infants amb el medi físic, natural i social, l'objectiu és consolidar el procés de diferenciació dels altres des del respecte i l'autonomia personal.
Procediments:
El cos humà. Identificació i representació de la pròpia imatge.
La representació de l'esquema corporal.
Reconeixement de la identitat i característiques dels altres, acceptant-les i valorant-les positivament
Identificació, comprensió i expressió dels propis sentiments, emocions, vivències, interessos… respectant també els dels altres.
Identificació i comprensió progressiva de la pròpia història personal amb relació a la vida familiar i social.
Adquisició d'hàbits elementals d'organització, constància, atenció, iniciativa i esforç en la pròpia activitat.
Actitud d'ajuda, col·laboració i cooperació, manifestant les pròpies preferències, vivències i opinions de forma respectuosa enfront de les dels altres.
Actituds:
Metodologia
Abans:
Dossier opcional pel professorat amb unes guies didàctiques i unes propostes i recursos per introduir el tema tractat al taller.
Durant:
El grup recorre algunes de les sales de la segona planta del Museu, a la recerca del quadre amb una família, mentre observa altres objectes exposats.
Amb el grup situat davant el quadre “Retrat de la família del pintor” i la monitora pregunta “Qui deuen ser aquestes persones?”.
Un torn obert d'opinions per tal de conèixer les hipòtesis dels alumnes. Finalment, la monitora presenta els protagonistes de l'obra: el propi pintor, la seva mare, les seves dues germanes i un retrat del seu pare.
Després:
La monitora introdueix el tema de la diversitat de famílies amb preguntes com: quants tipus de família existeixen? Com és la vostra família? Quants membres té la vostra família?...
Per acabar l'activitat, els alumnes es dirigeixen a la sala didàctica. Allà hauran de reproduir el quadre de Calbó. Disposaran d'una fotocòpia del retrat del pintor, però on només apareixen el mobiliari i el fons, a partir de la qual, hauran de dibuixar els membres de la seva pròpia família.
Per acabar, en funció del temps disponible, es farà una ronda de presentacions de la família dels alumnes. Cada fillet i filleta podrà presentar la seva família, davant la resta del grup.
Recursos
Observacions
|